• Totto

Storkbett, eldsmärke eller smultronmärke?

Våra gossar har båda fått varsitt rött märke. Eddie på huvudet (håret kommer dölja det) och Neo har ett stort märke på ryggen.

På bvc har både läkare och tanter sagt att dte är storkbett. Nu tycker jag mig se att Neos märke på ryggen verkligen blivit större. Söker jag på nätet så står det överallt att storkbett EJ är upphöjda över huden - men det är dom på både Neo o Eddie. Neos märke på ryggen känner man LÄTT genom kläderna. Alltså duktigt upphöjda över huden.
    (Neos märke är ung stort sopm en femkrona, väldigt rött och stiger kanske en halv centimeter över huden)

Någon annan som haft sådana här "kraftiga" storkbett - eller vad det nu kan vara?

Hej så länge

• Svar på tråden Storkbett, eldsmärke eller smultronmärke?
  • varfördåför

alvin har tre storkbett (klantig stork som var tvungen att ta nya grepp helatiden) ett i pannan ett i ancken och ett under foten.. men inget av dem är upphöjt.. jag tycker att det låter som smultronmärken.. är de mörka eller ljusa i fergen?

• varfördåför

men då kasnke det är äldsmärken.. harför mig att smultronmärken är ljusa i fergen.. men storkbett borde det iaf inte vara hursomhällst..

• Crispie

det är smultronmärke, läkaren och tanten får bakläxa. Det är ju bara att läsa innantill..

• alexandra 86

kan inte hjälpa dig men kan tipsa om en sida där jag har sett att man kan lästa lite om tex storkbett på www.niomanader.se hoppas det kan hjälpa dig lite

• timberhochmandie

Låter som smultronmärken/hemangiom! Eldsmärken är inte upphöjda. Du kan fråga AnneSophie här på FL om du vill ha mer info. Hon kan en hel del! .-)

*kram*

• Totto

Smultronmärken - då ska jag leta lite efter det.

Tack för all hjälp! (ska testa bvc tanten imorgon igen, se vad hon säger om jag frågar när de här smultronmärken försvinner )

• Lorina

Min ena dotter har två smultronmärken ett i huvet och en på ryggen. Bilder i mitt galleri. Alla barnen har storkbett i nacken men twinsen har även i pannan och de känns inte.

• mattispadd

Smultronmärke helt klart. min son hade det när han föddes och det försvann vid 4-5 år ålder Han var hur charmig som helst med sitt som satt bredvid tinningen:)
    idag är han 13 och minns inget utav dt

• Indratvillingmamma

Jag har tvillingpojkar som båda har ett smultronmärke. De har dem dessutom på samma ställe! Men så är dom enäggs också.

Mina pojkars smultronmärken är mörkröda och upphöjda. Ena pojkens är ovalt ca 0,5 cm stort och andra pojkens är lite större, ca 1 cm stort och mer runt.

Det låter som om dina pojkar också har smultronmärken. Har du enäggs eller tvåäggs?

• mludvigs

Tycker oxå det låter som smultrommärke /hemagiom. Min son har ett och det är upphöjt och mörkrött.

• Totto

Lorina: Neos märke är identiskt med den din gosse har på huvudet!

Va skönt och veta att det är smultronmärken! Har liksom alltid kollat och tänkt att "Hmm... Storkbett... Så ska de väl inte se ut...?".

Indra2: Har enäggspojkar

Svar på tråden Storkbett, eldsmärke eller smultronmärke?