• jeanettte

snabb fråga ang egen instättning

när man ska deklarera i förenklade årsboksslutet, B10, så ska man skriva in utgående och ingående moms. men det står att man även kan skriva in om man gjort egna insättningar på företaget, VART ska jag skriva det någonstans?!

förvirrad till tusen.

ska det till ihop med den ingående momsen eller vart tusan ska det stå?

tacksam för svar

• Svar på tråden snabb fråga ang egen instättning
  • jeanettte
    gravid skrev 2012-04-18 12:46:04 följande:
    Är det privata pengar som du satt in på banken?

det privata pengar jag satt in på företagets konto ja. alltså mitt företag.
  • sportpappa

Egna insättningar ska in i bokföringen som en vanlig affärstransaktion. Konto 2018 i min kontoplan.
    Moms ska bara vara moms och inget annat.

Egna insättningar används för att beräkna eget kapital. Jag ser exemplet i broschyren, men det står dock inte vilken blankett som ska fyllas i.
    Det är dock inte nödvändigt att fylla i de där dokumenten utan de är bara till för att hjälpa dig. De ska inte skickas in. Jag använder min Balansrapport för att se eget kapital. 

• jeanettte
    sportpappa skrev 2012-04-18 13:06:19 följande:
    Egna insättningar ska in i bokföringen som en vanlig affärstransaktion. Konto 2018 i min kontoplan.
    Moms ska bara vara moms och inget annat.

Egna insättningar används för att beräkna eget kapital. Jag ser exemplet i broschyren, men det står dock inte vilken blankett som ska fyllas i.
    Det är dock inte nödvändigt att fylla i de där dokumenten utan de är bara till för att hjälpa dig. De ska inte skickas in. Jag använder min Balansrapport för att se eget kapital. 
    det står såhär b.la: i momsberäkning B10 förenklat årsbokslut
    Från detta underlag sker ingen automatisk överföring till årsbokslutet, vid B10 i det förenklade årsbokslutet beräknas tillgångar (B1-B9) minus skulder (B13-B16) automatiskt. Vad som kan ingå i ruta B10 eget kapital beskrivs nedan.

Ditt eget kapital är summan av dina tillgångar minus summan av dina skulder. Ett eget kapital är också din fordran på, eller skuld till, firman. Behållningen kan alltså vara antingen positiv eller negativ.

Följande är egna insättningar, som ökar ditt eget kapital: Privata insättningar av pengar på firmans bankkonto. Privata tillgångar som förs över till firman. Betalning av firmans utgifter med privata pengar. Firmans användning av en privat tillgång (t.ex. en bil eller ett rum i privatbostaden). I Skatteverkets broschyr "Skatteregler för enskilda näringsidkare" (SKV 295) finns vissa schablonvärden för användning av privata tillgångar. Följande är egna uttag, som minskar ditt eget kapital: Uttag av pengar från firmans bankkonto för privat bruk. Betalning av en privat tillgång med firmans kontokort. Tillgångar som tillhör firman men används privat. Uttag av varor för privat bruk
Svar på tråden snabb fråga ang egen instättning