• september20

Hjälp.. Min dotter kliver ur bilbarnstolen..

HEJ..

Min dotter är snart 4år.( i september)
    hon knäpper upp bältet själv när vi åker bil..säger til henne att man inte får de.. Dörren är barnsäkrad så hon kan inte öppna. men min undran är om jag ska byta till en bältesstol Nu eller om jag ska avvakta till hon blir 4 år..
    hon väger 22 kg och hon är 103 cm lång, vågar man vända henne nu. Dom rekomenderar ju vid fyra år.. och hade tänkt göra det när hon fyller år men nu vet jag inte är kluven eftersom hon öppnar bältet själv.
    hur har ni gjort??? 

Råd TACK...  

Chazandra 2008
  • Svar på tråden Hjälp.. Min dotter kliver ur bilbarnstolen..
  • Eleonor01

Nej vänd inte henne!! Låt henne sitta bakåtvänd så länge hon kan. Anledningen till att barn åker bakåtvända är för att deras nackar inte klarar en krock. Bättre att låta henne ha kvar sin stol så länge som möjligt. Knäpper hon loss sig så får dy väl stanna å stå still tills du spänt fast henne igen!

• cloudberry79

Nej, men varje gång det händer stannar du bilen och spänner fast henne igen. Förklara för henne att om hon spänner loss sig så måste ni stanna och kan inte åka vidare förrän hon sitter fast igen. Tejpa ev knappen med silvertejp.

Sur, grinig och på smällen.
  • Rocket Mania

Vad är det för stol som ett såpass litet barn klarar av att öppna själv?

Vore jag du hade jag försökt reklamera stolen, det kan aldrig vara tänkt att en 4-åring ska kunna öppna spännet själv. 

• niky40

Min son har kunnat öppna sitt spänne länge. Han är tre nu. Det är nog inget ovanligt eller konstigt

• september20

Tack för era svar... 

Jag vill inte byta stol än heller.. vill bara ha råd.. kommer önska en ny stol till henne på 4 års dagen...

jag kan inte heller förstå att HON kan öppna den.. Det händer inte jämt men i bland och hon säger inget fören jag stannar bilen och ser att hon knäppt upp.. skulle jag se det då stannar jag spänna igen... 

ska prova tejpen.. funderar på om man kan vända spännet inåt i stället då kanske hon inte kan alls... får prova tejpen först. .. kanske ska ta med en bok hon kan titta i..Får prova mig framåt.

• Rocket Mania

Hade mitt barn öppnat spännet hade jag reklamerat eller bytt stol. Det är inte ett alternativ att åka med en ev obältad unge

• september20

Stolen är över 4 år gammal.. går nog inte reklamera den... och speglar har hon förbrukat 4 st.. hon drar sönder dom... 

• Helle333
    september20 skrev 2012-04-20 08:32:18 följande:
    Tack för era svar... 

Jag vill inte byta stol än heller.. vill bara ha råd.. kommer önska en ny stol till henne på 4 års dagen...

jag kan inte heller förstå att HON kan öppna den.. Det händer inte jämt men i bland och hon säger inget fören jag stannar bilen och ser att hon knäppt upp.. skulle jag se det då stannar jag spänna igen... 

ska prova tejpen.. funderar på om man kan vända spännet inåt i stället då kanske hon inte kan alls... får prova tejpen först. .. kanske ska ta med en bok hon kan titta i..Får prova mig framåt.
    Prata med en återförsäljare om saken, jag har för mig att jag förut såg ett slags lås man kunde sätta över spännet, jag minns inte om det var till en specifik bilstol eller var jag såg låset men det var som en plastkåpa man skulle sätta över spännet om barnet lärt sig öppna det.
  • september20
    Helle333 skrev 2012-04-20 09:31:00 följande:
    Prata med en återförsäljare om saken, jag har för mig att jag förut såg ett slags lås man kunde sätta över spännet, jag minns inte om det var till en specifik bilstol eller var jag såg låset men det var som en plastkåpa man skulle sätta över spännet om barnet lärt sig öppna det.
    TACK för tipset. . det ska verkligen kolla upp.... 

• Malawi

Tror inte du ska försöka vända spännet inåt, vid en ev olycka kan räddningspersonal behöva komma åt spännet enkelt.

Går inte sätta spegeln vid sätet bredvid så hon inte når den?

Koppla ur airbag och sätta henne i framsätet? 

Svar på tråden Hjälp.. Min dotter kliver ur bilbarnstolen..