• Eleonora

Ni som gett bröstmjölk på flaska heltid

Eftersom amningen krånglade och jag tyckte att det var psykiskt påfrestande att fortsätta försöka amma, gick jag över till att ge bröstmjölk på flaska när min dotter var 3 dagar gammal. Nu är hon 2,5 veckor och det funkar jättebra att flaskmata henne. Men jag har några frågor till er som pumpat och gett på flaska i längre tid:

Har ni kunnat hålla mjölkproduktionen uppe bara med hjälp av pumpning? Min tjej äter över 1000 ml/ dygn, och det kommer ju bara öka... 

Har ni stått ut med att pumpa i flera månader? Eller har ni börjat tycka att det blir påfrestande att t ex behöva gå upp på natten och pumpa?

Hur har ni gjort när ni ska iväg någonstans, har ni tagit med bröstmjölk eller gett ersättning? 

• Svar på tråden Ni som gett bröstmjölk på flaska heltid
  • WSalma

Jag flaskammande min son på heltid i fyra månader. Därefter började vi med smakportioner och han fick ca 1 flaska ersättning per dag, resten bröstmjölk. När han var åtta månader fick han bara mat och ersättning.

Har ni kunnat hålla mjölkproduktionen uppe bara med hjälp av pumpning? Min tjej äter över 1000 ml/ dygn, och det kommer ju bara öka... Har ni stått ut med att pumpa i flera månader? Eller har ni börjat tycka att det blir påfrestande att t ex behöva gå upp på natten och pumpa?

Så mycket åt inte min kille! När han var 2-3 veckor drack han väl ca 6*90-100 ml. Som fyramånaders ca 6*150, dvs 900 ml. Men jag pumpade i alla fall var tredje timme ibörjan, dygnet runt. När allt kommit igång ordentligt slutade jag pumpa på nätterna, pumpade vid 23-24 och sedan tidigt på morgonen nästan gång.  Fast å andra sidan hade jag såmycket mjölk att jag kunde ge honom tills han var åtta månader trots att jag slutade pumpa när han var fem månader. Efter fyra månader tyckte jag att det var tämligen jobbigt och började trappa ned.

Hur har ni gjort när ni ska iväg någonstans, har ni tagit med bröstmjölk eller gett ersättning?

Innan fyra månader alltid bröstmjölk, därefter lite blandat. 

• Eleonora

Tack för ditt svar!

Hur gjorde du när du tog med bröstmjölk ut? Hade du den kyld eller uppvärmd?

• WSalma

Berodde ju pa vart vi skulle och hur länge. Om vi t ex skulle hem till någon så tog vi med i kylväska, förvarade i kylskåp där och värmde vid behov. Annars i termosflaskhållare om det bara var kort, då fick han dricka den rumstempererad.

Svar på tråden Ni som gett bröstmjölk på flaska heltid