• Raggerchiick

prolaktin !

HEJ!

Jag har ett för högt värde av prolaktin , värdet ligger på 665 och jag är bara 22 år..
    Jag har vätska i brösten och har haft  blod/bruna flytningar varje dag i en månad nu !
    Jag kommer inom 10 dagar att få göra en magnet röntgen och har tagit en massa prover samt gjort gyn undersökning så det som troligen är felet är att jag har en hypofystumör.
    Har bara läst om utebliven mens men ingen med bruna flytningar/mens för ofta.  

Hur högt värde har ni haft?

Hur gammal är du? Vilken ålder upptäckte du det i ? 

Har ni haft blödningar?     

Hur länge brukar det vara vanligt att man får äta tabletter om man har en tumör ?

Jag vill gärna ha ett svar på någon av frågorna så jag slipper känna mig så ensam.

KRAM     Solig

• Svar på tråden prolaktin !
  • Lisssen

Hej! Du är inte ensam! Jag har ett adinom på hypofysen.  Det är inte en farlig tumör, utan en godartad sån. Antagligen är din också ofarlig. Den ställer dock till med lite problem med hormoner och så, som du redan märkt.

Jag minns inte hur högt värde jag har haft, och det är lite olika beroende på hur man mäter och vart. 

Jag är 33 idag, började hitta samma symptom som du när jag var runt 22 (minus bruna flytningarna (tror jag)).

Har inte haft blödningar vad jag vet, men oregelbunden mens, så jag kan ha blandat ihop blödningar och mens.

Man brukar få äta tabletter hela livet för att hålla cystan i schack så att mensen och hormonerna funkar och man kan göra barn och så. Blir den stor kan man behöva operera bort den, men det är ovanligt.

Fråga gärna om du vill veta mer!

Kram!

• Raggerchiick

Otroligt skönt att höra! Trökigt att man måste äta tabletterna jämt men det känns bäst att ha en tumör eller liknande  så det finns tabletter för det iaf..
    Det skulle inte vara kul att ha det så här i flera år utan att hitta orsaken..

Men hur blir det då när man blir gravid om man äter tabletter? Måste man sluta med dem?

Kan man bli gravid när kroppen börjat lugnat ner sig fast man har den kvar?  

Det är skönt att jag upptäckt detta nu så kroppen kanske börjat ordna till sig när det är dags för barn.   

Kraam   

• Raggerchiick

Jag har föressten ett fruktansvärt dåligt minne !! Måste anteckna precis allt jag ska göra och ibland vad jag gjort och ibland måste jag fråga min sambo vad jag frågade han en minut tidigare  :S  Är det något du haft? Då¨ligt minne ?

• Joboli

Hejsan!

Jag har haft högt prolaktin och även ett prolaktinom i hypofysen dvs ett adinom.
    Är 33 år idag och detta upptäcktes när jag var runt 25 skulle jag tro, i samband med barnlöshetsutredning.

Idag har jag en dotter på 3 år, tumören är borta och prolaktinet är på en normal nivå. Behöver inte äta medicin mera. Dottern tog 5 år, flera IVF:er, 1 Fet, en herrans massa pergo kurer, och flera år på prolaktinmedicin innan hon kom (Naturligt!).

Vet inte hur höga värden jag haft. Åt medicin i många år och gjorde på CT och synfälstundersökningar.
    Har alltid haft oregelbunden mens och mellanbödningar. Har även PCO:S.
    Efter graviditeten har jag fått en mer regelbunden mens och hormonerna verkar ha stabiliseras.   

Fråga om du undrar över något.

Kram               

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Lisssen
    Raggerchiick skrev 2012-04-19 12:39:21 följande:

Jag har föressten ett fruktansvärt dåligt minne !! Måste anteckna precis allt jag ska göra och ibland vad jag gjort och ibland måste jag fråga min sambo vad jag frågade han en minut tidigare  :S  Är det något du haft? Då¨ligt minne ?

Hm, dåligt minne.. Inte direkt så, men jag blev väldigt skakad och distraherad när min läkare ringde om diagnosen. Han var inte direkt utförlig, så jag trodde jag hade cancer i hjärnan och skulle dö. Då kan det ju vara lite svårt att komma ihåg vad folk säger och vart man ska när... ;P
  • TrueMeaning

Hej!
    Jag hittade din tråd och är lite orolig!
    Är nämligen så att jag (22 år) och sambon går på fertilitetsutredning då det inte blivit någon graviditet på snart två år.

Jag har bruna flytningar som börjar en vecka efter mens och som inte ger sig av själv (kan hålla på i flera veckor utan uppehåll) utan jag måste söka hjälp och få Primolut Nor utskrivet.
    Har även vit/ljus vätska ur brösten, är trött oavsett hur mkt jag sovit och kan få illamåendeattacker som är väldigt otrevligt! På senaste tiden har jag även fått plötslig huvudvärk!
    Mina blodprover TSH och Prolaktin är normala enligt läkaren. Jag har aldrig fått reda på värdena men litar på läkaren!

Eftersom mina värden ser bra ut säger de att mina flytningar är normala... Kan jag begära att de gör en noggrannare undersökning på mig? Är väldigt rädd att de missar något :( Jag känner ju på mig att något är fel :(
    Förlåt om jag snodde din tråd TS men blev så rädd när jag såg att vi hade lika symtom!

• Raggerchiick

Hej igen !

Efter att ha gjort lite prover och magnetröntgen av hjärnan fick jag nyss besked om att det var en adinom på hypofysen ! Jag är glad att det var som jag trodde så jag fick ett ordentligt svar på mina problem !
    Har nu haft blödningar varje dag sen påsk vilket är lite otrevligt då !

TrueMeaning

Förlåt att jag inte hunnit svarat på ditt inlägg !

Man måste överdriva och ligga på som tusan om man ska få läkrvård idag !! Prova som sagt igen och säg att du mår lika dåligt nu så kanske de tar det på större alvar !

Hamskt tråkigt att de oftast inte lägger ner nån större energi ibland.. Jag fick googla på alla mina problem i 7 månader då jag hela tiden trott att jag vart gravid ! Men sen kom ordet prolaktin upp och det stämde på mig så jag ringde HL och de sa att vätskande bröst skall tas på stort allvar så jag fick ta en massa prover och det var prolaktinet som var anledningen ! Så jag önskar dig lycka till och var envis !             

• Lisssen
    Raggerchiick skrev 2012-05-07 09:38:58 följande:
    Hej igen !

Efter att ha gjort lite prover och magnetröntgen av hjärnan fick jag nyss besked om att det var en adinom på hypofysen ! Jag är glad att det var som jag trodde så jag fick ett ordentligt svar på mina problem !
    Har nu haft blödningar varje dag sen påsk vilket är lite otrevligt då !

Vad skönt att du fått besked! Ett adinom brukar inte vara farligt, men det kan ju vara lite besvärligt. Har du fått medicin utskrivet? Det är den delen som jag tycker är jobbig. Jag mår hemskt illa av Parlodel, den billigare kopian Pravidel funkar bättre för mig.

Men vad sa de om blödningarna? Skulle de upphöra med medicinering? Låter skitjobbigt att du inte blivit av med dom än!
  • Louisan79

Hej!

Jag har också en godartad hypofys tumör.. Förmodligen en sällsynt biverkning av mina p-piller (restovar) som orsakade den..
    Upptäcktes då jag var 20 år med en utebliven mens, huvudvärk och mjölk ur brösten.
    Gjorde magnetröntgen där dom hittade denna lilla tumör.

Fick utskrivet pravidel som jag tyvärr kräkte upp. Byte medicin till dostinex som funkade bra!! Nu är mina värden bra sen 13 år tillb. Har inte haft problem med att skaffa mina 2 barn...
    Dessutom hade jag en livsförsäkringð???Folksam betalade mig över 70.000:- för denna sjukdom. Trodde först jag var döende eftersom det betalades ut ett så högt belopp?! Men medicinen är ganska dyr trots högkostnadsskydd.

• Cajsaliten

Hej,

min hypofystumör upptäcktes när jag var 40 år. Hade antagligen förvärrats då jag just innan det fött mitt tredje barn. Tydligen kan det bli värre av en graviditet men även försvinna helt pga det (som någon ovan skrev) I mitt fall fick jag utskrivet Pravidel och bara några månader efter jag började äta dem blev jag gravid med mitt fjärde barn. Under den graviditeten fick jag göra uppehåll med medicinen. Nu har jag efter avslutad amning fått börja med medicin igen och har fått tillbaka mensen, dvs ägglossningen då. Så med medicin kan kroppen fungera som vanligt för de flesta :)

En fråga till Louisan...kan man få ut på en försäkring för detta? Har också en livförsäkring hos Folksam men har aldrig kommit på tanken att man skulle kunna nyttja den för någon sådan sjukdom. Berätta gärna hur du gick tillväga :)

• Louisan79

Prata med din läkare och på Folksam. Du behöver ett intyg på din sjukdom.. Läkaren vet förmodligen vad det är för intyg du pratar om... Självklart ska du utnyttja den, varför har man den annars?!

Lycka till! Pengarna kom ganska snabbt in på kontot när allt var klart!!

• Soffipropp

Måste bara få fråga då jag börjar bli orolig här. Mina bröst vätskar det ifrån om man klämmer på dem. Jag har regelbunden mens och ägglossning. Om man har för högt prolaktin värde är det alltid så att mensen är oregelbunden?

• Louisan79

Många gånger är det så, iallafall för mig!! Men sen jag började med dostinexen kommer mensen regelbundet och prolaktinvärdet är precis som det ska!!

• Soffipropp

Okej för min mens cykel är ju helt regelbunden. Bör jag vara orolig o gå och kolla upp det eller avvakta? Vi har försökt blivit gravida sedan i mars utan resultat. Har vart gravid en gång tidigare för ett par år sedan.

• avstängd

Kan man ha en sån tumör men ändå ha normala värden på blodprov?

• Strandhem

Hej alla.
    Jag och min man hade försökt skaffa barn i 2.5 år då de upptäckte att jag hade för högt Prolaktinvärde. De symtom som jag hade var de ständiga blödningarna efter ägglossning fram till mensen började samt illamående. Har nu ätilt Pravidel i ett år och först under de sista månaderna känns det som om min kropp har börjat fungera normalt, har dock inte lyckats bli gravid trots allt. Enligt de på fertilitetsavdelningen har jag en defekt ägglossning och jag vet inte riktigt vilken koppling detta har till mitt tidigare förhöga Prolaktinvärde.
    Är precis på gång att göra IVF och är nu rädd att det är något fel på mina ägg.
    Är det någon av er andra här som försöker skaffa barn?

Svar på tråden prolaktin !