• Mimmi74

Flyttar till 20-talshus på 700 kvm - hjälp mig inreda!

Ja, det är stort, men vi är sex i familjen och huset har fem sovrum totalt, så det passar oss perfekt. Alla rum är stooora. Huset har hög takhöjd och fiskbensparkett i (nästan) alla rum.

Jag gillar inte vitt. Jag önskar måla dörrfoder, fönsterfoder, golvlister och taklister i nån annan färg. Om jag inte väljer grått - vilken annan färg kan man välja?? Och hur tokigt blir det till vitmålade fönster (gamla spröjsade i tvåglas)? Huset har i två stora hallar vitputsade väggar och träfärgade (mörkt, troligen ek) dörrfoder, lister och dörrar. Ser lite spanskt ut. Ska jag välja att måla väggarna i en annan färg eller låta det vara vitt?

Vi har nu flera möbler i björk här hemma: matsalsbord (Ikeas Norden) , avlastningsbord (oxå Ikeas Norden), hyllor ... och lite till. De passar väl inte till fiskbensparkett, tänker jag. Eller? Jag ser mig nu om efter ett tungt, stort matsalsbord på Blocket. Minst tre meter långt. Svårt att hitta! Ska man kanske sätta samman två rektangulära bord, så ryms vi och några gäster. Har nån tips på en sådan lösning?

Var hittar man stooora, varma, sköna och inte svindyra mattor?? Typ 4x3 meter!

Ge mig gärna länkar på fina robusta kök (som inte ser ut som obduktionssalar) och länkar på färgstarka hem där vitt är bannlyst.

Tack! 

• Svar på tråden Flyttar till 20-talshus på 700 kvm - hjälp mig inreda!
  • och

Billiga mattor hittar du på tex Bukowskis market. De större mattorna brukar ligga förhållandevis lågt i pris just pga sin storlek.

Väggen i hallen kan mycket väl ha varit vit från början, och vill du måla om lister osv i övriga rum i en annan färg tror jag att du kan hitta lite info om vanliga färger från den tiden på Stockholms stadsmuseums hemsida under byggnadsvård. 

The hard way is the right way.
  • Zchimla

Nej det är inte stort hus- det är ett enormt hus ÄVEN om ni är 6 i familjen..

Fördelen med vitt är ju att man kan inreda om med nya tyger och kuddar tavlor i vilken färg som och där kan ju färg vara lite mer krävande att man matchar upp rätt.
    Men vill man spela lite säkert kan man välja en vit färg mot en annan färg.
    För vitt är alltid vitt *punkt*
    Sen finns det en uppsjö av vitt med nyans av... vilken färg som helst och det blir en liten liten brytton i det och där kan man välja om man vill ha varm eller kall känsla beroende på vilken del av färgskalan man väljer.

Gällande bordet skulle jag leta efter två långa bord med klaff - förlängning på kortsida. då kan man sätta ihop två bord utan att det ser dumt ut med att benparen hamnar för tätt (tror jag kan se snyggt ut iaf)
    Vill man inte ha en jätteduk kan man dölja skarvar med korta löpare som man helt enkelt lägger tvärs över bordet och voila så ser skivan hel ut

Nu har du fått de vingar som alltid varit dina.
  • EEJ

Phu jag blir alldeles stirrig av att tänka på städningen i ett sådant stort hus!

• Mimmi74

EEJ: Ingen fara. Vi har städhjälp. Och när man bor större samlas inte dammråttor lika lätt och snabbt.

Zchimla: Vitt är uteslutet. Jag älskar färg. Har i dag talat med en tjej som driver en inredningsbutik här ute på landet. Och hon sa att huset andas Jugend. Så, jag ska tänka mörka tapeter/färger, tunga ekmöbler och helst se till att "ådra" dörrfoder, golv- och taklister samt fönsterfoder i ekfärg. Själv är jag ute efter orientkänslan med sammet och varma färger. 

• Mimmi74

Ge mig gärna tips på snygga jugendtapeter, även mönstrade (växtslingor kanske) med ljus bakgrund.

• Mimmi74

I de 700 kvm ingår en källare på 200. Boytan är på 500 kvm. Gigantisk hall, bibliotek, vardagsrum/salong, matsal, jättestort kök och på plan två hittar vi tre sovrum, allrum och badrum. Vindsplanet har två sovrum, badrum och ett litet kök. 

• Konvaljen

Jag tycker verkligen du ska kontakta någon som är kunnig på byggnadsvård, exempelvis Gysinge centrum för byggnadsvård. Där kan du få tips, både på inredning men även lästips.

Om man vill ha färg så kika på bilder från Carin och Carl Larssons hus i Sundborn. Nu kanske det blir för mycket för dig men det huset är så himla fint och ljust, trots all färg. Själv är jag en kritvit minimalist, men älskar ändå att vandra omkring i Sundborn.

Att läsa många inredningstidningar är ett annat hett tips.

Jag personligen skulle nog välja någon typ av grå på foder och lister, om man inte vill ha vit. Stora rum klarar av tapeter med mönster, något som också är tidstypiskt.

Jag tycker ni ska vänta med att byta ut allt för mycket av ert bohag, risken är att ni kommer att känna att ni bor i ett museum. Du fick bra tips om mattor, kika även på Lauritz.com. Gällande bord är det ett hett tips att spana efter konferensbord som säljs ut, bland annat på auktion. Då får ni grymt mycket bord för pengarna och kan ju absolut måla om dem.

Ska du ha färg på väggar och liknande så kan du absolut välja en lugnare bas på möbler, ex vitt eller grått bord och istället kräma på med textilier, tavlor, lampor etc.

Spännande med ett sådant projekt!

• Konvaljen

Just ja, ett till tips gällande mattor. Vi älskar också stora mattor (personligen tycker jag det är det fulaste som finns med för små mattor under soffgrupper) men har ingen lust att punga ut tiotusentals kronor i småbarnsåren. Vår lösning blev att köpa billiga ryamattor och tejpa ihop dessa med silvertejp på baksidan. Voila! En bamsestor, mysig matta för nästan inga pengar alls!

• Mimmi74

konvaljen: Tack för ditt engagemang, men du är ute och cyklar när du tipsar om Carl Larsson som är så långt från Jugend och 20-talet man kan komma. Efter samtal med en ägare till en lantlig inredningsbutik ska jag inte ha vare sig vita eller grå lister och foder utan låta dem ådermålas i ekimitation. Grått och vitt blir för mycket gustavianskt och shabby chic. Dct ska vara tyngd i all inredning när det handlar om Jugend. Huset är inte så enormt som flera skriver. Boytan är på ca 500 kvm. Härligt med yta.

• Konvaljen

Jag vet mycket väl att Carl Larsson inte är vare sig 1920-tal eller jugend, men du skrev inget om det i din TS att du ville ha tidstypisk inredning. Det behöver inte alls bli vare sig gustavianskt eller shabby, jag jobbar mycket med design, styling och inredning i mitt jobb som redaktör.

Men jag ska inte tipsa mer, lycka till och hoppas du får de råd du vill höra av någon annan.

• Mimmi74

Konvaljen: Du har så rätt. Jag skrev inget om att det skulle följa husets ålder. det är så mycket nu med den här flytten o ch fyra småbarn. Jag hade för mig att jag nämnt jugend. Jag är grafisk designer och älskar färg men är verkligen utled på alla vita hem.

• och

Utan att ha sett huset är det omöjligt att uttala sig om i vilken stil det är byggt, eftersom det kan variera lite beroende på vad personen som byggde huset hade för önskemål. Ibland kan det vara lite blandat i ett hus med för den delen, folk var inte alltid så konsekventa, och är det inte heller idag alltid.

Hur som helst, William Morris gjorde ett antal fina tyger och tapeter i slutet av 1800-talet. Vissa av dessa finns fortfarande i produktion hos Sanderson och skulle nog passa in om man är ute efter färg och maffiga mönster i form av växter och blomrankor osv. Ska man köpa många tapetrullar kan det löna sig att beställa direkt från England tror jag.

Duro har en gammalsvensk kollektion med bla jugendtapeter med. 

The hard way is the right way.
Svar på tråden Flyttar till 20-talshus på 700 kvm - hjälp mig inreda!