• Sigrid

Favoritostar till ostbrickan?

Vilka är era favoritostar till ostbrickan? Jag vill ha tips på alla möjliga goda ostar.

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Svar på tråden Favoritostar till ostbrickan?
  • zest

Gillar camenbert samt olika typer utav blåmögel ostar. En Sverige favorit är carbonzola med vitlök (osäker på stavningen) Gillar att servera med valnötsbröd samt röd paprika, oliver (stora) päron och fikon.

• Selma1966

Alla sorters kittostar älskar jag (röd kant). Kraftigare smak än brie men lika krämiga och fina.

• FlitigaLis

Cambonzola är bäst!! Den längtade jag efter hela graviditeten. Testa att ta en bit ihop med physalis, det är så gott!
    Le roule är god också, vitlökssmak tror jag, men den är inte så kaftig.

Så länge osten är rumstempererad och härligt mjuk så är de flest ostar goda, har man glömt ta fram osten i tid är myskvällen nästan förstörd.

• holy shit

Jag gillar Duetto, en blandning mellan gorgonzola och mascarpone. Cambonzola är också gott!
    Gillar Tallegio också.

• J a d e d

Gorgonzola av nån typ, tillsammans med Icas röda fikonmarmelad...

Jeddan
  • Selma1966

Manchego och liknande med lite fikonmarmelad är mumsigt. Den -precis som alla ostar- ska vara rumsvarm för att man ska få fram den fina smaken.

• Sigrid

Åh, vad många härliga förslag ni har kommit med. Får skriva en lista med allt och gå till ostaffären och be att få provsmaka.

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Voluptuous Shalimar

Chèvre, utan tvekan. Gärna den där runda, glömt vad den heter men i Sverige brukar den heta "chèvre" kort och gott.

Sorry för gigantisk bild

Sen gillar jag även peccorini, gärna med tryffel - och, förstås, "Brie de Meaux aux moutarde".  

• Linda5

Funderar på att åka till Falköping i sommar på semester. Dom har ostbuffe på falköpingsmejeri. Skulle vara sååå gott att bara frossa i alla goda ostar.

• Rocket Mania
    Mornie Alantie skrev 2012-04-18 13:24:15 följande:
    Gruyère. 
    Selma1966 skrev 2012-04-18 16:20:24 följande:
    Manchego och liknande med lite fikonmarmelad är mumsigt. Den -precis som alla ostar- ska vara rumsvarm för att man ska få fram den fina smaken.
    Mina favoriter också. Gärna tillsammans med en halvstark, smakrik chorizo eller päronmarmelad.

Annars är Brillat Savarin underbar. Lite mesig kanske men ack så god.  
  • annzah

Jag gillar att ha hårdost på ostbrickan också. Är svag för en ordentlig lagrad präst, eller Västerbotten.

Mjuka ostar... brie de Meaux är ju så gott att man dånar, svart Castello också (fast den ser smått livsfarlig ut ;)), när jag jobbade i delikatess hade vi en grönpepparost som var gudomlig också. Duetto, som också finns (eller i alla fall fanns) under ett annat namn som jag naturligtvis inte kommer på nu, är jättegod. Och kladdig! :D

Svar på tråden Favoritostar till ostbrickan?