• Anonym (orolig)

Mens på cykeldag 48?

Har i normala fall en ganska lång menscykel på ca 34 dagar, kan variera någon dag från månad till månad.
    Denna månaden trodde jag mensen hoppat över helt då den var nästan 2 veckor sen, men plötsligt på cykeldag 48 kom den.
    Hur kan mensen plötsligt vara 2 veckor sen? Är detta normalt? Vad kan det bero på?

Kan också tillägga att jag inte alls blöder lika mycket som jag brukar, men har precis lika ont som jag annars har vid mens.

Har en tid hos barnmorskan om någon dag, men vill gärna stilla min oro lite... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mens på cykeldag 48?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det är varken ovanligt eller onormalt att mensen antingen hoppar över eller kommer senare. Det är alltid bra att utesluta att du är gravid när mensen ser annorlunda ut. Ofta beror en försenad mens på att det blivit en tillfällig obalans i dina hormoner.

Mvh Jenny    

• Anonym (orolig)
    Jenny Barnmorska skrev 2012-04-18 19:48:49 följande:
    Hej!

Det är varken ovanligt eller onormalt att mensen antingen hoppar över eller kommer senare. Det är alltid bra att utesluta att du är gravid när mensen ser annorlunda ut. Ofta beror en försenad mens på att det blivit en tillfällig obalans i dina hormoner.

Mvh Jenny    
    Vad kan den tillfälliga obalansen bero på då?
  • Jenny Barnmorska

Oftast hittar man ingen förklaring det bara blir så. Men saker som kan påverka är stress, sorg, om du har startat med träning, viktförändringar, vissa sorters mediciner eller att du slutat med preventivmedel.

Svar på tråden Mens på cykeldag 48?