Hur tar jag reda på om jag har springmask?
Jo, för några dagar sen vid nattning klagar min sexåriga dotter på att det kliar i rumpan på henne, trodde att det hade med hennes förstoppning att göra men sen när hon klagade ännu en kväll så ringde jag VC och de tog upp om det kanske kunde vara springmask. Genast börjar jag få "fantom"kliningar av att jag tycker det är så äckligt...
När jag på kvällen kollar henne (då har hon inget kli) så hittar jag inget, men eftersom kliandet har fortsatt på mig - inte enorm klåda precis utan mer att det killar och känns som att det rör sig om det sen är inbillning eller inte vet jag inte men i alla fall igårkväll så testade jag att se i spegel om jag såg något vid ändtarmen - det var ju svårt att se med spegel på sig själv och i halttaskigt ljus. först tyckte jag absolut att jag tyckte mig se en trådsmal mask som rörde sig... men sen när jag tittade en andra gång såg jag inget alls.
Nu vet jag inte hur jag ska göra, kan man dissekera sin avföring ifall det ligger maskar däri eller hur ska jag göra för att säkerställa att det är just mask för är det det så måste ju hela familjen behandlas och är det inte det så är det ju rätt mkt arbete att slippa alla tvättningar, städningar och byten som ska göras så ofta - samt köpa medicin till alla.
Ni som har haft, hur kontrollerar man på sig själv som vuxen lättast? Vill kontrollera detta på egen hand...