• Helena75

Väntar på svar efter fostervatten och moderkaksprov.

Jag fick dåligt resultat på kub testet förra veckan ( 1:76) det var blodprovet som drog ner resultatet, allt såg fint ut på nupp. Gjorde moderkaksprov igår (Onsdag 18/4) på Karolinks Solna. Väntar nu på svar. Om det är dåligt kan dom ringa från oc med idag om det är bra blir det brev på posten. Någon annan som väntar på svar? Någon som gjort på KS Solna som vet hur lång tid svaret tog (dåligt som bra)? Samt, vad fick ni för siffror på kub testet och hur gick det sen? Någon som fått DS på att bara blodprovet var dåligt? Så jobbigt att sitta och vänta och vara livrädd för att telefonen ska ringa med dolt nummer :(... Kram /H

• Svar på tråden Väntar på svar efter fostervatten och moderkaksprov.
  • MissBoring

Har inga erfarenheter på området men vill bara skriva jag hoppas det går bra för er!

• Erki

Jag gjorde aldrig Kubtestet utan direkt på fostervattenprovet.
    Men känner med dig och vet hur jobbigt det var att vänta. Vi tog utökat prov och det dröjde 2 veckor innan svaret kom. Jag var på helspänn och hoppade till varje gång telefonen ringde. Hade väldigt svårt att koncentrera mig på jobbet sista veckan.
    Vi hade tur för en dag ringde sambon som slutat jobbet före mig den dan och sa att brevet hade kommit!!! Han fick öppna det med mig i telefon och det var positivt resultat och i aug -10 födde jag en frisk son.
    Viktigt är bara att ni pratar igenom innan var er gräns går. Det finns ju vissa kromosomavvikelser som man kan känna att man klarar av och vissa som man inte. Lycka till!

• cozmoz

Jag fick 1:11 oxå blodprovet som drog ner resultatet. Nackspalt var liten o fin. Vi gjorde moderkaksprovet dagen efter kub testet. Detta var en tisdag. På måndagen därpå damp brevet ner. Detta var dock inte samma sjukhus. Du ska se att allting går jätte bra . Vårt resultat var fint. Inga avvikelser men det var en h-vetes väntan många tankar. Räknar jag rätt så är ju risken liten för att ngt ska vara fel. Håller tummarna Lycka till

• Fairytale01

Jag fick 1:54 på kub, det var blodprovet som drog ner det och 7 dagar senare fick jag veta att det var DS.... Vi avbröt 5 dagar senare
    Hoppas allt går bra för dig...för de allra flesta gör det ju det..kram

• theangel6

Fick 1:17 på kub,både blodprov och nackmåttet 3,6 drog ner chanserna. Vi gjorde FVP och första svaret fick vi inom 2 dagar och andra svaret fick vi vänta 2 veckor på.FVP visade inget på vår bäbis men vi ska få göra ett stort UL med läkare som ska se om det finns några fel...

Svårt att säga att försök tänka på nåt annat men försök koppla av,för din bäbis skull.Även den påverkas av ditt stress och oro du känner... 

• stellie

Lider verkligen med er som fått dåliga besked. Kan inte ana hur det måste kännas.

Vi fick 1:28 på kuben, gjorde moderkaksprov i torsdags (3 maj). Igår ringde jag ks huddinge och de ringde tillbaka någon timma senare med det bästa beskedet jag någonsin fått. Vi får beskedet per post idag och jag längtar så till jag kan åka hem och kolla posten! Det har varit fullständigt olidliga veckor och dagar och det är väl lite märkligt det här att de inte ringer med bra besked utan bara dåliga...? Det betyder ju att det finns ett fantastiskt resultat som är klart men ligger och skvalpar i en brevlåda någonstans!

Hoppas att alla ni som väntar på besked får bra nyheter snart!

• Pysslan

Jag har gjort fostervattensprov på KS, det gick jättebra, jag kände mig väldigt trygg! Efter en vecka fick jag besked på posten, inga avvikelser. Första veckan var jag såklart nervös att något skulle tillstöta, eller att de skulle ringa. Men efter att jag fått brevet kändes det bättre. De rekommenderade att man skulle ta det lugnt i 3 veckor efter (inte träna).

Kan tillägga att vi först bokat tid för fostervattensprov, men sedan fick en kallelse till moderkaksprov. När vi väl kom dit blev det fostervattensprov i alla fall, för läkaren konstaterade att fostret var tillräckligt gammalt för det och dessutom låg det bra till för fostervattensprov. 

Hoppas att det går bra för er också!  

Svar på tråden Väntar på svar efter fostervatten och moderkaksprov.