• TigerLinn

kan man ha dop med präst i annan lokal än kyrkan?

Snart är det dags att börja planera dop för vår son. Jag ska givetvis prata med kyrkan om detta men vill kolla om nån vet.
    Jag gillar inte kyrkan här tycker den är både stor och inte speciellt fin.
    Så vi funderar på att hyra en lokal i bynvi bor . Nån som vet om man kan ha vanlig präst och sedan döpa i annan lokal.

Vi funderar på att hyra efs kyrkan i byn. Det är ingen aktiv församling men de Hyr ut lokalen.

Nån som vet hur de fungerar!?

• Svar på tråden kan man ha dop med präst i annan lokal än kyrkan?
  • SilverEmma

Ring och fråga din kyrka, de bestämmer det själva. Vi har döpt våra barn hemma i trädgården, det var inga problem med prästen! Hade en kompis som spelade keyboard så vi fick lite musik också.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Selma1966

Jag är döpt hos farmor och flera syskonbarn är döpta hemma så visst går det. Bara att prata med dem. När man tar in en annan präst från en annan kyrka än sin egen vet jag att man brukar få betala för det (ex vid bröllop). Vet inte hur det går till vid dop i helt annan lokal.

• Memmis

I vår församling så går det. Det går även att "låna" präst från annan församling om man har nån man tycker speciellt mycket om (; så gjorde vi! Kompisar har döpt sina barn vid fiskekapell eller hemma i trädgården.

När vi gifte oss så "lånade" vi också präst till en avkristnad kyrka, det gick det med :) . 

• hallontryffel

Det beror nog dels på vilken policy församlingen har och dels på hur arbetsbelastningen ser ut för prästen det datum ni önskar ha dop (har h*n andra arbetsuppgifter kanske det är logistiskt omöjligt).

Rent generellt går det ju att ha dop på annan plats -har själv varit på flera dop i bygdegård/familjens trädgård osv.
    I en del församlingar vill man dock, eftersom dopet ju är för att man blir medlem i kyrkan (om det är Svenska Kyrkan vi talar om) att det ska ske i kyrkan.

Om ni får ett ja från församlingen (kolla med kyrkoherden som är den som bestämmer) kan ni kanske behöva betala reseersättning, men inte något mer -präster får inte ta ut "extralön" för detta.

Svar på tråden kan man ha dop med präst i annan lokal än kyrkan?