• Anonym

Är det verkligen IBS? Eller tror ni det kan vara magkatarr?

Jag har varit hos läkaren som sa att jag hade IBS, men jag tycker även magkatarr stämmer dock får jag sällan? sura uppstötningar ibland flera på en dag ibland några dagar emellan, men jag blir svullen om magen efter maten, mycket gasig, lite ont i bland/mer eller mindre,frossa utan feber, yr/illamående, körig i magen så jag får uppsöka toa, blir värre ju senare det är på dagen/kvällen, törs knappt äta men är ju gasig ändå =(, blir snabbt mätt då jag äter.Tycker att hjärtat slår konstigt också då jag får dessa "attacker" det slår som hårt och kanske lite snabbare med. På morgonen efter är det skapligt bra så byggs det på sedan under dagen. Vilket som är det väldigt obehagligt att vara så gasig.

Fick testa receptfria tabl mot gaser, hjälpte väl några dgr nu tycker jag det är som förut dvs massor, måste rapa hela tiden =(, funderar på att testa receptfritt mot magkatarr.

Hur som helst ni som vet att ni har magkatarr känner ni igen er i hur jag mår?

• Svar på tråden Är det verkligen IBS? Eller tror ni det kan vara magkatarr?
  • Minne00

Om du är osäker på läkarens diagnos så kan du ju alltid be om att få en gastroskopi ... borde ge mer klarhet än att lyssna på symptom och sedan ställa diagnos....

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Anonym

Tack för tipset tror inte jag törs göra en sån grej bara om jag inte "måste".

Undrar hur ni med magkatarr mår, känner ni igen hur jag mår, det kommer och går och jag blir gasigare ju längre dagen/kvällen går, blir dålig om jag tex äter tacos.

Ni med IBS kanske också känner igen er?

• Minne00

En gastrostopi är inte så illa som filk får det att framstå som!
    När du kommer dit ber du om lite lugnande och ber att någon förklarar steg för steg vad de kommer att göra!

Det går mycket fortare än man tror!

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Takex

Jag har både IBS och har haft magkatarr. Det känns heeeelt olika. Magkatarr känns som att något försöker fräta hål på magen. Det gör upp långt upp vid magmunnen (alltså närmare brösten än naveln) och jag kan i värsta fall kräkas.

IBS är gaser, ont i magen (runt eller precis under naveln, diarrée ont) antigen förstoppning, får pluttar eller diarre.

Magkatarr så kan jag inte stå upp rakt. Med IBS är det toan som gäller. Det är stor skillnad och jag tycker inte TS låter som magkatarr.

• Anonym

Igår kväll började jag få som ont runt omkring naveln i intervaller, nu idag har det onda flyttat sig snett nedanför naveln ju mer stilla jag är desto mer sällan kommer det onda, rör jag mig kommer det oftare & det gör mer ont idag, jag är fortfarande gasig, (jag har kunnat gå på toaletten), det gör inte superont men ont/ilar/moler eller hur jag nu ska beskriva.

Hör detta också till ibs? Eller bör jag ringa 1177 om det blir värre?

• Takex

Alltså alla har ju olika IBS men det låter som att du har gaser som sitter fast, har du provat att massera längs med tarmarna för att hjälpa gasen att lossna? Gaser verkar vara det vanligaste med IBS, där har jag inte så mycket problem men när jag får ont sådär då är det gaser som sitter fast, då ska man röra på sig och massera så det lossnar.

• Anonym

OK ja jag har ju enormt mycket gaser =( rapar/fiser hela tiden mer eller mindre, magen är rörlig, låter & har sig ändå har jag droppar från apoteket för ibs, började med de igår kanske tar ett tag innan de hjälper? Innan dropparna hade jag tabl mot gaser.

Tycker jag blir hjälpt av att ha vetekudden varm på magen, åt vilket håll ska man massera nu igen?

• Takex

Till vänster brukar jag massera, längs med. Så känner jag tillslut hur det lossnar, upp och gå fungerar också. Det gör ont men så är det bara.. det är verkligen värdelöst, beklagar att du behövt joina oss med IBS :( Men man lär sig med tiden och accepterar med tiden. Jag märkte att ju mer jag accepterade och lärde mig desto lättare blev IBS:en. Jag tycker faktiskt ärligt talat att den inte är så speciellt jobbig idag, jag är så van, den skrämmer mig heller inte längre.

• Anonym
    Takex skrev 2012-04-21 18:46:05 följande:
    Till vänster brukar jag massera, längs med. Så känner jag tillslut hur det lossnar, upp och gå fungerar också. Det gör ont men så är det bara.. det är verkligen värdelöst, beklagar att du behövt joina oss med IBS :( Men man lär sig med tiden och accepterar med tiden. Jag märkte att ju mer jag accepterade och lärde mig desto lättare blev IBS:en. Jag tycker faktiskt ärligt talat att den inte är så speciellt jobbig idag, jag är så van, den skrämmer mig heller inte längre.
    Ja ush jag jag tycker det är mycket obehagligt för det känns emellanåt som att jag inte får ordentligt med luft för att jag har så mycket gaser, det blir som ett tryck över bröstet/halsen, ju längre dagen går ju sämre mår jag & som sämst vid läggdags =(.

Har gått ner 5 kg & vägde redan för lite nu väger jag ca 45 kg, blir inte så hungrig då jag är såhär gasig, mår "bättre" av att inte äta, kan ju bli sämre av att äta =(.
  • Takex
    Anonym skrev 2012-04-21 18:50:47 följande:
    Ja ush jag jag tycker det är mycket obehagligt för det känns emellanåt som att jag inte får ordentligt med luft för att jag har så mycket gaser, det blir som ett tryck över bröstet/halsen, ju längre dagen går ju sämre mår jag & som sämst vid läggdags =(.

Har gått ner 5 kg & vägde redan för lite nu väger jag ca 45 kg, blir inte så hungrig då jag är såhär gasig, mår "bättre" av att inte äta, kan ju bli sämre av att äta =(.
    Du får försöka lugna ner dig fast det är mycket symtom just nu. Läs på lite om kost i allmänhet. Tänk på hur du äter. Kan vara så att du sväljer mycket luft, äter mat som inte gynnar dig osv. Man kan lära sig mycket om man bara läser lite allmänt om mat och dieter, en dietist kan vara bra att kontakta. Det kommer inte att vara såhär hela tiden, du kommer kunna få bukt på det :) Det som gör det värre är stressen som man får av att IBS:en är så himla jobbig.
  • Anonym
    Takex skrev 2012-04-21 18:54:02 följande:
    Du får försöka lugna ner dig fast det är mycket symtom just nu. Läs på lite om kost i allmänhet. Tänk på hur du äter. Kan vara så att du sväljer mycket luft, äter mat som inte gynnar dig osv. Man kan lära sig mycket om man bara läser lite allmänt om mat och dieter, en dietist kan vara bra att kontakta. Det kommer inte att vara såhär hela tiden, du kommer kunna få bukt på det :) Det som gör det värre är stressen som man får av att IBS:en är så himla jobbig.
    Hur får man tag på en dietist då? Via landstinget?
  • Houdini

Låter definitivt som IBS inte alls som magkatarr.

Vid magkatarr har man de flesta besvären från magsäcken och uppåt inte ner i tarmarna. 

Ingen medicin verkar på en gång, utom värktabletter kanske, men den medicinen Ibergast eller liknande namn får du allt ge lite tid till att verka minst en/ett par veckor i alla fall.

Jag har haft magkatarr sedan jag var tonåring är nu 46 år så magkatarr vet jag hur den är. Och den ger i alla fall inte mig besvär med gaser och tarmont. 

Tänk på vad du äter som Takex skrev. sök på nätet. En massa med IBS och andra tarmbesvär är tex inte hjälpta av att äta mycket fiberrik mat tvärtom det ger ännu mer besvär.

Jag har själv en mag/tarmsjukdom och även magsår så jag vet när det är tarmarna som bråkar och när det är magsäcken.       

Googla på mag/tarmsjukas förbund eller om det är förening där kan du hitta mycket hjälp 

• Takex
    Anonym skrev 2012-04-21 18:57:48 följande:
    Hur får man tag på en dietist då? Via landstinget?
    Ingen aning, jag bor inte i Sverige så vet inte hur ni måste göra. Hör med VC först kanske? Men som Houdini ovan säger också, inget blir bättre över en natt tyvärr, IBS blir heller aldrig bättre, det går endast att lindra. Och det tar tid och kunskap så det är bara att börja Googla. Du kommer hitta en bra balans, jag lovar, så försök att trösta dig med det så ska du se att bara dina tankar kommer göra det bättre, att du blivit så uppstressad av det här gör det bara värre för dig.
  • Anonym (IllAmående)

Hur klarar ni hantera illamåendet? Jag har tydligen enligt läkarna ibs, men som nästan enda symtomen gaser i magen och Extremt illamående i perioder. Ibland dålig i magen, men oftast inte Tycker det är SÅ jobbigt med illamående och har så svårt att få i mig mat med detta illamående. Får svälja ned maten med vatten när det är som värst. Är så smal så BEHLVER få i mig ordentligt med mat.

Har ni det också jobbigt med illamående? Känner mig SÅ ENSAM om detta. Känner ingen som har det som jag med illamående

Svar på tråden Är det verkligen IBS? Eller tror ni det kan vara magkatarr?