Gladskit skrev 2012-05-03 17:03:07 följande:
Vi var på föräldramöte senast igår och då ställde en förälder frågan just om slöjd. Som tydligen inte alls är samma ämne idag som man själv kommer ihåg det. I läroplanen har man kapat 20% av slöjdtimmarna sedan tidigare (det är möjligt att man tagit bort ännu fler timmar men 20% är det jag känner till) och det bekräftades av de lärare som var på plats. Det verkade väldigt "process-orienterat", ta fram ritningar, ta eget ansvar, egenstudier av tekniker för att skapa olika saker osv. Inte tälja smörkniv och lära sig hur man svarvar en ljusstake

utan mer som en blandning av estetisk verksamhet och även lite hemkunskap (högstadieeleverna byggde tydligen modeller av lägenheter som de inredde med både tyg, trä och andra material). Men det är väl som med allt annat, man får prioritera. För egen del känner jag att vi pysslar, snickrar, spikar och syr rätt mycket hemma med vår pojke så han kommer att lära sig lite av varje ändå. Möjligen att vi missar de mer historiska bitarna av slöjd och tekniker men då får vi väl se till att han får kunskap om det med.
Ja, slöjdtimmarna minskade med 20% år 94, men det är fortfarande 90 min slöjd per vecka kvar på schemat, ifall man lägger ut slöjdtimmarna (330h) från åk 3-9.
Innehållet har inte alls ändrats. Slöjd är ett eget ämne och hemkunskap är ett eget och de har olika kursplaner. Det är möjligt att din friskola inte har en utbildad slöjdlärare vilket gör att sådana frågor som gäller slöjden får ett flummigt svar. Det kanske är hemkunskapsläraren som tar hand om slöjdundervisningen på din skola, eftersom just de praktiskt-estetiska ämnena brukar buntas ihop till ett ämne på vissa friskolor.
Anledningen till att svenskar just spikar och syr hemma så pass mycket som de gör är ju för att vi har slöjd i skolan. Slöjden är unik för svensk skola och det vore tråkigt om den försvann för att friskolor inte har råd att satsa pengar på det eftersom de hellre stoppar skolpengen i egen ficka. Det är ganska tragiskt att det i min kommun finns slöjdsalar som står tomma större delen av veckan på kommunala skolor för de har inte elevunderlag, samtidigt som andra elever i kommunen går på friskolor där de inte ens har en riktig slöjdsal och ingen slöjdbudget.