• Anonym (orolig)

HJÄLP orolig för cancer

Hej. jag undrar om der är nån som vet vad förhöjt calprotectin kan vara. har varit sjuk länge utan att de hittat nåt, nu har det visat sig ett förhöjt värde av calprotectin i feces. det är på 66. 
    ska få undersökningar men det öär så jobbigt med väntan o oron. slog upp det på google o det första som kommer upp är coloncancer. nån som vet nåt??        

• Svar på tråden HJÄLP orolig för cancer
  • Mandy1981

att googla är gift, oavsett vad du skriver för symtom på google, så kommer alltid upp cancer i första hand. man blir bara orolig.

men för att förklara så är förhöjt calprotectin en indikat för en inflammation i tarmen, som kan vara tecken på chrons eller kolitis ulcerosa, alltså inte cancer. sedan är det så att det då oftast visas 1000x högre värde än normalt. din är 66mg/kg, normalt är upp till 50mg/kg, så du har bara en minimal förhöjning. sedan ska man även kolla bakgrunden. vad finns i släkten, andra symtom mm, ålder, kön mm.

tittar man på coloncancer (som du är så rädd för) så har man ett värde på ungefär 350mg/kg, alltså låååångt ifrån ditt.   

• Anonym (orolig)
    Mandy1981 skrev 2012-04-18 10:29:53 följande:
    att googla är gift, oavsett vad du skriver för symtom på google, så kommer alltid upp cancer i första hand. man blir bara orolig.

men för att förklara så är förhöjt calprotectin en indikat för en inflammation i tarmen, som kan vara tecken på chrons eller kolitis ulcerosa, alltså inte cancer. sedan är det så att det då oftast visas 1000x högre värde än normalt. din är 66mg/kg, normalt är upp till 50mg/kg, så du har bara en minimal förhöjning. sedan ska man även kolla bakgrunden. vad finns i släkten, andra symtom mm, ålder, kön mm.

tittar man på coloncancer (som du är så rädd för) så har man ett värde på ungefär 350mg/kg, alltså låååångt ifrån ditt.   

hej tack för ditt svar. man blir så orolig spec då jag är så extremt trött och har så många symptom. och sen att gå o vänta p åundersökningarna o sen svaren är jobbigt tycker jag. 
  • Mandy1981
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-18 10:40:42 följande:

hej tack för ditt svar. man blir så orolig spec då jag är så extremt trött och har så många symptom. och sen att gå o vänta p åundersökningarna o sen svaren är jobbigt tycker jag. 

förstår dig helt å hållet, trodde i 8 år att jag har coloncancer (är hypokondriker och ssk, inte den bästa kombinationen), men har lärt mig att inte googla, har man besvär ska man såklart kolla upp det, men att gå runt och bara tänker på det är inte bra och tär på krafterna.

Vad mer för symtom har du?? hur ser det ut i släkten??? din ålder?? kön??? 
  • Anonym (orolig)
    Mandy1981 skrev 2012-04-18 10:49:01 följande:

förstår dig helt å hållet, trodde i 8 år att jag har coloncancer (är hypokondriker och ssk, inte den bästa kombinationen), men har lärt mig att inte googla, har man besvär ska man såklart kolla upp det, men att gå runt och bara tänker på det är inte bra och tär på krafterna.

Vad mer för symtom har du?? hur ser det ut i släkten??? din ålder?? kön??? 
    ok... förstår. kände du dig sjuk då?
      jag är 36 år, kvinna. ingen i min släkt haft det vad jag vet. men det är symptomen som oroar mig, jag vet ju att nåt är det iallafall. jag tar mig knappt ut, en extrem trötthet, mår illa, inte minsta aptit och kraftig viktnedgång...    
  • Mandy1981
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-18 10:56:43 följande:
    ok... förstår. kände du dig sjuk då?
      jag är 36 år, kvinna. ingen i min släkt haft det vad jag vet. men det är symptomen som oroar mig, jag vet ju att nåt är det iallafall. jag tar mig knappt ut, en extrem trötthet, mår illa, inte minsta aptit och kraftig viktnedgång...    
    fast det låter ändå snarare som en inflammatorisk process, har man en inflammation i tarmen så har kroppen inte förmågan att ta upp alla ämne ur maten, resultat blir svält i princip och det är kraftig viktnedgång, trötthet, illamående mm. Som om du skulle banta som en tok.

Illamående och viktnedgång kan inte relateras till cancer, eftersom cancern behöver vara så långt gången, att ditt värde skulle vara mycket högre + blödningar mm. Jag förstår din oro men jag kan fortfarande inte se direkta saker som visar att det skulle vara cancer, en inflammation åt andra sidan passar perfekt till allt du beskriver. Dessutom har du ingen i släkten samt att du är "fel" kön och för ung, vilket sänker risken ytterliggare.  
  • Anonym (orolig)
    Mandy1981 skrev 2012-04-18 12:35:47 följande:
    fast det låter ändå snarare som en inflammatorisk process, har man en inflammation i tarmen så har kroppen inte förmågan att ta upp alla ämne ur maten, resultat blir svält i princip och det är kraftig viktnedgång, trötthet, illamående mm. Som om du skulle banta som en tok.

Illamående och viktnedgång kan inte relateras till cancer, eftersom cancern behöver vara så långt gången, att ditt värde skulle vara mycket högre + blödningar mm. Jag förstår din oro men jag kan fortfarande inte se direkta saker som visar att det skulle vara cancer, en inflammation åt andra sidan passar perfekt till allt du beskriver. Dessutom har du ingen i släkten samt att du är "fel" kön och för ung, vilket sänker risken ytterliggare.  

hej o tack för du tog dig tid o svara, man blir så orolig.. får hoppas att det "bara" är nån inflammatorisk tarmsjukdom kanske. man vet inte riktigt hur man ska göra för o få kroppen o ta upp näring... 
  • virrevirvel

Hej
    F-caprotetectin    110*   <50   år orolig för detta,opererade bort halva sköldkörteln elakartad thyoridera cancer,upptäckt en cysta i mjälte ser ut och växer på samma sätt i mjälten,men ingen vill ta hand om det,nu då detta med magen,så levern som är hur dårligt som helst lrvrprovet -gt ligger på 4,6 dricker inte en droppe sprit...gallan krånglar oxå avföringen är lite väl ljus tycker jag,vänster bröst är det knöligt i känns inget skönt att klämma på dom,får väl ringa och be komma på en mammagrafikoll snart.
    fast först iväg till  rögten 1 mars magnet rögten med kontrast av buk och alla organen..,om dom planerar ta koloskopi,rektoskopi,gastropi direkt efter,,,,går bra så länge jag är sövd aldrig mer i vaket tillstånd....

gnäll gnäll för man bryr sig
Svar på tråden HJÄLP orolig för cancer