• Anonym (Äcklad)

Hur tar jag reda på om jag har springmask?

Jo, för några dagar sen vid nattning klagar min sexåriga dotter på att det kliar i rumpan på henne, trodde att det hade med hennes förstoppning att göra men sen när hon klagade ännu en kväll så ringde jag VC och de tog upp om det kanske kunde vara springmask. Genast börjar jag få "fantom"kliningar av att jag tycker det är så äckligt...

När jag på kvällen kollar henne (då har hon inget kli) så hittar jag inget, men eftersom kliandet har fortsatt på mig - inte enorm klåda precis utan mer att det killar och känns som att det rör sig om det sen är inbillning eller inte vet jag inte men i alla fall igårkväll så testade jag att se i spegel om jag såg något vid ändtarmen - det var ju svårt att se med spegel på sig själv och i halttaskigt ljus. först tyckte jag absolut att jag tyckte mig se en trådsmal mask som rörde sig... men sen när jag tittade en andra gång såg jag inget alls.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, kan man dissekera sin avföring ifall det ligger maskar däri eller hur ska jag göra för att säkerställa att det är just mask för är det det så måste ju hela familjen behandlas och är det inte det så är det ju rätt mkt arbete att slippa alla tvättningar, städningar och byten som ska göras så ofta - samt köpa medicin till alla.

Ni som har haft, hur kontrollerar man på sig själv som vuxen lättast? Vill kontrollera detta på egen hand...

• Svar på tråden Hur tar jag reda på om jag har springmask?
  • Anonym

Sätt en tejpbit precis över analen, gärna nattetid..... maskarna brukar fastna på tejpen då.

• Anonym (123)

Ring doktorn.

Jag hade mycket de som barn. Beror på att man sköljer frukten och grönsakerna dåligt.

Jag fick dricka nått rött som inte smakade så bra men de gick bort iaf.

Lycka till!

• Anonym

Använd en latexhandske och när du känner att det rör sig/kliar så försök att se om du får fatt i nåt..Låter kanske äckligt..men vad ska man göra?

• Anonym (Äcklad)
    Anonym skrev 2012-04-20 08:32:23 följande:
    Sätt en tejpbit precis över analen, gärna nattetid..... maskarna brukar fastna på tejpen då.
    Tack för tipset, får försöka testa detta ikväll...
    Anonym (123) skrev 2012-04-20 08:34:42 följande:
    Ring doktorn.

Jag hade mycket de som barn. Beror på att man sköljer frukten och grönsakerna dåligt.

Jag fick dricka nått rött som inte smakade så bra men de gick bort iaf.

Lycka till!
    Pratade ju med sköterskan i min dotters fall så jag vet inte om jag behöver ringa dem igen just nu... måste ju på något sätt säkerställa om det är det eller inte..
    Anonym skrev 2012-04-20 08:34:49 följande:
    Använd en latexhandske och när du känner att det rör sig/kliar så försök att se om du får fatt i nåt..Låter kanske äckligt..men vad ska man göra?
    När jag stod i duschen igår kände jag mig där bak och försökt se om jag fick fatt i nåt, men eftersom man lätt klämmer sönder dem om man nyper tag i något så var det ju svårt att veta om det var hudrester eller kanske just en mask?

Så gärna fler förslag, kan man kolla avföringen? Fastnar de där i i så fall? Växer de och blir större? Hur känns det, känns det ytterst lite på dagarna och mer nattetid - hur mkt ska det i så fall klia? Jag har ju inte haft någon direkt klåda bara att det killar och irriterar lite...?
  • Anonym

Jag tror faktiskt det är springmask, den där killande känslan låter misstänkt och typiskt att det kliar mest efter läggning (eftersom det blir varmt under täcket)...

Det kan vara svårt att fastställa om det är mask om man inte ser maskarna, då kan man lämna avföringsprov på VC. Jag tycker du ska ta det säkra före det osäkra och behandla, OM det är mask så kan ni ju smitta fler än bara familjen. Medicinen Vanquin är ju bara ett färgämne så det är inte farligt att ta även om man inte har mask och amskarna kan inte bli resistenta mot det heller., Visst, det är jobbigt att städa och tvätta (vi är sex i familjen så jag vet), men personligen tar jag hellre det än har mask....

• Anonym (indra)

jag hade det också som barn, typ i 12 års åldern, extremt smittsamt, denna äckliga, men ofarliga företeelse.

Enklaste sättet att bli HELT 100: Kvällstid (tiden när de kommer mot öppningen för att lägga sina ägg), och du känner att det börjar klia, sätt dig på toastolen, ta en lampa och en spegel, sära lite och kika in. Har du springmask syns de garanterat då!

Och är det så, köp receptfri medicin på apoteket!

• Anonym (Äcklad)
    Anonym (indra) skrev 2012-04-20 10:11:15 följande:
    jag hade det också som barn, typ i 12 års åldern, extremt smittsamt, denna äckliga, men ofarliga företeelse.

Enklaste sättet att bli HELT 100: Kvällstid (tiden när de kommer mot öppningen för att lägga sina ägg), och du känner att det börjar klia, sätt dig på toastolen, ta en lampa och en spegel, sära lite och kika in. Har du springmask syns de garanterat då!

Och är det så, köp receptfri medicin på apoteket!
    Tack snälla! Vill gärna vara HELT 100 och inte börja medicinering förrän jag vet - men ska köpa på apoteket idag ändå eftersom helgen kommer här och det vore ju inte kul att inte ha hemma om det nu skulle vara så.

Ska testa detta ikväll... Tack!

Ps. Va på toa innan och såg inget i avföringen då men de kanske inte följer med i den?
  • Anonym (indra)

De BEHÖVER inte följa med ut, men "har man tur" kan man typ se en eller två. Säkraste sättet är dock spegeln kvällstid när det börjar klia. För som sagt, anledningen till ATT det kliar är att de drar sig mot öppningen  för att lägga sina ägg. Äggen läggs utanför öppningen (de kan inte överleva i tarmen), och sen kläcks de under natten och då kryper småmaskarna in igen.

Har för mig att medicinen är helt ofarlig, men det är ändå onödigt att ta den om man inte HAR mask. Och det är ingen idé att gå till doktorn, de kan ändå inte göra något, och det hela är ju helt ofarligt...bara lite olustigt/obehagligt.

• Anonym (indra)

Masken är vit, ca 1 cm lång och trådsmal.

• Anonym (Äcklad)
    Anonym (indra) skrev 2012-04-20 13:07:07 följande:
    De BEHÖVER inte följa med ut, men "har man tur" kan man typ se en eller två. Säkraste sättet är dock spegeln kvällstid när det börjar klia. För som sagt, anledningen till ATT det kliar är att de drar sig mot öppningen  för att lägga sina ägg. Äggen läggs utanför öppningen (de kan inte överleva i tarmen), och sen kläcks de under natten och då kryper småmaskarna in igen.

Har för mig att medicinen är helt ofarlig, men det är ändå onödigt att ta den om man inte HAR mask. Och det är ingen idé att gå till doktorn, de kan ändå inte göra något, och det hela är ju helt ofarligt...bara lite olustigt/obehagligt.
    Tack! Va snäll du är! Jag uppskattar verkligen dina svar, känner mig lite lugnare nu och ska verkligen göra ett försök till kvällen...

Anledningen till att jag inte vill ta medicinen om jag inte har det är ju att hela familjen blir inblandad i att ta tabletter och att allt ska tvättas och bytas dagligen osv... det blir ju ganska mkt arbete för ingenting om det itne skulle vara det menar jag - vi är ju två vuxna och tre barn och dessutom har jag inte varit ihop med min kille så pass länge att det känns rätt pinsamt att berätta att jag befarar att jag har mask om jag inte har det - har jag det måste jag ju så klart men har jag inte hade det varit skönast att slippa oroa honom och hans barn. Vi sover ju där mest hela tiden...
Svar på tråden Hur tar jag reda på om jag har springmask?