• minfinavagn

Jag älskar min bakåtvända Chariot...

...så mycket att jag har skaffat ett konto på fl för att berätta om min kärlek

Det hela började med ett litet barn och en vanlig Emmaljunga billigt köpt av en kompis. Sen blev jag gravid igen och denna gång skulle vi ha en syskonvagn, en ny och fin som hade allt. Men vi hittade ingen sådan så vi köpte en dubbel Emmaljunga på blocket.

Mina krav har alltid varit, barnen vända mot mig, båda 2, den ska gå att köra i terräng, luftfyllda däck med de främre svängbara, barnen ska ha ett gemensamt säte så att de kan mysa tillsammans, gott om packutrymme och fjädring. En sån vagn har jag inte hittat.

Men så såg jag en kille med en Chariot på bussen och blev nyfiken. Det slutade med att jag köpte den, trots att barnen sitter framåtvända i den. Jag tänkte att jag kunde använda den som cykelvagn tills barnen blev stora nog att åka framåtvända.

När jag fick hem den så blev jag frälst. Den är så lättkörd, med det stora däcket fram så kan man köra överallt, stockar och stenar och ris i skogen. Fjädringen tillsammans med de enorma däcken gör den lättrullad och bekväm för barnen. Med de små svängbara däcken så får den plats på bussar, trånga butiker mm. Det går snabbt att koppla om den till cykelvagn och under vår fjällsemester så satte på vi skidor och åkte på utflykter och drog den i den snöiga skogen. Väderskyddet är perfekt, inte en droppe kommer in. Mina stora tjej (2 år) älskar den, hon kryper in och sätter sig själv och har aldrig somnat så fort någonsin förut. Nackdelen är ju förstås att den inte har liggläge och att de är framåtvända.

Jag har gjort ett till handtag på vagnen nu så att jag kan köra den åt andra hållet. Handtaget tar ju ingen plats när det används så det går fortfarande bra att åka buss med vagnen. Jag har använt "grejer" som jag har köpt på en båtaffär, en bit kopparrör, lite racketlinda och voila, nu kan jag ha barnen mot mig. Det fungerar inte när jogginghjulet är på men i skogen känner jag att de kan sitta framåtvända.

Jag kan lägga upp bilder om någon är sugen på att göra detsamma.

• Svar på tråden Jag älskar min bakåtvända Chariot...
  • JanaLiiN

Vi har också en men enkel. Här går man in fram i bussen och då finns det vissa bussmodeller där man inte kommer in (eftersom vagnen är något bredare än en vanlig enkelvagn) utan får backa ut och gå in där bak, ytterst opraktiskt. Vagnen är också längre än de flesta andra och är därför ofta i vägen och folk har svårt att komma förbi. Ibland får jag ta av handtaget, ganska meckigt. Vi överlever därför att vi inte så ofta åker buss.

När man ska hänga på vagnen på cykeln tycker jag det finns en hel del som skulle kunna förbättras, det är meckigt med små klämmor etc när man har vantar på vintern. Även de små framjulen skulle behöva något smidigare sätt att ta på och av, helst skulle jag se en konstruktion där man slipper ta hjulen på och av hela tiden.

I övrigt är jag nöjd, vi behöver den därför att vi inte har bil utan cyklar överallt. Sonen verkar sova bra i den trots att han inte ligger platt. Det är bra med de stora hjulen när väglaget är dåligt.

Jag ser detta som en vagn som alla andra, med sina för- och nackdelar. 

• minfinavagn

JanaLIIN: Kul att du också har en. Ja visst finns det massor av nackdelar också! Den absolut största i mitt tycke är att bromsen sitter under packningen så att man måste böja sig ner och trycka till den med handen om man har vagnen packad. Det har jag alltid men jag använder bara bromsen när jag åker buss. Sen går det nog inte att ha den från allra första början, om man inte får plats med en hårdlift i den, så det är ju en klar nackdel om man har en spädis. Den tar ganska så stor plats i bilen, men det spelar ingen roll för jag åker aldrig bil osv.

Vad det gäller bredden så verkar det där som du beskriver krångligt. Jag jämför ju bara med dubbelvagnar och då är det lika (o)smidigt oavsett. Visst måste jag ta av handtaget om jag åker buss men det tycker inte jag är jobbigt, klick-klock-av.

Jag köpte den ju att ha som cykelkärra/löpvagn/skidpulka och blev så glatt överraskad eftersom den dessutom går att använda enbart som vanlig barnvagn. Jag tycker att den är så himla mycket bättre än alla vanliga syskonvagnar, för MINA behov såklart. Alltså även om den inte gick att använda till cykling/löpning och skidor.

Jag tror att många inte ens funderar på att man kan ha den här typen av vagn som enda-vagn, jag gjorde inte det när vi var på jakt efter syskonvagn och det slutade med att vi inte hittade någon vi ville ha. Så därför vill jag tipsa!

Nu var vår vagn som vi köpte på blocket så billig så det spelar inte så stor roll att vi köpte en. Men hade jag tänkt om så hade jag nog köpt Charioten från början, sen behållit enkelvagnen den första tiden och haft bäbisen i sjal. Nu ska jag ut i regnet och njuta av mitt regnskydd

• JanaLiiN

Jag skulle absolut inte vilja haft den från början, den lilla "hängmattan" man får ha till funkar inte alls bra för många barn som mest ligger och försöker göra "situps" i den. 

En vagn som alla andra. Vi har två, en lättare resevagn också. Charioten vill man ju inte direkt försöka få med på flyget. 

• crossfit

Vi älskar våran också. Vi hade hårdlift i från början och sen hängmattan. Vi har bara en liten än och har vara en enkelvagn.
    Man kan köpa till handbroms om ni har modellen som saknar det.
    Tycker det är fantastiskt att den tar så lite plats i bilen.
    Visa gärna en bil av vagnen med handtaget, jag förstår inte hur det fungerar

• minfinavagn

Aha, kul med hårdlift, funkade det bra, hur länge kunde bäbisen ligga i hårdliften?

Jag ska lägga upp bilder, måste bara ta några först.

• crossfit

Han hade antagligen kunnat ligga längre i liften än vi testade. Använde den bara det första 3-4 månaderna sen gick vi helt över till hängmattan.Fast vi har en liten kortis jan skulle troligtvis rymmas nu också fast nu skulle han knappast ligga kvar.
    Chariot har en egen lift som är gjord för vagnen den passar säkert bättre än vår gjorde. Det vart lite svårt att stänga luckan.

Man var tvungen att koppla loss liften varje gång man ville byta till liften, därför slutade vi med den. Man fick inte cykla med barnet liggande.

• Krake

Åh, jag är ständigt på jakt efter cykelvagnstrådar då jag behöver tips från erfarna! Vi har ett hemmabygge bestående av ett chassi från en transportcykelvagn (tar 90 kg! ) som vi byggt på överdelen från en gammal barncykelvagn på. Märke okänt. Vi har en tvååring som sitter bra i vagnen men vill även kunna köra vår tremånaders i den. Såna här hängmattor är ju så innihelvete dyra, så jag funderar på att sy en själv... En kompis har en chariot med hängmatta som jg kan ta till förebild, och vi har ett par slaktade barnvagnar vi kan ta spännena ur.

Era idéer? 

• minfinavagn

Jag önskar att jag vore en erfaren cykelkärrsmänniska! Det låter hur som helst som ett roligt projekt, sen är det ju oslagbart att chassit tar 90 kg, då kan man skjutsa vuxna människor i den. Jag skulle göra vad som helst för att få åka med en sådan vagn. 

Men hur som helst är min spontana tanke att om möjligt använda bälten från ett babyskydd istället för barnvagn. Om man har ett babyskydd som inte används går det kanske att låna spännena från den, och annars borde babyskydd slaktas titt som tätt. Eller tänkte du på spännena som kan fästa hängmattan i vagnen?

Jag tycker att bra grej med Charioten är de breda och vadderade axelbältena som vår 7-månaders kan sova skönt mot. De barnvagnsspännen/bälten jag har sett har varit mycket sladdrigare. 

Sen tänker jag att man kan sy mattan kring rörisolering på sidorna, då borde det bli lite stabilt men ändå mjukt. Jag tänker att man syr kanaler och trär på rörisoleringen, sen kan man låta spännena som fäster hängmattan i vagnen löpa genom isoleringen. För extra stabilitet kan man trä isoleringen runt typ trädgårdsslang. 

Jag lagar mat nu men det vara bara några spontana tankar. Bilder på min vagn lägger jag upp efter maten. 

• minfinavagn

Så här kör man den, man lyfter upp det extra handtaget och knuffar vagnen framför sig. Fungerar i slätmark men på och av bussar samt över trottoarkanter får man använda det riktiga handtaget. 

Handtaget nere, det tag ingen plats och det ryms innanför terränghjulet. 

Det får precis plats innaför terränghjulet (eller löparhjulet heter det kanske)

• krusbaer

Hej! Tycker ditt handtag är fenomenal. Vill jättegärna göra en likadan. Skulle du kunna säga vad de olika delarna i handtaget heter och måtten och om det behövs några speciella verktyg och om det är något speciellt man behöver tänka när man gör handtaget? Mvh minh

• Ebba Källqvist

Hej!
    Det var ett fint inlägg det, tack för att du skrev!
    Håller på att leta cykellösning till vår flicka som är funktionshindrad och har svårt med stabilitet i bål och nacke. Chariot chinooken är möjlig att luta, är även er vagn det? Du säger att den inte har liggläge, men kanske har den något liten lutning som är möjlig. Gissar att det är en cougar eller CX2. Undrar lite hur mycket chinooken kan lutas. 
    Jag ser gärna bilder, allra helst när barnen sitter i om så med suddiga ansikten. :)
    Tänker att det är bra att ha två-sits även om Moa är ensam då det är mycket packning som skall med. 
    Tack så länge!
    Hälsningar Ebba

• bolinkarin

Hej!

Blev jättesugen på att sy en hängmatta. Någon som testat och kan tänka sig att dela med sig av lite tips och bilder?

Svar på tråden Jag älskar min bakåtvända Chariot...