• Anonym

Blodblåsa precis bredvid hålet, bakom örat... Vad göra?

Min dotter tog hål i örat för ett halvår sedan och nu har det blivit som en blodblåsa strax bredvid hålet bakom örat. Den gör ont och är som en hård knöl... Bedövade lite och stack ett litet hål (vilket gjorde väldigt ont förstås...) och det kom ut lite blod. Bör man gå till läkaren så de tittar på det?

Känns som att man på nåt sätt borde få ut blodet...

• Svar på tråden Blodblåsa precis bredvid hålet, bakom örat... Vad göra?
  • Marie Svennson Palme

Hej! Min dotter hade precis samma problem! Mitt tips till dig är att ta ett snapsglas och fyll det med koksalt och låt det svalna. Sedan ska du försöka få ner örsnibben i snapsglaset så att blodblåsan och själva örhänget kommer med. Men se till så inget kommer in i självaste örat! Om inte örat får plats så ska du ta en bommulspad doppad i koksalter och trycka lite försiktigt på blodblåsan och vid örhänges hålet så du trycker både fram och bak samtidigt. Sedan får din dotter sitta så en stund. Det varma vattnet ska få det att öppna upp lite så att koksaltet kommer in och på så sätt kommer blod, var och skräp ut!

• tilliee

Precis samma har hänt min dotters öra. Aldrig varit problem innan förrän nu, ca 1 år senare. Har ni tagit bort örhänget? Eller har man kvar det under tiden som man behandlar blodblåsan? 

Svar på tråden Blodblåsa precis bredvid hålet, bakom örat... Vad göra?