• lycra

Kan man frysa in pasta, hur isåfall?

Ja som min fråga, kan man frysa in pasta?

• Svar på tråden Kan man frysa in pasta, hur isåfall?
  • Änglatuss

som du fryser in vanlig mat

brukar bara när jag tinar de i tex micron ha lite vatten på makaronerna/pastan!!

• lycra

ska jag blanda de med något? som med potatis t.ex. så det inte blir blaskigt

• Pingla med en åsikt

potatis ska man aldrig frysa in och pasta GÅR att frysa in men ingen höjdare.

• Änglatuss

infryst potatis är aldrig nån höjdare!!
    men pasta, ja har du köttfärssås eller nått så ha de på

smakar som vanligt, men just lite vatten vid upptiningen om de typ skulle va makaroner och korv gör att dom inte blir så torra!

• lycra

okej då kan jag frysa in pasta också =) jodå potatis funkar finfint om man blandar den med lika stora delar av t.ex. palsternacka

• Pingla med en åsikt

fryst potatis?

uärk!

• Pingla med en åsikt

tasteline.com skriver:
    Morots- och palsternackspurée går att frysa in medan potatis smakar bäst nylagad.

dtek.chalemrs.se skriver
    Men man ska inte frysa potatisar. Jag vet inte vad det är ? förmodligen är det så att iskristallerna som bildas spränger cellväggarna. Resultatet blir hursomhelst att potatisen blir mer än lovligt svampig, och kan tilläggas helt oandvändbar

Prova
    Det blir INTE gott
    *Ler*

• Änglatuss

potatis är en smaksak!!
    de går ann ibland om de är mkt sås

• lycra

min pojke gillar de iallafall.. som sagt blandar man det med lika stora delar palsternacka, majs, ärter eller vad som så blir det INTE blaskigt.. konstigt annars att BVC säger att man kan göra det?!?

• Änglatuss

lycra

de blir säkert bra
    som sagt de är en smaksak!

• Pingla med en åsikt

klart det är en smaksak, det händer ju inget farligt med potatisen.
    Men blir ju så blaskig, kornig och ..... ja hemsk.

• Amorella

Puread potatis blandad med annan puré som palsternacka eller majs går UTMÄRKT att frysa in. Däremot kan enbart fryst potatispuré bli lite tråkig i konsistensen. Att frysa in vuxenmat med potatis - t.ex. sjömansbiff eller potatisgratäng - är däremot något helt annat.

Svar på tråden Kan man frysa in pasta, hur isåfall?