• rosii

När tog ni bort trapp grind?

Flickan vår är jätte duktig att gå upp och ner i trappen själv, funderar på att ta bort trapp grinden mest bara för att den är i vägen. Men är det för tidigt vid 2 års ålder? Hon är ju som sagt jätte duktig att gå i trappen själv, men det är ju om hon skulle snava/trampa fel.. När har ni tagit bort den?

• Svar på tråden När tog ni bort trapp grind?
  • Mercurialis

Vårt barn var 2 år och 2 månader när vi tog bort trappgrindarna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • HASP

Vår son är 2 år och klarar att gå i trappor bra. Men man vill ändå ha lite koll på honom när han gör det så vi har kvar grinden, just för att han inte ska klättra upp där när man inte är i närheten.

• Majan78

Vid 2,5 år har vi tagit bort den. Han går bra i trappor, men jag vill dock fortfarande ha lite koll.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Sarah84

Våra barn är 5år & snart 3år. & vi har kvar våran. Men de är mest för att jag inte vill veta vart barnen är någonstans. grinden är ner till källaren & den är alltid stängd, så den får stta kvar då den ändå inte är i vägen.

Annars har ju barnen klarat trappan länge  

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • BFmars2012

Först nu när sonen är 4 år som vi slutat stänga grinden på kvällen. Och det är bara för att han lärt sig att öppna den själv. Varit rädd för att han ska gå och trilla utför trappan på natten.

• rosii

Ja det är väl därför man har kvar den, för att veta att hon inte går upp utan oss, att man vill ha koll. Men då vet jag att jag inte är galen om jag tar bort den om nån vecka/månad. Tack för tips!

• LHUF

Vi flyttade till hus med trappa när dottern fyllde 2 och vi struntade i grind då. Men vi hjälpte henne mkt i början. Nu har vi en 1 åring hemma och nu har vi grindar både uppe och nere.

• skånegås

Oj.. jag har en ettåring och ingen grind. Passar honom istället och går bakom upp för trappen. På övervåningen har vi iofs dörrar till den lilla hallen där trappan är, så uppifrån ramlar han absolut inte. När vi flyttade hit hade vi en 1,5 åring och ingen grind, han klarade trappen fint...

• Sarah84
    skånegås skrev 2012-04-21 13:45:16 följande:
    Oj.. jag har en ettåring och ingen grind. Passar honom istället och går bakom upp för trappen. På övervåningen har vi iofs dörrar till den lilla hallen där trappan är, så uppifrån ramlar han absolut inte. När vi flyttade hit hade vi en 1,5 åring och ingen grind, han klarade trappen fint...

Ja det är ju lättare att "leva" utan grind om man har en trappa som går uppåt från de plan man oftast är på. Hemma hos oss har vi en brant källartrappa ner från boendeplanet & hade vi inte haft grind, hade vi nog inte haft några barn kvar.

Men måste va väldigt jobbigt utan grind oavsett & vakta hela tiden. Skulle jag tröttna rätt fort på. 
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • skogsvitter

Vi har aldrig haft grind på nedre våningen men på övervåningen har vi grind så att hon inte ska ramla ner! Ungefär till 2½-3 års ålder hade vi det för äldsta och nu är yngsta 20 månader. Absolut ingen tanke på att ta bort den än på ett bra tag. Är som sagt rädda att hon ska gå halvt i sömnen och sedan ramla ner. Det är helt öppet där annars och trappen är i samma rum som de sover.

• Tuffen

Vi har kvar trappgrinden eftersom vår 9-åring (som sover på övervåningen) går i sömnen. Vi andra sover nere och det känns bättre att ha grinden kvar. Den är förstås bara stängd på nätterna.... 

• Thursday

Har aldrig haft grind, den sätter vi bara upp när det är barn på besök.

I reject your reality and substitute my own.
  • Lhindshy

Vi tog bort den när våran son var 1 år ca. Men våra trappor är inte så långa. Men på natten stänger jag.

• gemigsinnesro

Har en  liten på 15 månader och har aldrig haft grind till trappan och tänker inte skaffa någon heller.  Passar henne istället när hon går i trappan och har sovrumsdörren till oss stängd tills vi går upp.

• älskarlivet81

Vår dotter är 1 år och 11 månader och hon klarar av trappan jättebra. Vi kommer dock inte ta bort trappgrinden av tre anledningar:
    1. Vi vill att hon ska vara på den våningen vi är på, alltså är grinden bra
    2. Vi larmar nedanvåningen på natten och vill inte riskera att hon ska gå ner och sätta igång larmet. 
    3. Vi planerar ett barn till så inte lönt att ta ner mellan barnen känner vi. 

• Mossagti

Gustav klättrade över grinden när han var 18 månader så då kändes det rätt meningslöst att ha den kvar.

Svar på tråden När tog ni bort trapp grind?