Oj, det finns enormt mycket fördelar med ett barn, och jag är inte säker på att jag och sambon kommer skaffa fler barn, just pga fördelarna med att "bara" ha ett. Jag tänker ändå ofta på att vår son då inte får ett syskon, men jag tror att han klarar sig ändå. Men vänner och andra runt omkring blir nog ännu viktigare för sonen.
De som inte har syskon brukar först i vuxen ålder sakna det. Jag skulle ha ett mindre rikt liv utan min syster, men om hon inte fanns, så skulle jag ju inte kunna sakna henne, eftersom jag inget annat vet.
Men, vi kommer inte skaffa ett barn till bara för att sonen ska få ett syskon. Isf ska vi skaffa ett till för att vi vill det.
Fördelar med ett barn (som jag ser det):
*Man är två föräldrar på ett barn, så chansen för egentid är större
*Man kan ge sitt barn allt han/hon behöver, och man behöver aldrig få dåligt samvete för att man inte kan ge barnet all närhet och kärlek.
*Man slipper syskonbråk
*Man har bara ett barn att anpassa sig efter
Jag kan säkert komma på fler fördelar, men detta var det jag kom på så här på rak arm
Nackdelar med ett barn (som jag ser det):
*Risken att barnet blir bortskämt är ganska stor
*Som föräldrar anpassar man sig efter barnet, men barnet får kanske inte lära sig att anpassa sig efter andra
*Om barnet vill leka med någon så är det man som förälder som får ställa upp, eftersom det inte finns något syskon