Jag älskar min bakåtvända Chariot...
...så mycket att jag har skaffat ett konto på fl för att berätta om min kärlek
Det hela började med ett litet barn och en vanlig Emmaljunga billigt köpt av en kompis. Sen blev jag gravid igen och denna gång skulle vi ha en syskonvagn, en ny och fin som hade allt. Men vi hittade ingen sådan så vi köpte en dubbel Emmaljunga på blocket.
Mina krav har alltid varit, barnen vända mot mig, båda 2, den ska gå att köra i terräng, luftfyllda däck med de främre svängbara, barnen ska ha ett gemensamt säte så att de kan mysa tillsammans, gott om packutrymme och fjädring. En sån vagn har jag inte hittat.
Men så såg jag en kille med en Chariot på bussen och blev nyfiken. Det slutade med att jag köpte den, trots att barnen sitter framåtvända i den. Jag tänkte att jag kunde använda den som cykelvagn tills barnen blev stora nog att åka framåtvända.
När jag fick hem den så blev jag frälst. Den är så lättkörd, med det stora däcket fram så kan man köra överallt, stockar och stenar och ris i skogen. Fjädringen tillsammans med de enorma däcken gör den lättrullad och bekväm för barnen. Med de små svängbara däcken så får den plats på bussar, trånga butiker mm. Det går snabbt att koppla om den till cykelvagn och under vår fjällsemester så satte på vi skidor och åkte på utflykter och drog den i den snöiga skogen. Väderskyddet är perfekt, inte en droppe kommer in. Mina stora tjej (2 år) älskar den, hon kryper in och sätter sig själv och har aldrig somnat så fort någonsin förut. Nackdelen är ju förstås att den inte har liggläge och att de är framåtvända.
Jag har gjort ett till handtag på vagnen nu så att jag kan köra den åt andra hållet. Handtaget tar ju ingen plats när det används så det går fortfarande bra att åka buss med vagnen. Jag har använt "grejer" som jag har köpt på en båtaffär, en bit kopparrör, lite racketlinda och voila, nu kan jag ha barnen mot mig. Det fungerar inte när jogginghjulet är på men i skogen känner jag att de kan sitta framåtvända.
Jag kan lägga upp bilder om någon är sugen på att göra detsamma.