• Ann Nelly

Vetebrödsdeg i Kitchen Aid

Behöver hjälp av er som har en Kitchen Aid och knådar deg i denna. Vilken hastighet brukar ni köra med och ungefär hur länge (för en deg med ca 5 dl degvätska). Jag har inte riktigt blivit kompis med min maskin ännu vad det gäller degar, tycker att den får jobba så länge med degen för att det ska bli bra. Kanske jag kör på för låg hastighet. Bakar inte bullar och bröd så ofta så jag har inte "fingertoppskänsla" för detta. Tacksam för tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-19 10:44
    Brukar sluta med att jag har i för mycket mjöl i degen för den slutar aldrig vara kletig. Vilket gör att bullarna smakar mjöl.

• Svar på tråden Vetebrödsdeg i Kitchen Aid
  • Äppelmamma

Jag bakar jättemycket med min Kitchenaid- älskar den!!
    jag blandar ihop degen försiktigt först, sen ökar jag hastigheten (till typ 6)
    kör degen minst 5 minuter så den blir smidig & genomarbetad.

Bullar och matbröd blir toppenbra och luftiga med KA - stor skillnad med hushållsassistenten jag hade innan!   

• Ann Nelly

Tack snälla för snabbt svar! Då var det som jag misstänkte, jag kör på för låg hastighet. Jag har fegat med hastigheten just för degar eftersom det känns som apparaten ska hoppa iväg på högre hastigheter. Min gamla stora klumpiga (men faktiskt väldigt bra) Elektrolux-assistent jobbar på mycket lägre hastighet så det är vad jag var van vid. Men den släpar jag bara fram om jag ska göra mycket deg på en gång. Vad glad jag blir för ditt svar för jag älskar också min fina KA för övrigt men har varit besviken på just degknådandet.

• Malva5

Jag kör också ofta vetedegar i min kitchen aid men inte alls på så hög hastighet. Däremot så kör jag ganska länge för att skapa glutentrådar. Det gäller att våga låta degen vara lite kletig. Det går ju att fixa vid utbaket sen.

Jag kör oftast 2-4 i hastighet och minst 15 minuter. Mitt tips är att följa receptet och att väga mjölet för att få exakt mängd, då blir det ingen mjölsmak.

• Ann Nelly

Malva5: Tack för ditt tips. Jag har också legat på så låg hastighet och har tyckt att det har tagit sååå lång tid, känns liksom fel att köra 20 minuter. Borde gå snabbare i maskin än för hand tycker jag. Och det är just vid utbakningen som degen är för kletig, slutar med att jag får använda så mycket mjöl för att över huvud taget klara av att baka ut degen. Gillar inte när det kletar fast överallt :)

• Malva5

Fast knåda inte så mycket vid utbaket. Se bara till att forma med lätta händer. Gör du limpa ä det bara att forma utan att knåda något alls. Och gör du bullar så dela med skarp kniv och forma på mjölat bord med lätta hander. Knåda inte hårt så att det kletar. Det är viktigt att knåda länge innan jäsning för glutenet men inte sen innan andra jäsningen.

Svar på tråden Vetebrödsdeg i Kitchen Aid