• paola

    Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla

    jag orkar inte ens beskriva hur vi går tillväga.
    jag vill bara höra hur ni andra gör. vilken tid börjar ni?vad gör ni? var är ni? och när har barnet somnat? jag vill veta om barn vid ca 2 år ålder.... min dotter har avskytt att sova sen hon föddes.... nu har hon fyllt 2 och det tar fortfarande flera timmar och ofta slutar det med en spya och sen ut i bilen o köra runt för att hon ska somna....

    jag vill bara höra era storys..inga frågor el nåt för jag orkar verkligen inte sitta o förklara mig mer... men jag måste få hjälp. jag krashar verkligen snart 

  • Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla
  • elin2012

    Usch det lät inge vidare alls. Vi har läggtid mellan 19.30-20.00 för vår son som är drygt två. Vid 19.15 brukar vi säga att vi ska göra välling, under tiden byter vi blöja och tar på pyjamas (ingen välling förrän pyjamasen är på) sen sätter han sig i soffan och kollar på någon film på laptopen, han brukar få välja. När han ätit klart borstas tänderna och sen får han titta en stund till innan det är dags att gå upp och sova. Sen får han stänga skärmen och vi följs upp (visst kan han försöka förhala det ibland men oftast går de smidigt, speciellt när han får göra sakerna själv som att stänga datorn, tända nattlampa osv). Upp till rummet, tända nattlampa, ner i sängen, high five, puss och kram och godnatt, vi går ut och han sover. 
    Dessa rutiner har vi kört på stenhårt länge, så mitt råd är samma rutiner varje kväll då krymper möjligheterna att trilskas, när barnet vet som gäller.
    Sen kanske du kan prova att förbereda henne i god tid innan om läggningen, ex, nu äter vi middag, sen leker vi och sen äter vi välling, borstar tänder och går och sover. Så hon hänger med och vet vad som väntar. Ja de var mina råd, hoppas ni får n´bukt med problemet, det måste vara väldigt jobbigt.  

  • ami

    Barn 1: Somnade i vår säng, vi låg bredvid tills han somnade. Barn nr 2: somnade själv i sin säng efter välling i soffan. Barn nr 3: Somnade oftast i famnen i soffan. Annars i vår säng medan nån låg bredvid. Barn nr 4: sitter bredvid sängen medan hon dricker sin välling. Sitter kvar i beckmörkt rum tills hon somnat. Barn nr 2, numera sex år. Somnar i sin säng medan han kollar på lugn film utan ljud på bärbar dvd spelare.

  • Glimra2

    vår 2 åring lägger sig ca 20.00, börjar förbereda ca 19.30 med nedvarvning, borsta tänder , ta på favorit pyjamas, och titta lite på ipad eller tv. Sen vill han dricka lite vatten ha med sig en bil med i sängen. Pussar godnatt och jag sitter på golvet brevid sängen tills han somnar.

  • Tisa83

    Jag har en son som nyss fyllt 2. Han lägger sig kl 20. Vi har som rutin att leka och busa med honom efter dagis så han blir riktigt trött. Innan han lägger sig ger vi honom ett varmt bad. Efter det brukar han vara helt slut. Välling och mörkt och svalt i hans rum sen sover han som en stock hela natten!

  • Margaux

    Vår 2 åring badar vid ca 18.30. Blöja och pjamas på.... Äter joghurt och flingor kl 19.00, detta kan ta liiiiiite tid. Halv 8 går vi och tar astmamediciner som också tar en stund. Sen borstas tänder och han väljer en bok som vi läser i sängen. Kl. 20 försöker vi att släcka, vi är kvar med honom tills han somnar.

  • Bellsiii

    Välling och barnprogram kl 18. Sen borsta tänderna och sedan läggdags , där vi läser saga sen bäddar vi om honom sen säger godnatt somnar efter kanske 10-15 min :)

  • Minne00

    Jag har inte ett enda tips att komma med men....

    Min pappa hotade alltid med att få magsår när jag och mina syskon bråkade och när man är lite äldre än två så inbillar man sig riktigt hemska saker då....
    Drömde mardrömmar om att pappa rätt som det var skulle börja blöda ur naveln och dö framför ögonen på mig i flera år innan jag fattade vad ett magsår var...

    helt OT jag vet men snälla!!! använd aldrig uttrycket jag får magsår så att barnen hör det, jag vet att du är bättre än så!!!    


    Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Echo

    Gröt strax efter sju. Tandborstning efter det. Han får nappen och vi tar på pyjamas och han kryper ner i sin sovpåse. Läser saga, han lägger sig i sängen. Vi sjunger ett par sånger och säger godnatt. Sätter på en ljudbok (Alfons eller Nalle Puh) och sedan somnar han själv.


    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Tanja f

    Kvällsmål vid kl 20. Sen nedvarvning omkring 20.30. Kissa, tandborstning, pyjamas. Ofta läser vi saga. Efter det vill han amma lite. Somnar sedan i vår säng medan jag ligger bredvid. Sover med oss och vaknar 1-2 ggr per natt. Vaknar på morgonen vid 7. Glömde skriva att han somnar 21-21.30.

Svar på tråden Får snart magsår...era kvällsrutiner med era 2 åringar snälla