• patti87

    hur tusan få honom och sluta spotta!?!

    Sonen snart 3 år spottar överallt sen ca 2 veckors tid, golvet, möblerna oss!!! detta går inte längre!? vi förösker och förklara för honom att det är fel det han gör och äckligt framförallt, visst kanske är det någon slags trots? men hur kul är det och bli nerspottad hela tiden och överallt i hemmet?

    någon mer här med ett spottande barn?
    vad gör ni? hur reagerar ni?

    vi har även försökt och ignorera det hela men det har heller inte hjälpt.

    visst han växer väl ur det snart..(hoppas jag) men endå.

  • Svar på tråden hur tusan få honom och sluta spotta!?!
  • Mariohn

    Vart har han lärt sig det? Det är väl bara att tvinga honom att städa upp efter sig?  Spottar man så torkar man. Annars gör man inget annat. Punkt slut. 


  • lindaha

    Om det inte hade fungerat att förklara varför man inte får spotta så hade jag börjat punktmarkerat barnet hela tiden. Varje gång barnet spottar så får hen städa efter sig och sen kanske gå in på rummet. Det lär ju inte ta så lång tid innan det inte är roligt längre.

  • YokohamaNr2

    Min har också börjat med det, jag säger till honom och fortsätter han blir jag riktigt arg och ryter till. Han vet att det är fel men tycker det är kul. Han gör det även på brorsan och när han dricker. Hoppas också att det går över

    Min går inte på dagis så var han har lärt sig det har jag ingen aning om, ingen av oss andra spottar. Tror han har kommit på det själv och märker att det får en reaktion

    Det är liksom inte vuxenspottningar utan mer 'pruttande' med munnen med vatten eller saliv sprutning som följd

  • Flickan och kråkan

    Vår yngsta började med det i julas tror jag det var. Han blir 3 år i slutet av april. Han fick hjälpa till att torka upp efter sig och så talade vi om att vi inte accepterade att han spottade på någon eller något, inte argt bara tydligt. Det är otrevligt helt enkelt och andra vill ju inte leka med en om man spottar på dem. Vi märkte ingen större skillnad på ett bra tag, men nu har han mer eller mindre helt slutat. Grej han kom på och testade helt enkelt. Reaktion fick han ju.

  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-18 16:03:32 följande:
    Vår yngsta började med det i julas tror jag det var. Han blir 3 år i slutet av april. Han fick hjälpa till att torka upp efter sig och så talade vi om att vi inte accepterade att han spottade på någon eller något, inte argt bara tydligt. Det är otrevligt helt enkelt och andra vill ju inte leka med en om man spottar på dem. Vi märkte ingen större skillnad på ett bra tag, men nu har han mer eller mindre helt slutat. Grej han kom på och testade helt enkelt. Reaktion fick han ju.
    Precis så tror jag det är, jag försöker också att inte reagera argt. Men som igårkväll drack han ur en kopp och spottade på bror sin, jag tog bort koppen och var pedagogisk och sen när han fick tillbaka den gjorde han det igen direkt, då blev jag arg (are) han slutade dock!

    Men som sagt, någon slags fas som de säkerligen kommer ur snart. Min blir också 3,  1 Maj
  • Flickan och kråkan
    YokohamaNr2 skrev 2012-04-18 16:14:49 följande:
    Precis så tror jag det är, jag försöker också att inte reagera argt. Men som igårkväll drack han ur en kopp och spottade på bror sin, jag tog bort koppen och var pedagogisk och sen när han fick tillbaka den gjorde han det igen direkt, då blev jag arg (are) han slutade dock!

    Men som sagt, någon slags fas som de säkerligen kommer ur snart. Min blir också 3,  1 Maj
    Ja, det är klart att man blir arg ibland. Sambon fick en rejäl spottloska rakt i ansiktet när han satt sig på huk och lugnt pratade med honom att han inte fick spotta på storebror. Han blev arg . Ibland blir man arg . Det har i alla fall gått över mer eller mindre helt här, om det är någon tröst . Han gjorde bara så hemma - på oss föräldrar och storebror - aldrig någon annanstans eller mot någon annan.
  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-18 16:20:16 följande:
    Ja, det är klart att man blir arg ibland. Sambon fick en rejäl spottloska rakt i ansiktet när han satt sig på huk och lugnt pratade med honom att han inte fick spotta på storebror. Han blev arg . Ibland blir man arg . Det har i alla fall gått över mer eller mindre helt här, om det är någon tröst . Han gjorde bara så hemma - på oss föräldrar och storebror - aldrig någon annanstans eller mot någon annan.
    Ja det är samma här, bara hemma och mest på stackars storebror jag oroar mig inte speciellt men det kan bli frustrerande han är överlag frustrerande men otroligt rolig och gosig också såklart kanske ska tilläggas
  • patti87

    ja här får lillebror också spott på sig hela tiden...

    men vi reagerar ju som ni andra mer eller mindre..jaja då går det nog förhoppningsvist över snart :)

    han börjar på dagis i sommar.. så det äör nog något han lärt sig själv eller helt enkelt sätt ute..

  • Litet My

    Sonen slutade när vi slutade skälla, brukade ha en pappersrulle i bakfickan och räckte bara tyst fram en ruta när han spottade, då blev det inget spännande.

  • ettspottadebarn

    Hej! 

    Jag kan absolut relatera till detta, har nämligen dessa problem själv, jag läspar hela tiden och det bara flyger ut spott från munnen. Vet inte hur jag ska hantera detta???? Jätte svårt att sluta eftersom det händer när jag är uppspelt och måste prata snabbt osv. Har ni något tips?

  • Ingela03

    barn I den åldern upptäcker och prövar sina förmågor. 
    det tillhör faser i utvecklingen, ibland jobbigt. Vill man att ett oönskat beteende ska passera så fort som möjligt, ge det så lite uppmärksamhet som möjligt 

Svar på tråden hur tusan få honom och sluta spotta!?!