• Blondina

Är detta en bra frukost?

Jag följer ingen speciell diet, utan tar inspiration från flera olika ställen. Anna Skipper, Olga Rönnberg mfl.

Jag försöker ta bort de snabba kolhydraterna och äta mycket grönsaker och protein (ägg). Äter samma mat som resten av familjen men tar mindre potioner och mer grönsaker.

Nu till min fråga. Till frukost brukar jag äta rågflingegröt med rårörda bär eller en omelett. Men nu hittade jag ett recept på nyttiga frukostpannkakor. http://www.annaskipper.se/nyttigaplattar.html Tänkte modifiera detta recept lite, och lägga till ett ägg (det är det i vanliga amerikanska pannkakor) och sedan lägga till lite banan. Istället för havregryn använda rågflingor.

Receptet borde bli typ så här (har inte provat än)

1 dl rågflingor (gröt)
    0.5 dl dinkelmjöl
    lättmjölk efter behov
    1 tsk bakpulver
    1 ägg
    1 banan

Vad tror ni? Är det något att ha. Om man tittar på delarna i sig, så är det ju vad som brukar rekommenderas till en nyttig frukost för de som vill gå ner i vikt.

• Svar på tråden Är detta en bra frukost?
  • Linda1976

Om du ska göra riktigt nyttiga mättande pannkakor så föreslår jag detta. Du slipper mjölmat som blir till sockerarter i magen när du tuggat dem.

2 pannkakor:

3 ägg
    ½ dl vispgrädde
    1 msk fiberhusk (finns på glutenfria hyllan i affären)
    1 nypa vaniljpulver 

Stavmixa och stek i ekologiskt kokosfett (så får du i dig laurinsyra).  

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Blondina

Tack!!!! ska absolut prova det.

Nu ska jag prova hur dessa blev, spännande.............

• Linda1976
    Blondina skrev 2012-04-19 08:21:41 följande:
    Tack!!!! ska absolut prova det.

Nu ska jag prova hur dessa blev, spännande.............
    Gör det - smakar precis som vanligt och du håller dig mätt 5-6 timmar, minst!
  • Blondina

Kan meddela att mina plättar blev helt ok! Blev proppmätt. Kom på att man även kan ha i rivet äpple och kanel.

Har du några fler bra tips att dela med dig av? Främst frukost, lunch och mellanmål. Är föräldraledig, och det är så lätt att börja gå i skåpen......

Jag har gjort Anna Skippers energibollar och brownie att ha när sötsuget blir som värst. Har vant mig nu och tycker att de är helt ok!!!!!!

• Linda1976

Ja massor, beroende på vilka tips du vill ha....

Färre kolhdyrater?
    Viktminskning?
    Minskat sötsug?
    Bättre träningsresultat/mat för träning?

Vad för resultat vill du uppnå?  

• Blondina
    Linda1976 skrev 2012-04-19 09:34:26 följande:
    Ja massor, beroende på vilka tips du vill ha....

Färre kolhdyrater?
    Viktminskning?
    Minskat sötsug?
    Bättre träningsresultat/mat för träning?

Vad för resultat vill du uppnå?  
    Alla alternativ!!!! Skäms

För min del hänger minskat sötsug och viktminskning ihop. Jag är såld på lösgodis!!!!! Jag tror att jag i grund och botten äter helt ok, jag går inte upp i vikt. Men nu när jag är hemma och är föräldraledig tänkte jag passa på att försöka gå ner, så jag har ny vikt och nya rutiner sen när det blir vanlig arbetsdag igen.

Tränar regelbundet (har så smått kommit igång efter förlossning) i vanliga fall tränar jag 3-5 dagar i veckan varav ca 3 mil löpning + styrka.

Vill i stort äta samma sak som resten av familjen, men jag brukar ha halva tallriken beståendes av grönskaer, oftast tomat, gurka och råa morötter. Det får inte bli för krångligt, då tröttnar jag.

Att äta en omelett till frukost eller lunch med massa grönsaker, har gjort att jag kommit bort från bröd, eller att inte äta alls. Det sistnämnda brukar ju resultera i att man efter några timmar går i skåpen för att se vad som finns...........

Alla tips mottages tacksamt!!!!
  • Linda1976

Äter du tillräckligt med BRA fetter? Avocado, rapsolja,smör och ekologiskt kokosfett är bra källor. 

Blir du toksugen, ta en kopp te med kokosfett i. Dels är det nyttigt  (googla laurinsyra) och dels dämpar det sockersug.

Tomat/gurka/morötter mättar inte så mycket. Och varm mat mättar mer än kall. Kanske ångad broccoli, eller gräddkokta morötter? Ett par ugnsbakade tomater med oregano och riven ost på. Det går hjärnan igång på mer än kall mat.

Ischoklad är bra och nyttigt om man ändå VILL äta nåt extra: 100 gram Lindts 90% choklad, 60 gram ekologiskt kokosfett samt en rejäl dos kanel. Smält alltihop och häll upp i formar. Lindts 90% innehåller bara 14 gram kolhydrater / 100 gram. Vanlig choklad 40-60 gram....

• Blondina

Det där med varma tomater lät ju jättebra. Det kan jag ju ha till den vanliga maten, för att dryga ut portionen.

Har du fler liknande tips? det är just sånt jag söker!!!

Svar på tråden Är detta en bra frukost?