Kan man vabba för varsitt barn samtidigt?
Jag och min sambo har två barn som är magsjuka. Kan vi vara hemma ihop och vabba för varsitt barn?
Jag och min sambo har två barn som är magsjuka. Kan vi vara hemma ihop och vabba för varsitt barn?
Enligt "Fråga Hanna" på försäkringskassans sida är det detta som gäller:
Normalt är det inte möjligt att båda föräldrarna tar ut tillfällig föräldrapenning samtidigt bara för att flera barn är sjuka. Det måste i så fall vara något särskilt med barnens sjukdom som gör att båda föräldrarna måste stanna hemma från arbetet. Kontakta Försäkringskassans Kundcenter 0771-524 524 för mer information. Båda föräldrarna kan ta ut tillfällig föräldrapenning samtidigt om ett barn blir svårt sjukt eller ska gå igenom en större operation.
mycket sällan eller vid särskilda skäl, vi fick igenom det en gång när tvillingarna var 8 månader och extremt magsjuka.
Men vi fick först avslag men överklagade då med motivering att om vi inte varit två personer hemma som skedmatat och pytsat hade det slutat med sjukhusvård- nu är vi båda sjuksköterskor och kände oss hyfsat trygga hemma trots magsjuka i 12 dagar på så små.
En person hade omöjligt klarat det.
Den andra gången vi fick igenom det var då de skulle opereras och var på sjukhuset ( inlagda då) samtidigt, då tog vi varsitt barn.
Problemet är ju när man vabbar och ringer jobbet, så vet man inte då i ert fall till 100% om det sen avslås eller går igenom.
Men i normala fall så kan man alltså inte vabba för varsitt barn.
Vi har tvillingar och har varit hemma flera ggr samtidigt med VAB för var sitt barn och det har aldrig varig något problem.