• isis bianco

Vi som har panikångest och är gravida

Har du panikångest och är gravid?

Välkommen in hit och ventilera allt mellan himmel och jord och stötta om någon mår dåligt Solig

Svara gärna på dessa frågor i tråden:
    Äter du medicin under graviditeten?
    Vad utlöser din ångest?
    Mår du bättre eller sämre under graviditeten jämfört med innan?
    Vad lindrar dina attacker?
    Har du fått utskrivet någon speciell lugnande medicin?

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Svar på tråden Vi som har panikångest och är gravida
  • isis bianco

Kan svara på mina egna frågor

Ja, fortsätter äta min låga dos av paroxetin (10 mg).

Vad utlöser din ångest?
    Illamående. Så nu i vecka 8 är det mycket ångest.

Delvis bättre faktiskt. Är överlag mer harmonisk och lugn, men kommer en attack blir det extra jobbigt då jag inte kan ta mina ordinarie lugnande tabletter.

Småäta godis, lägga pussel på datorn, surfa på FL, ligga på soffan, klappa katten, postafen.

Har fått Lergigan Comp, men ännu inte provat dem.

• Anonym (GenerellÅngest)
    Nej, jag har inte svarat bra på medicinering och har så känslig ämnesomsättning att jag oftast blir jättedålig av antidepressiva, lugnande och sömntabletter
    Vad utlöser din ångest?
    Ja, om jag det visste, allt och inget, har mest sk generell ångest. Finns det inget att oroa sig för skapar jag något, och har ofta en känsla hängande över mig att jag gjort något fel, glömt något, sagt något fel och överanalyserar alla situationer.
    Jag mår mycket bättre och känner mig starkare. Visst har det varit jobbigt ibland, men det är stor skillnad på "graviditets-hormon-ångest-tokerier" och min vanliga ångest
    När jag var som sämst "bodde" jag i Harry Potters-värld. Läste böckerna om och om igen.
    Skumbad, World of Warcraft och andra spel
    Har testat det mesta, med dåligt resultat. Jag har även diagnosen hypotyreos och är bipolär.
  • isis bianco

Puffar upp tråden lite.

Är just nu inne i en ångestperiod och jag saknar min lugnande medicin jättemycket!
    Har svårt för att bryta mina ångestattacker på egen hand.

Någon som har erfarenhet av kurator/psykologkontakt under graviditeten?

• ebbe85

Är denna tråd helt död?
    För jag tycker den är himla bra!  
    Väldigt bra frågor och tankar
    Hänger gärna med, om det finns någon aktivitet!  

• isis bianco

Jadå! Bara sätt fart på tråden igen. Jag är just nu inne i en svacka då jag har mer ångest än vanligt, och har svårt för att sova på nätterna pga det. Fyll gärna i mina frågor :)

• ebbe85

Japp, jag hänger på!
    Är bara i vecka 6 än så länge, men det känns skönt att det finns andra som är i samma situation om man behöver ventilera lite
    Här är mina svar:
    Jag kommer att fortsätta med sertralin/zoloft, eventuell justera dosen lite.

Vad utlöser din ångest?
    Ofta vet jag inte, men definitivt vid fysisk ansträngning när pulsen går upp, och när jag blir för varm. 

Svårt att säga ännu, men känner mig iaf lite lugnare hitentills.

Kallt vatten, min man, samarin, katter, virkning, att sy. Och så brukar jag spraya vatten i ansiktet och fläkta, det kyler bra och hjälper mig mycket
    Hmm...efter x antal år med panikångest har man ändå lärt sig några knep!

Jag har Oxascand och xanor att ta till. Xanor tar jag bara om jag får en riktigt akut attack, annars tar jag oxascand. Kommer dock att försöka låta bli att ta båda dessa under graviditeten. Blir det kris håller jag mig till Oxascand, det är ändå lite snällare.

Kan också tillägga att jag har jobbat med min panikångest under många år, så jag får sällan akuta attacker längre.   
    Hoppas vi får fart på tråden nu! 

• Anonym (nattångest)

Hej hej, vet inte om jag passar in här men jag skriver några rader ändå. Jag har bara ångest på nätterna, på dagarna mår jag bra. Somnar enkelt, men sen kan jag vakna mitt i natten och ha vad jag själv upplever som grov ångest. Detta började efter att jag fick mitt första barn för snart ett år sedan, nu är jag gravid med barn nr 2. Jag tror att det började när det strulade med sömnen för barnet i början, blev väckt en gång i timmen i flera månader. Nu går det jättebra och jag får sova, men ångestattackerna är kvar. Jag vet inte vad jag ska göra när det händer.. Ibland irrar jag bara omkring i huset.. och ibland känns det bättre om jag sitter och klämmer på nacken så det gör lite ont (vet inte hur jag ska förklara). Jag har inte haft några liknande problem tidigare i livet och vet inte hur jag ska hantera det hela. Tog ganska långt tid innan jag kom på att det var just ångest.

Nej

Vad utlöser din ångest?

Vet ej

Lika

Inget hittills

Nej

• Nina 27
    Är gravid i vecka 27 och lider av panikångestsyndrom,borderline och ska ev. bli utredd för bipolär typ II.. har klarat mig bra under mina graviditeter men nu senaste veckorna har jag mått riktigt dåligt. Ångest i stort sett hela tiden och jag tror att jag måste ta kontakt med en kurator. Tröstar mig med att det faktiskt inte är så lång tid kvar tills bebis kommer och jag kan börja medicinera igen. Har även Fibromyalgi som har blivit extrem under grav. så det är mycket jobbigt med alla smärta i kroppen konstant och så denna ångest och panikattackerna :S 

nej, jag slutade med Paroxetin runt vecka 12 eftersom jag brukar må lite bättre som gravid.

Vad utlöser din ångest?

Ingen aning, den bara dyker upp.

Har mått oförskämt bra under graviditeten men nu de senaste veckorna har ångesten smygit sig på och har nu ångest stora delar av dagarna, men är snart i vecka 28 så nu är det inte så långt kvar tills bebis kommer och jag kan börja med medicinering igen.

Tyvärr bara lugnande som jag inte tar nu... annars dör attackerna ut av sig själva efter en stund.

Stesolid 2 mg ..men jag tar dom inte ändå eftersom de är alldeles för svaga för mig,hjälper inte ett dugg..men vill inte att bebis ska bli påverkad av dom. Men jag bär med mig dom vart jag än går,som en säkerhet och det hjälper lite att veta att man KAN ta ifall det skulle bli alldeles förjävligt.
  • Anonym (sertralin)

Hej på er, är inte gravid nu men var 2009 och tänkte besvara frågorna.

Ja, jag åt sertralin då och äter det nu, 25 mg. 
    Vad utlöser din ångest?
    Tunnelbanan, stress, att vara borta från mina barn, att få hjärtklappning av fysisk ansträngning som tex att cykla eler gå i trappor.   

Jag mådde bra under graviditeten med den dos jag åt.   
    Att jag regelbundet äter sertalin. Annars, ingenting, får vänta tills attacken går över. 
    Nej, bara sertralin som ju är ett SSRI-preparat. 

Min baby mådde jättebra när hon föddes, inga skakningar eller liknande som de kan få om mamman äter sertralin. Det enda irriterande på BB var att personalen frågade om jag var ledsen hela tiden. Jag fick gång på gång förklara att jag aldrig varit ledsen eller deppig (inte för att det är ngt fel med det) utan jag har panikattacker. Det stod dessutom i min journal.

Svar på tråden Vi som har panikångest och är gravida