• AngelandDevil

Hur lång tid tog det att bli gravid med andra barnet i jämförelse med första?

Jag är lite nyfiken hur lång tid det tog för er att bli gravida med andra barnet i jämförelse med det första barnet. Om ni fick missfall emellan era barn så räkna missfallet som det andra barnet. Skriv gärna också och berätta hur lång tid det i så fall tog att bli gravid nästa gång där barnet "valde" att stanna kvar.

Skriv gärna en kommentar där du skriver exakt hur lång tid det tog. Hur stor åldersskillnad hade ni planerat att det skulle vara mellan barnen? Blev det kortare eller längre? Varför? Glad

Berätta gärna era historia! Kort eller lång. Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-18 17:53
    Såg nu att jag missade ta med alternativ om det gick fortare att bli gravid med andra barnet. I och med det misstaget kan ni rösta på att det tog lika lång tid att få andra barnet i jämförelse med första. Se det alternativet som "lika lång tid eller fortare" helt enkelt. Om ni vill kan ni förklara skillnaden i ett inlägg så man får en tydligare bild hur mycket snabbare det gick! :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det att bli gravid med andra barnet i jämförelse med första?
  • hannis

Intressant, hoppas du får många svar TS förnekar undrar samma sak.

• C R

Första barnet tog 4 månader från det att jag slutade med p-piller tills jag blev gravid. Andra barnet blev jag gravid första ägglossningen efter att jag tog ur spiralen. Med tanke på att det "tog sig" på första försöket så blev det 4 år emellan, precis som vi tyckte var lagom!!! Ville inte ha barn tätt!!

• Ragnar

För mig gick det betydligt snabbare att bli gravid efter första barnet. Tog nästan 3 år med första. När vi började försöka få till ett syskon tog det bara ett par månader att bli gravid. Men det blev 7 missfall/MA innan det kom ett barn. Så det blev över 4 år mellan barnen.

• Persemona

Men du har ju glömt kortare tid. Eller är det jag som läser fel? Oftast går det ju snabbare när man väl fått barn en gång. För oss tog det nästan 1 år med första, 3-4 månader med andra och första försöket med 3:an. 

Jag har ju min egen teori om att detta beror på att en del kvinnor endast är fertila en del av året. Då alla barnen kom till inom samma del av året.  

• AngelandDevil
    Persemona skrev 2012-04-18 17:49:29 följande:
    Men du har ju glömt kortare tid. Eller är det jag som läser fel? Oftast går det ju snabbare när man väl fått barn en gång. För oss tog det nästan 1 år med första, 3-4 månader med andra och första försöket med 3:an. 

Jag har ju min egen teori om att detta beror på att en del kvinnor endast är fertila en del av året. Då alla barnen kom till inom samma del av året.  
    Jag vet, såg ju det sen! Obestämd Jag skrev att man kan rösta på lika -lång-tid alternativet och se det som ett alternativ för om det tog lika lång tid eller gick fortare. Man får gärna kommentera här då och säga hur mycket snabbare det gick så man får en bättre bild! Som du gjorde t.ex. Solig
  • MrsL

Med första barnet tog det 1.5 år med andra tog det tre månader!
    -Persemona: första blev till i december och andra i juni så jag vet inte det om bara en fertil del av året.....

Elliot 4/9-09 Edvin 20/3-12
  • Höghus

Första tog sig direkt. Andra tog 5 mån. Förmodligen för att jag fortfarande ammade så mycket.

• Persemona
    MrsL skrev 2012-04-18 18:48:41 följande:
    Med första barnet tog det 1.5 år med andra tog det tre månader!
    -Persemona: första blev till i december och andra i juni så jag vet inte det om bara en fertil del av året.....
    Jag skrev en del kvinnor! Självklart inte alla. Alla har ju inte barn födda på på samma del av året. 
  • krompa

Snabbare...

1:a barnet tog 3 försök
    2:a barnet tog 2 försök
    3:dje gick på första försöket

Svar på tråden Hur lång tid tog det att bli gravid med andra barnet i jämförelse med första?