• Anonym (bränd)

Fet kräm på brännskada?

Har en ytlig brännskada jag fått på armen, undrar hur jag bäst tar hand om den så jag inte får märke/får så litet märke som möjligt och undrar om det är bra att ha fet kräm på eller inte? Ska man ha det efter att den läkt? (nu är den röd och har lite "sårskorpor"/torr hud kvar)

• Svar på tråden Fet kräm på brännskada?
  • IsDimma

Jag hade smörjt in det med aloe veragel. Den är toppen på brännskador 98% eller mer.

• Edda2

Min dotter fick en allvarligare brännskada men när det hade läkt så sa läkaren att vit vaselin är bäst att smörja in för den är fet. Nu fick jag en tub med hem men finns på Apoteket.tuben är vit och röd och heter vit vaselin.

• Anonym (bränd)
    Edda2 skrev 2012-04-19 20:36:47 följande:
    Min dotter fick en allvarligare brännskada men när det hade läkt så sa läkaren att vit vaselin är bäst att smörja in för den är fet. Nu fick jag en tub med hem men finns på Apoteket.tuben är vit och röd och heter vit vaselin.
    jag har endast bepanthen hemma... den borde väl funka? men vaddå man ska bara använda när det är läkt?
  • Edda2

Ja hon brände sig rätt illa/djupt så när det hade läkt/ ny hinna så kunde man börja smörja. Så det är inga problem för dig att börja smörja.

• Anonym (bränd)
    Edda2 skrev 2012-04-19 20:54:09 följande:
    Ja hon brände sig rätt illa/djupt så när det hade läkt/ ny hinna så kunde man börja smörja. Så det är inga problem för dig att börja smörja.
    När rodnaden har försvunnit kan en fetare hudkräm eller salva hjälpa mot klådan och stramningen i huden. Såhär står det på 1177s hemsida, men jag har fortfarande rodnad, eller det är rött... men varför får man inte använda fet kräm då?
Svar på tråden Fet kräm på brännskada?