• Anonym (Voxra)

Till er som äter Voxra

Jag har efter ett drygt års medicinering mot depression inte blivit bättre än måttligt deprimerad. Var snudd på inläggningsmässig när jag väl sökte hjälp från sjukvården.  Jag har haft alla tänkbara biverkningar av de SSRI och SNRI-preparat jag ätit och har dessutom provat en stämningsstabiliserande medicin som knäckte min fysik.

Idag har jag fått Voxra utskriven och undrar nu hur ni som äter den mår. Biverkningar, doser, kombinerar ni med nåt annat preparat?

Hoppas förståss bli symtomfri, på mer energi, mer sexlust och även på viktminskning. Läste om någon som blev speedad när han drack kaffe eftersom han medicinerade med Voxra.

Vad har ni för erfarenheter? Finns det något man bör tänka på med Voxra? Som man inte kan läsa sig till i FASS alltså?

• Svar på tråden Till er som äter Voxra
  • Marionettdocka

Det tog tid innan den hjälpte, men nu tycker jag den är bra. Den är för mig effektiv mot likgiltighet, motivationslöshet och trötthet.

Jag fick inga biverkningar av den, det var nästan som jag trodde jag glömt ta medicinen i början. Eller när jag precis höjde dosen glömde jag ord och glömde vad jag pratade om, men det gick över. Skumt men det är ingen vanlig biverkning.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym

Jag tyckte att den hjälpte! blev piggare, fick mer sexlust, minskade aptiten och sötsuget.

• Sjuksköterskan

Jag har ätit Voxra i två år och jag är väldigt nöjd. Jag har haft flera djupa depressioner och testat de flesta sorters SSRI och de fungerar inte på mig. Voxra gör mig mkt mer stabil, jag går inte upp i vikt och min lust är opåverkad. Jag tar maxdosen 400 mg/dag.

ʚϊɞ www.vickansdagar.com ʚϊɞ
  • Anonym (voxra)

Voxra finns bara i styrkorna 150 mg och 300 mg. Hur kan du ta 400 mg per dag? Och max dosen enligt FASS (sverige) är 300 mg. Rekommenderas inte ta högre än 300 mg pga kramprisken. I USA är max dosen på voxra 450 mg.

• Anonym (Tillfälligt?)

Jag började för två veckor sen så det är för tidigt att säga något ännu. Men hittills så hoppas jag vid Gud att den biverkning den har på min förmåga att få orgasm försvinner. Tidigare så har jag deprimerad eller ej haft stor sexlust och haft relativt lätt för att komma. Nu kan det ta uppemot en halvtimme eller mer innan jag får orgasm och det är svårt för mig att acceptera. Jag hoppas den biverkningen är tillfällig och att den går över. Men tiden får väl utvisa. Jag är dock betydligt piggare på dagarna nu fast jag sover mindre än någonsin - somnar sent, många uppvaknanden och vakna toktidigt trots remeron som sömntablett.

• Cassie86

Jag började med Voxra för 2 veckor sedan och var nära att bli inlagd men går (självvalt och hellre) på öppenpsyk. Efter bara 1 vecka drygt mörjade jag känna skillnad. Har så länge jag minns haft problem med trötthed, motivationslöhet, nedstämdhet mm mm och SSRI har inte fungerat på mig tidigare då jag bara blivit ännu tröttare samt gått upp i vikt vilket inte är bra för mig då jag är kroppsfixerad och en viktuppgång skulle ge mig ännu mer ångest. Med Voxtra känner jag ett normalt och nyttigt matintag, ingen hetshunger eller överdrivna hunger känslor i tid och otid.

Är även mycket mer motiverad att göra saker och hitta på saker vilket jag inte haft ork till tidigare. Just nu ligger jag på 150 mg - vad tror ni om en höjning till 300? Kan det bli för mycket? Vad skan reatktionerna bli i så fall?

• Anonym
    Cassie86 skrev 2012-04-24 21:54:25 följande:
    Jag började med Voxra för 2 veckor sedan och var nära att bli inlagd men går (självvalt och hellre) på öppenpsyk. Efter bara 1 vecka drygt mörjade jag känna skillnad. Har så länge jag minns haft problem med trötthed, motivationslöhet, nedstämdhet mm mm och SSRI har inte fungerat på mig tidigare då jag bara blivit ännu tröttare samt gått upp i vikt vilket inte är bra för mig då jag är kroppsfixerad och en viktuppgång skulle ge mig ännu mer ångest. Med Voxtra känner jag ett normalt och nyttigt matintag, ingen hetshunger eller överdrivna hunger känslor i tid och otid.

Är även mycket mer motiverad att göra saker och hitta på saker vilket jag inte haft ork till tidigare. Just nu ligger jag på 150 mg - vad tror ni om en höjning till 300? Kan det bli för mycket? Vad skan reatktionerna bli i så fall?
    Jag hade stannat, du verkar ju må bra på dosen. Bra att ha en sista utväg om effekten skulle mattas av på den låga dosen
  • IsDimma

Mig har det hjälpt en del. Jag är piggare på dagarna och sover något lite bättre på nätterna (katastrofala nätter utan sömnmedicin och kan absolut inte sova själv). Livet känns lite lättare att leva och jag är på bättre humör. Däremot så mår jag fortfarande sådär överlag. Å andra sidan har jag gått och mått dåligt i ganska många år nu så att det här skulle vara en quick-fix var väl för mycket att hoppas på Har ätit tabletterna i 1.5 månad ungefär. 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym

äter voxra i kombination med sertralin (zoloft). Med voxra blev jag MYCKET piggare. Inga direkta biverkningar - gaser kanske men det är det värt!!
    Har ätit den i 1,5 år.
    Vad som är svårt att veta är ju VAD som är medicinen och VAD är att JAG blir bättre? Hur mycket gör medicinen och hur mycket gör tiden och psykologbesöken alltså? Men jag kommer att fortsätta tills psykolog och psykiatrikern säger annat.

• Anonym

Jag tar voxra sedan kanske 6mån pga att jag har MS och en trötthet som inte är av denna värld, och för att mitt humör inte är det bästa.
    . Den har gjort så jag iaf inte känner mig halvdöd efter lunch och det är jag glad över hade gärna varit piggare men..tar maxdosen och har inga biverkningar. 

• Anonym (Bipo)

Tar 150mg Voxra tillsammans med Lamotrigin, blir gladare och piggare av Voxran. Mer stabeliserad av Lamotrigin så dom två balanserar varandra bra för min del. 

Jag har extremt minskat mat behov, har gått ner 10kg! lite för bra kanske men det trivs jag med :P

Voxran kan ge kramper vilket jag kan få ibland i käke, ben och nacke även om jag tar låg dos.

Voxra är annorlunda än andra anti-depp. Voxra är dopamin höjande, andra är serotonin höjande. Jag fungerar inte på andra anti-depp och om du inte fungerat på andra kanske du också har turen att fungera på Voxra:) Det är väldigt olika det där.

lycka till 

• Anonym (Frisk nångång?)
    Anonym skrev 2012-05-15 20:10:53 följande:
    äter voxra i kombination med sertralin (zoloft). Med voxra blev jag MYCKET piggare. Inga direkta biverkningar - gaser kanske men det är det värt!!
    Har ätit den i 1,5 år.
    Vad som är svårt att veta är ju VAD som är medicinen och VAD är att JAG blir bättre? Hur mycket gör medicinen och hur mycket gör tiden och psykologbesöken alltså? Men jag kommer att fortsätta tills psykolog och psykiatrikern säger annat.
    Jag har samma kombination, jag tar Voxra 150 mg samt Sertralin 50 mg. Jag provade i början av mitt Voxra intag att höja dosen efter diskussion med min läkare, till 300 mg, men det fungerade inte alls för mig. Mina nerver satt utanpå kroppen och jag kände lite småångest hela tiden utan anledning. Så för mig går det inte att höja den.

Jag har gått på Sertralin i snart 10 år, och Voxran började jag med för X antal år sen, minns inte riktigt.

Det som jag märkt är att mitt minne är sämre, närminnet är urkasst,och det har börjat märkas på långtidsminnet också..... Samt att jag har jojo situation med sötsuget.... Gick ner 15 kilo för x antal år sen, sen gick jag upp dem igen.... Sen gick jag ner dem igen, och nu har jag lyckats hålla mig i en bra vikt, men jag har märkt att sötsuget finns starkare nu, än förut.....
  • D3vil

Jag började med Voxra för 3 dagar sen och känner mig sjuk typ bakfull sedan dess! första 2 dagarna sov jag bara och du varvas det mellan frossa och feberkänsla! lite osäker om jag är sjuk eller det är en bieffekt!?

• Anonym (2013)

Började med voxra i mars 2013 och slutade med dem helt i januari 2019, gick på max dos 300 tills sep 2018 då jag halverade för utfasning.

Insjuknade i utbrändhetsdepression sep 2012 och testade ssri som var hemskt, min pappa hade läst om voxra och själv precis fått det. Stod på mig då det var så nytt och fick tillslut det, kände mig som mig själv fysiskt, ssri var som en hemsk bubbla, helt avstängd. Inte jätte effektfullt men bra och långsamt stabiliserande. Normal sexlust/intresse och mer stabil vikt/viktminskning. Fick dock ingen vanlig huvudvärk längre, endast migrän istället som bara botades med citadon (1tablett först, sen krävdes alltid två och vila). Utfasningen hade jag någon vecka då jag blev lätt gråtmild/emotionell och när jag slutade helt märkte jag knappt någonting. Känts hur bra som helst dessa månader efteråt. När jag var som sämst kunde jag bli dålig med ett dygns förskjutning om jag missade en tablett, som att det satt i lite i kroppen och deppen kom nästa dag trots att jag kom ihåg att ta den dagen. Har varit väldigt nöjd med den, men vill skaffa barn snart och kände att jag vill vara utan medicin om det är möjligt. Pappa går fortfarande på den, lillasyster har testat den en kortare period för dåligt mående hon med men tyckte inte den hjälpte så mycket och slutade.

• Anonym (3 år)

Jag har ätit voxra i kanske 3 år. Jag äter lite olika mediciner så det är svårt att veta vilken medicin som ger vilken biverkning. Men jag tror att det är voxra som gett mig dåligt minne. Måste tänka väldigt länge för att komma ihåg vad jag gjorde igår, eller vem jag sa vad till. Ibland är det helt blankt. Läskigt ibland, men är nog värt det!

• Anonym (Lglgl)

Märkte inget med den.

• Cj3893

Har den utskrivet mot depression och även ADD.

Mot ADD:n är den faktiskt den bästa medicinen som inte är narkotikaklassad. Får inre lugn och jag kan lättare planera och organisera min vardag.

Och i depressionen hjälpte den mig att hitta ork/motivation till att bara ta tag i de enklaste sakerna i vardagen. En extra startmotor när den riktiga är trasig kan man säga.

Mvh

Svar på tråden Till er som äter Voxra