• h8him

LCHF är skadligt eller vad tror ni?

LCHF är skadligt enligt dessa debattörer. Vad tror ni och vilka källor baserar ni er kunskap på? Är det okej att exprimentera med sin egen, och kanske barnens, hälsa utan att man har vetenskapliga bevis för att den kost man serverar verkligen är vad man själv (och ev. barn) behöver?

Eftersöker en rolig debatt där vi alla kan hålla oss ifrån personangrepp och vara sakliga och försöka nå varandra i våra, kanske extrema, ytterligheter. Chansen att vara anonym vill jag ge er.

"Folkhälsooffensiv kan bota LCHF-epidemin

Det är hög tid att de som betalar för ohälsans verkningar att komma ut på banan.

LCHF-epidemin breder ut sig och den svenska köttkonsumtionen skenar. En handfull läkare, utan känd egen forskningsbakgrund, marknadsför LCHF-dieten, lågt kolhydratintag och högt fettintag, för behandling av fetma och associerade sjukdomar. Detta är allvarligt eftersom så gott som all vetenskaplig expertis är enig om att minskad konsumtion av animalieprodukter, och speciellt mättat fett, är viktigt för att framgångsrikt bekämpa hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, fetma och diverse andra folksjukdomar.

LCHD-dietens tillskyndare gör en logisk kullerbytta då de hävdar att begränsning av intag av föda rikt på socker och stärkelse automatiskt innebär att det ska ersättas av stora mänger animaliskt fett. Socker och stärkelseintaget måste radikalt minskas, men det bör inte ske genom ökad konsumtion av ko- och grisfett.

Bokstäverna i LCHF:s första halva LC (Low Carb) är välbefogade, medan andra halvans bokstäver HF (High Fat) saknar vetenskaplig grund. Byts LCHF ut mot RCRF (Right Carb Right Fat) kan det bli vetenskapligt korrekt. Rätta kolhydrater är främst gröna blad och andra grönsaker som inte kokats sönder och rätt fett är fleromättat och enkelomättat fett, som kommer från vegetabilier som exempelvis avokado och oliver.

Faktum är att fetma och många kroniska sjukdomar är en konsekvens av en dålig livsstil med bland annat brist på motion och ett för stort och felaktigt födointag. En nyligen publicerad rapport i den ansedda tidskriften Lancet beräknar en 20-procentlig ökning av antalet överviktiga i USA och Storbritannien fram till 2030. Det bedöms innebära 8 miljoner fler sjuka i diabetes, 7 miljoner fler som kommer att lida av hjärt- och kärlsjukdom och stroke samt 600 000 fler cancersjuka.

Den totala förlusten uppskattas till mellan 26 och 55 miljoner levnadsår och ökning av de årliga hälsovårdskostnaderna i dessa länder kalkyleras till omkring 60 miljarder dollar (drygt 400 miljoner svenska kronor). För Sveriges del uppskattar Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi att kostnaderna för enbart fetmavård om tio år att bli 25 miljarder kronor per år. Detta utan att följdsjukdomarna inryms.

Livsmedelsverket varnar för LCHF på sin hemsida och hänvisningar till Världscancerfonden och Världshälsoorganisationen (WHO) för mer information. Världscancerfonden rekommenderar ett genomsnittligt årligt köttintag på cirka 15 kilo per person. Köttkonsumtionen steg i Sverige mellan 1960 och 2006 från 51 till 86 kilo per person och år samtidigt som ostkonsumtionen ökade från 8 till 18 kilo.

Slutet kan vara nära för nyckelhålsmärkning, som en konsekvens av utbredningen av LCHF, och 23 års folkhälsoarbete kan komma att raderas. Livsmedelsverket betonar att risken är stor att allmänheten tror att mättat fett är nyttigt, och börjar äta mer bacon, grädde och smör men också att man fortsätter att konsumera alltför mycket av stärkelse- och sockerrika livsmedel. Detta kan få allvarliga konsekvenser i framtiden både genom ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och genom att andelen överviktiga i befolkningen blir större.

Mängder av LCHF-böcker, fördrag och kurser säljs för närvarande och bloggarna är otaliga. Fortsätter denna utveckling riskerar folkhälsan att ta allvarlig skada. Det är hög tid att Socialdepartementet, Socialstyrelsen och de som betalar för ohälsans verkningar, kommuner och landsting, att komma ut på banan och vidta en serie av förebyggande insatser. I detta bör framförallt ingå konsumtionsskatter på hälsofarlig mat, befrielse av moms på gröna livsmedel och rekommendation om köttfria dagar.

Stig Bengmark

professor emeritus, MedFak, Lunds Universitet

Jonas Paulsson

initiativtagare till Köttfri måndag i Sverige"

• Svar på tråden LCHF är skadligt eller vad tror ni?
  • Anonym (löjligt)

Jag tycker hela debatten är löjlig. Speciellt eftersom många gärna missuppfattar vad lchf går ut på.

• Jordubbenröd

Jag tror lchf kan vara bar på många vis och ha poänger. Däremot gillar jag inte att vissa hinkar i sig fett och avstår frukt. Det låter galet för mig. Jag tror på sunt förnuft. Allt i lagom mängd. Att inte avstå ifrån någonting. Kroppen behöver trots allt kolhydrater. Sen är det skillnad på att vräka sig pizza och att äta gröt...

• Anonym (löjligt)
    Jordubbenröd skrev 2012-04-20 02:42:08 följande:
    Jag tror lchf kan vara bar på många vis och ha poänger. Däremot gillar jag inte att vissa hinkar i sig fett och avstår frukt. Det låter galet för mig. Jag tror på sunt förnuft. Allt i lagom mängd. Att inte avstå ifrån någonting. Kroppen behöver trots allt kolhydrater. Sen är det skillnad på att vräka sig pizza och att äta gröt...

Och här får jag genast belägg för det jag skrev. Majoriteten som äter enligt lchf hinkar garanterat inte i sig massa fett. De äter fullfeta produkter istället för att gå på bluffen om lightprodukter där mer än hälften av innehållet är tillsatser som dessutom är konstgjorda allt som oftast, plus en himla massa socker. Lchfare äter kolhydrater, fast i begränsad mängd. De som inte äter kolisar äter extremkost och ska ej förknippas med lchf.
  • Anonym (friskare!)

Jag mår bra på lchf-kost:

1. Jag är diabetiker och har ännu efter 10 år inte behövt insulin (vilketär mycket ovanligt även när det gäller typ 2-diabetes)  eftersom jag redan från början var medbeten om att hålla onromalt lågt kolhydratintag! Mina värden är bra pga dieten!  

2. Innan jag fick min diabetesdiagnos 2002 hade jag ständigt problem med blodfettet. Efter ett antal år med lchf har jag extremt bra blodfetter vilket alla läkare konstaterar med förvåning. Tack vara lchf!!  

• DisposableHero
    Anonym (löjligt) skrev 2012-04-20 02:57:00 följande:
    Och här får jag genast belägg för det jag skrev. Majoriteten som äter enligt lchf hinkar garanterat inte i sig massa fett. De äter fullfeta produkter istället för att gå på bluffen om lightprodukter där mer än hälften av innehållet är tillsatser som dessutom är konstgjorda allt som oftast, plus en himla massa socker. Lchfare äter kolhydrater, fast i begränsad mängd. De som inte äter kolisar äter extremkost och ska ej förknippas med lchf.
    För det första skrev hon ''vissa'' så tagga ner.

För det andra är hela debatten skitlöjlig som en annan talare skrev. LCHF funkar för vissa, inte för andra. Vissa mår bra, andra inte. Jag blir dum i huvudet utan kolhydrater och för mig finns det ingen anledning att avstå. Däremot är det viss stärkelserik mat jag inte äter för magens skull.  

Ur en viktnedgångssynpunkt är det enda som gäller kalorier in-kalorier ut. Ur hälsosynpunkt; ät det du mår bra av och sluta vara så jävla militant för att det råkar vara i enlighet med LCHF.  
  • Anonym (Yx)

Jag baserar kitt tyckande på vad folk i min närhet äter. Och för mig tycks det inte värst hälsosamt att äta kokt ägg mosat i smör, stekt kotlett med bearnaisesås och kyckling med bearnaisesås som dagens mål.

• Anonym

Jag tror att lchf är så nytt så man har inte kunnat göra långtidsstudier om hur hälsan faktiskt föändrats och hur kosten faktiskt påverkar oss och sålänge det inte gjort tänker inte jag äta den eller ens fundera på att ge mina barn det, då jag inte tror att det är bra för vår kropp i det långa loppet. Ska bli intressant att få läsa alla följdsjukdommar som den för med sig och redan börjar rapporteras in

• Faile

Lchf kan vara skadligt och det kan vara bra. Beror ju på vad man väljer att äta, hur man tolkar själva kosten.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • tusshh
    Jordubbenröd skrev 2012-04-20 02:42:08 följande:

kan komma in med en vinkel på de här med att hinka i sig av fett och avstå frukt - jag är allergisk mot i stort sett alla frukter.. skulle ge min ena arm för att kunna äta ett äpple eller päron men de går inte..
    jag äter dock bär, broccoli, sparris, spenat, kol, annat grönt i massor - tillsammans med kött (inte mer kött än nån annan äter ), fisk eller kyckling och nån fet sås t.ex bea eller gräddsås men absolut inga mängder av det heller

jag äter precis lika mycket kött och såser som innan, enda är att ja bytt ut pasta,ris potatis mot nyttiga grönsaker och godis och andra snacks mot bär och/eller grönsaker me nån fet dippsås...

va hos läkarn nyligen och efter 1år och 5 mån med lchf är mina värden bättre än nånsin och har tappat närmre 25 kg... 

ska inte påstå att de inte finns extrema människor som äter bea ur förpackningen men som med allt så är det upp till var och en att tolka saker och hitta sin balans...       
Svar på tråden LCHF är skadligt eller vad tror ni?