• Anonym (gråter)

Slut pga alkohol

Är så ledsen! Känns som om hjärtat ska gå i tusen bitar... :( Har precis gjort slut med min pojkvän pga hans drickande. Har anat att han dricker under en tid. Han har ett bra jobb (chefstjänst) och detta sköter han utmärkt. Hans drickande sköter han helt i sin ensamhet. Han sitter alltså ENSAM hemma och dricker sig packad.

Jag har naturligvis tagit upp detta med honom och sist det hände ställde jag ett ultimatum. En gång till så är det slut mellan oss. I lördags drack han i sin ensamhet igen... Han var så full så han minns inte vem han pratat med eller vad han sagt... Dagen efter kom alla ursäkter: han hade inte druckit, han hade ju bara druckit vin osv, osv.
    I går börjar det även uppdagas att han ljugit om olika saker, vissa orelevanta men vissa saker som jag frågat konkret om och han har då svarat med en lögn. När jag frågar varför han ljugit så säger hittar han en massa förklaringar och ursäkter till varför han ljugit. Med hjälp av dem rättfärdigar han att han inte sa sanningen och därmed har han inte ljugit för mig.

Jag såg ingen annan utväg än att göra som jag sagt från början och lämna honom. Han är förkrossad... Jag med... :( Ena sekunden tänker jag att skit samma och försöker hitta ursäkter för mig att stanna. Nästa blir jag sååå arg!

Har hört någonstans att alkoholister ofta ljuger, stämmer det, nån som vet?!
    Har ju inte upptäckt att han ljuger förrän nu och då kommer både det ena och andra fram...

Vi hade hela framtiden utstakad för oss med boende, jobb och vi har börjat prata om barn... Nu blir det inte så och jag vill bara dö! Jag ville ju ha allt detta med honom!
    Vad ska jag ta mig till?! Nån som är eller har varit i samma båt?! Några ord på vägen?!

Snälla, hjälp mig nån!!!

• Svar på tråden Slut pga alkohol
  • wilmas mor

skickar en kram, har inte nått bra tips på hur du ska göra!

Han kanske vill sluta dricka och behöver din hjälp, fråga om han och du kan gå på AA-möten...

• Anonym (gråter)

Tack, snälla du! Den kramen behövdes!

Jo, visst kanske jag skulle kunna hjälpa... Men jag är sååå arg på honom! Hur kunde han? Och mest arg är jag för alla lögner! Känner mig så sviken av honom. Tror inte jag fixar att känna sympati för honom just nu. Kanske senare...

• choice

Tycker att du gjorde helt rätt - håll fast vid det! Nu har du dels varit ärlig mot dig själv och inte stannat kvar i ett förhållande som inte var bra för dig, dels även gett din kille en anledning att försöka lösa detta.

• Anonym (gråter)

Tack Choice!
    Ska verkligen försöka hålla fast vid min egen åsikt. Men det är skitjobbigt!
    Han är ju världens mest underbara kille bortsett från alkoholen... :(

• Anonym (Välvillig)

Det finns många som varit och är i samma båt som du!
    Bland annat jag.

Att alkoholister ljuger stämmer mycket bra. Det ingår i sjukdomen.
    När du tar reda på mer om sjukdomen kommer du se andra saker som också stämmer på honom och på relationen och på ditt eget beteende.

Nära anhöriga till alkoholister mår mycket dårligt och i många fall sämre än alkoholisten själv. Den ljuger inte bara för andra om sin alkoholism utan även för sig själv. Men långt innanför ljupet av förnekelse så vet alkoholisten också att den har problem.

Du vill att det ska vara ni och du vill att han ska bli frisk.

Metoder för detta är kunskap och eget välmående. Med kunskap får man reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar. T.ex. fungerar det inte att prata en alkoholist till rätta. En alkoholist kan ej bli frisk på egen hand. Du som anhörig kan inte bota en alkoholist. Metoder som fungerar är att alkoholisten får konsekvenser av sitt handlande. Och får tryck från omgivningen. T..ex. har han barn - ring socialen och berätta hur mycket han dricker. Ring arbetsgivaren. Arbetsgivare är skyldig enligt lag att hjälpa anstälda ur sitt missbruk. Att arbetsgivaren får reda på att han är alkoholiserad kommer inte att skälpa honom, men det kommer alkoholen!

Prata med andra som är i samma situation, dessa är många.
    Sök på nätet.
    Läs böcker.
    Se till att du själv mår bra!

• Anonym

Jag håller med välvillig till punkt och pricka. Min pappa var alkoholist, numera nykter.
    Jag tycker du gör rätt, stärk dig själv det behöver du. Bli inte en medberoende för all framtid jag såg vad det gjorde med min mamma och hur det förstörde vår familj.

Det din kille behöver är hjälp utifrån och den hjälpen kan inte du ge honom, han måste själv ta det steget.

Det du kan visa honom är att hans beteende ger konsekvenser.

• snuffsan74

Alkolister ljuger och är bra på att manipulera

hoppas att han vill ha din hjälp

E det bara du som vill o inte han så är det svårt,,

försök att prata me han när han väl erkänt att han har problem den dagen kan han söka hjälp,,

hoppas allt ordnar sig

• Anonym

vet hur du har det. har levt med 2 alkoholister. kan bara säga att du gör det enda rätta. för dessvärre har du ingen framtid med honom så länga han dricker. båda mina män gick med på att söka hjälp efter att jag höll fast vid mitt beslut att inte återvända om detta inte skedde. kontakta al-anon (för medberoende) gå på några möten och få information. kräv att han söker hjälp. annars måste du lämna honom. det är förjävligt men de ENDA val du har.
    varmt lycka till!
    ps min första man super halft ihjäl sig den andra är nykter sedan 6 år.

• Anonym (gråter)

Tack alla ni som svarat!
    Det känns som om jag har gjort rätt då trots allt...

• ailin66

Har inte mycket att tillägga, tänkte bara skicka en *kram* till dig TS.

Så länge han inte själv vill finns det ju inget du kan göra.

• Anonym (anhörig)

hej.
    är anhörig till en alkholist...
    min man är det kom jag på när vi var på familjesamtal och jag frågade om han kunna sluta med alkoholen för min skull. men han svarade med att varför just han skulle sluta med det. han hade inge problem.

så svara en som förnekar... sitt beroende... det har lett att jag är köpberodende... köker fast vi inte har pengar ibland, i hämd...

vi har en dotter på snart 3 år som märker av detta då inte pappa kommer hem när han lovat..

vet inte vad jag ska göra mer, kan inte ge honom fler chanser... han har fått en val nu... sluta eller så lämnar vi honom... får se vad han säger när han vaknar imorgon..

ett tipps till er alla som lever med detta och har barn... tänk först på barnen.. de ser o märker mer än vad ni tror...

• Anonym (gråter)

God morgon... Tack för alla inlägg!

Anhörig: Oj! Jag hoppas att du står på dig! För hur jävligt det än känns för mig nu när jag lämnat honom så är det på något konstigt sätt en lättnad... Lämna honom om han inte slutar så ska du få se vad jag menar. Massor med kramar till dig!

Kan berätta att min fd bröt ihop på jobbet och grät inför alla... Vet inte vad som sades och vad som blev bestämt.
    Men jag vet en sak: Han hade aldrig kommit någonstans om inte jag lämnat honom. På något konstigt sätt så måste det bli så illa som det bara kan bli innan de inser, verkar det som...
    Hade jag stannat hade han fortsatt i samma spår som förut. Jag hjälpte ju honom att fortsätta dricka genom att stanna!

Man har ingen aning om hur mycket alkohol kan ställa till med!
    Jag läser alla era inlägg och inser att det finns många, många som drabbats på ett eller annat sätt...

Massor med kramar till alla och stort tack!

• Anonym (Kille)

Du gjorde rätt i när du valde att lämna honom. Nu är det upp till honom att själv upptäcka att han har ett problem med drickandet. Kanske detta att du bröt upp får han att vakna upp, kanske inte. Men du skall nog inte räkna med att han söker hjälp eller liknande förräns han själv inser att han är alkoholist.
    Du kan försöka prata osv. med honom, men tills han själv är redo att inse detta, så kommer det att gå in genom ena örat och ut genom andra. Han kommer bara att förneka att det skulle vara något problem.
    Hoppas dock för din skull att det kommer lösa sig nån gång i framtiden, för en lösning kommer inte att hända över en natt.
    Ha det bra o lycka till..

• Anonym

Vänd dig till alanon.se där kan du få mycke hjälp som anhörig till missbrukare.

stryrkekramar till dig!

• cotton

JÄTTEBRA gjort!

Förstår att det måste vara oerhört jobbigt, men det var starkt och helt rätt att lämna honom. Han är uppenbarligen alkoholist och behöver hjälp. Ge honom några broschyrer till AA, Länkarna eller annat och säg att när han är nykter kan han söka upp dig igen.

Hade du stannat hade det bara blivit sämre. Och man ska ALDRIG skaffa barn med en alkoholist!!! Då garanterar man sina barn en fruktansvärd uppväxt.

Sänder massor med styrkekramar åt ditt håll.

• Anonym (gråter)

Tack återigen alla ni som svarat!
    Tänk att ni orkar bry er om lilla mig...

Har precis fått ett fem sidor långt brev. Där han berättar hela storyn. Jag kan berätta att det var mycket jag inte visste... Som han antingen inte berättat eller ljugit om...
    Tänk vad lite man vet om andra människor! Man tror att man känner någon...

Han var ju mitt allt! Vet inte hur jag ska fixa allt själv.
    Hade precis tackat ja till en lägenhet som vi skulle flytta in i, nu står jag här själv med alla flyttkartonger... Jag är tvungen att flytta in själv... I VÅR lägenhet. Vill inte ens ha den längre och hur ska jag kunna betala hyran själv?!
    Mitt hjärta är i tusen bitar, känns inte som om allt det här handlar om honom. Det måste vara någon annan! Han är ju min älskling...

Fy f..n, vad han har lurat mig!!!

• Lolle 35

Försök att se det som att det är sjukdomen som lurat dig..

avvakta och se vad hans nästa steg är.. vill han bli nykter eller försöker han att manipulera dig till att komma tillbaka?

Om du fortfarande älskar honom så kan du stötta honom men ta hjälp utifrån så att du vet vad som är mest lämpligt att göra.. Lev på var sitt håll tills han bevisat att han verkligen vill sluta dricka och klarar det..

hoppas att allt löser sig för dig/er

kram

• Anonym

Du klarar det även om det inte känns så just nu! Jag upplevde rätt nyligen precis samma sak som du beskriver, jag kom på min kille aspackad ensam en lördagkväll. Då (onykter) erkände han alkoholproblem mm men sen nykter så har han inga problem, bara förklaringar till varför han sa de saker han sa onykter mm. Jag litar på den onyktre som förlorat hämningarna. Jag vill inte bli anhörig till ett sånt problem så jag satte ultimatum - ta hjälp- eller jag drar och just nu är vi inte ihop, har paus men tror inte det tar sig igen, min tillit är då demolerad. Han sökte läkarhjälp men de bara snackade om depression. Stå på dig, det går.

• Anonym (tjejen)

Jag förstår hur du känner dig. Jag har barn med en nykter alkoholist. Så länge han dricker kommer du ALDRIG att kunna ändra honom.
    Jag hade turen att träffa min kille 2 år efter att han slutade dricka (han är nu 26 år gammal och drack sen han var 17) och har fått veta allt om hur AA funkar, hur alkoholister fungerar, osv. Det är en sjukdom, han kommer aldrig att kunna röra en droppe alkohol om han slutar dricka och tyvärr håller väldigt få förhållanden om den ene är alkoholist (det är därför alkoholister ofta hänger i par eller grupper) eftersom "normala" människor har svårt att stå ut med deras lögner (jepp, där har du rätt), manipulation och ständiga återfall.
    Lämna honom, det är det enda du kan göra. Han behöver hjälp.

• Anonym (gråter)

Tack alla ni, återigen!

Men nu ska ni höra vad som uppdagats efter detta!!!

Jag tog saken i egna händer och ringde upp två ex till honom som han har barn med. Den ena kände till mig men inte den andra.
    Det visade sig att han varit FÖRLOVAD med hon som inte kände till mig, när han träffade mig. Detta pågick i ca 3,5 mån innan han lämnade henne. Visserligen för min skull, men ändå! Jag hade ingen aning!!!
    Det är bara en av alla tusen lögner denna man slagit i mig och sina andra två ex. Dessutom har han säkerligen ljugit för andra som vi inte känner till.
    Han har spelat ut oss tre tjejer mot varandra på ett så utstuderat sätt att man blir rädd!
    Han har bott med en tjej och varit förlovad samtidigt som han var med mig! Han har ljugit om precis ALLT!
    Han har nu erkänt i ett sms att han varit alkoholiserad i 16 år, utan att någon vetat om det!
    Förstår ni?! Tre förhållanden, varav två där det finns barn inblandade, och ingen av oss har kommit på lögnerna och spriten!!!
    Dessutom har han haft väldigt bra jobb under den här tiden, VD och chef... Hur sjuk kan man vara?!

Jag är minst sagt i chock...

Svar på tråden Slut pga alkohol