• Pink Lady

Kan jag få igång amningen efter 3 månaders uppehåll?

Vet inte vart jag ska börja med hela denna amningshistoria...Gick väl snett från början redan på BB. Min son var rätt stor när han föddes så krävde mat fort men ingen mjölk kom förrän efter en vecka! Sen kom den igång ordentligt men då fick han kolik. Kände att varje amningstillfälle gav mig panik och efter många om och men så slutade jag heltidsamma när han var 2,5 månad (han är nu 5 månader ).
    Min undran är ifall jag kan få igång min mjölkproduktion något sådär så jag kan amma honom deltid?
    Är det någon som har erfarenhet?
    Saknar den närheten amning ger och kan inte sluta tänka på att jag gav upp för fort :(
    Vill så gärna amma min son!

• Svar på tråden Kan jag få igång amningen efter 3 månaders uppehåll?
  • Happymom

Ja, det kan du.

Googla på "amning vid adoption".
    Amningshjälpen.se, tror jag har en del information om det också.

• Pink Lady

Räcker det inte att lägga honom vid bröstet så fort han verkar sugvillig? Kanske måste hyra pump?

• Modeshi

Frågan är väl om han fattar hur man gör efter så lång tid? Intressant! Hoppas du får till det!

• Happymom

Risken att sugreflexen försvunnit vid 5 månader finns. Det är samma sak vid adoption, så jag tycker att du bör läsa på om det om du verkligen är intresserad av att få igång det igen.

Pumpning ökar på mjölkproduktionen. Att bara lägga ditt barn vid bröstet blir nog svårt, men du kan ju prova med en vanlig handpump också.

• infragilis
    Happymom skrev 2012-04-19 23:37:58 följande:
    Risken att sugreflexen försvunnit vid 5 månader finns. Det är samma sak vid adoption, så jag tycker att du bör läsa på om det om du verkligen är intresserad av att få igång det igen.

Pumpning ökar på mjölkproduktionen. Att bara lägga ditt barn vid bröstet blir nog svårt, men du kan ju prova med en vanlig handpump också.
    VIsserligen har sugreflexen försvunnit, och därmed snålskjutsen den ger, men det går absolut att få igång amning ändå. Både med ett barn som ammats tidigare och med barn som aldrig ammats.

Det bästa rådet är att så att säga "börja om från början". En nyfödd börjar suga om de får tid på sig att hitta rätt. Ligg hud mot hud med barnet, låt det söka bröstet. Tålamod. Ett tips är tillmatningsset, så att barnet börjar associera bröstet med mjölk

Bekvämt bakåtlutad halvliggande ställning med barnet liggande på din överkropp stimulerar barnets amningsinstinkter.

För att relaktera (börja producera mjölk igen) är det bra att lägga barnet till bröstet minst tolv timmar per dag.
  • Pink Lady

Testade att lägga han till bröstet igår. Han bara skrattade och började "tugga" på bröstvårtan!! Haha! Ringde amningsmottagningen och de tippsade oxå om tillmatningssetet så att han får till sugreflexen igen =) Har hyrt en Meleda Symphony och gjort upp ett pumpschema varannan timme dygnet runt á 10-15 min. Tänkte ge det en vecka och se ifall jag får ut ngnting sen isåfall ska jag köpa tillmatningsset och "börja om".
    Får se ifall han är med på noterna då isåfall..Vill verkligen ge det en ärlig chans så känner jag mig mer tillfreds med det.
    Kommer bli en tuff vecka men jag har "parkerat" oss i sängen och dricker amningste, äter öljästtabletter och äter bra så får vi se :)
    Behöver ju inte känna mig stressad eftersom han får ju ersättning i dagsläget så har ju inget att förlora.
    Kommer uppdatera hur det går eller inte går!

Ngra mer tips jag kan ta till?

Fridens

• Pink Lady

En sak till, sen om det inte fungerar att lägga han vid bröstet så har jag googlat runt en hel del här och jag kan ju pumpa ur och ge flaska ifall jag kommer upp i produktion vill säga :) Mycket jobb men envis som man är!
    Vill verkligen ge honom min egna mjölk eftersom jag tror att det är bäst för han.
    Ngn som har erfarenhet att pumpa och ge på flaska?
    Lilleman ligger här brevid mig och har sedan en vecka börjat jollra ngt kopiöst! Hahaha, söta de små liven!

• Happymom

Min dotter krånglade flera månader med amningen, så jag gav henne min egen mjölk på flaska ofta. Efter ca 4-5 månader ammade hon enbart.

Jag lät henne alltid försöka amma innan jag gav henne flaskan. Pumpade vid varje amning första 2 månaderna.

Märkte också att det blev lättare för henne om mjölken kom genast utan att hon behövde driva igång den själv först. Därför mjölkade jag ur -eller pumpade några tag innan jag la henne till bröstet.

Att amma på natten håller igång amningshormonet. Samsovning gynnar amningen.

Svar på tråden Kan jag få igång amningen efter 3 månaders uppehåll?