• Anonym

Handpenning-kontantinsats

Jag tänker köpa en lägenhet för 560 000
    Jag får ju lägga 10% i handpenning och det blir ju 56 000 det går ju till säljaren
    Sedan ska jag låna pengar av banken och då betalar jag en kontantinsats på 84 000 till banken för att jag får ju låna 85 %.

Nu till det som jag tycker är så förvirrande Skäms
    Jag betalar 56 000 till säjlaren ur egen ficka och då borde ju lånet sänkas med 56 000 eller???
    Jag betalar ju så att säga 140 000 ur egen ficka då det gäller detta lägenhetsköp.
    Handpenning 56 000 + kontantinsatsen84 000 = 140 000.

Är kontantinsaten till banken för att få låna pengar då? SkrattandeSkäms

Hjälp mig att reda ute det hela så jag kan förstå vad pengarna tar vägen.

• Svar på tråden Handpenning-kontantinsats
  • Ripper500

Du lånar 85% av köpesumman av banken!
    Vanligtvis så betalar man 10% i handpenning! På tillträdesdagen betalas resterande summa och då lägger du dina 5% och banken 85%

• Soltussen

Kontantinsatsen brukar ju ingå i de minimum 15% man betalar från egen ficka.

• Anonym
    Du lånar 85% av köpesumman av banken!
    Vanligtvis så betalar man 10% i handpenning! På tillträdesdagen betalas resterande summa och då lägger du dina 5% och banken 85%

Vad är summan 5% för något??
  • Ripper500

Ja man lägger ju tot 15% kontant och lånar 85%. normalt betalar man 10% i handpenning! Sen när det är dags att betala resterande summa så måste man betala de resterande 5% för att komma upp i 15%.

• Anonym

Så om jag förstår så betalar jag 56 000 ur egen ficka = handpenning 10% av köpesumman till säljaren
    och de restrerande 5% är de 84 000 till banken för att få låna 85 %
    Ursäkta att jag inte förstår!!!!!

• katalysator

Nej nej! Du måste själv lägga upp TOTALT 15%, alltså 84 000, för att få låna 476 000. Av dessa totalt 560 000 som du då har lägger du 10% till säljaren i handpenning.

• Ripper500

Vad jag har fått erfara så gör bankerna lite olika! Men så här brukar det gå till!

Man för över från eget konto 10% till säljarens mäklare som handpenning!
    Vid tillträdesdagen lägger din bank upp ett lån på 85%. De tar dessa pengar + dina pengar för aty sedan föra över resterande belopp, dvs 90%.

så exempel!
    Köpesumma 100.000 kr
    Handpennibg betalas av dig själv, 10%, dvs 10.000 kr!
    Vid tillträdesdagen får du låna 85% av köpesumman av banken, dvs 85.000 kr!
    Du har redan betalat 10% så denna gång ska det föras över 90%, dvs 90.000 kr!

Banken lånar dig 85, så du måste skjuta till 5000 kr!
    Då har säljaren fått 100%, du betalat 15% ur egen ficka, banken bet 85%!

alt så sköter banken allt! De tar dina oengar och sköter överföring av handpenning etc!

• Anonym

Hm om jag går in på hemnet och kollar in en lägenhet och går in på en banksida genom dem och fyller i köpesumman så kommer det ju upp kontantinsats

I mitt fall så är kontantinsatsen 84 000 vart till vem betalar jag dem??

• Ripper500

Till banken kan man säga, fast egentligen så går det till säljaren!

Tänk bara så här istället!

15% av köpesumman ska du betala själv! 85% kan du låna!
    Banken sköter resten!

Glöm inte att du måste ha lånelöfte!

• Anonym

Jag har lånelöfte så det är grönt.
    Men jag har summan 140 000 som jag kan betala minskar det då den summan jag behöver låna?
    Jag tänkte som så att jag då kanske slipper topplånet;

• Ms H
    Anonym skrev 2012-04-19 23:27:14 följande:

Jag har lånelöfte så det är grönt.
    Men jag har summan 140 000 som jag kan betala minskar det då den summan jag behöver låna?
    Jag tänkte som så att jag då kanske slipper topplånet;

Ja, om du använder 140 000 kr "egna pengar" behöver du bara låna 420 000 kr av banken. Du ska inte betala något till banken när du får lånet.
  • Anonym

Tack för alla svar.

• Anonym

Vi köpte nyss hus, och vi hade kontantinsats på 15% MEN banken fick bara lägga 75% på bolånet så resterande 10% var vi tvungna att ta ett till lån, medlemslån. 

Kanske bara swedbank som har såna konstiga regler?     

• Ripper500

Alla har olika förutsättningar! Men menar du att ni bara fick låna 75% totalt? Eller fick ni bottenlån 75% och topplån 10%?

• Anonym
    Ripper500 skrev 2012-04-20 08:02:01 följande:
    Alla har olika förutsättningar! Men menar du att ni bara fick låna 75% totalt? Eller fick ni bottenlån 75% och topplån 10%?

Vi fick låna 85% MEN de kunde bara lägga 75% som bolån (hon sa att det tydligen var så?) de andra blev ett medlemslån heter det, med ränta på 6%.
Svar på tråden Handpenning-kontantinsats