Arbetsintervju!Negativa egenskaper?
Ska på intervju idag...och jag har ingen aning vad jag ska svara om jag får den frågan!?
Det är i en mataffär om det har betydelse :)
Ska på intervju idag...och jag har ingen aning vad jag ska svara om jag får den frågan!?
Det är i en mataffär om det har betydelse :)
Svara:
Javisst har jag negativa egenskaper, precis som alla andra människor. Men jag kan inte komma på någon som skulle påverka min förmåga att göra ett bra jobb här.
Så har jag svarat och det har gått bra.
Den här frågan brukar i en intervjusituation handla mer om att de vill testa hur du tacklar jobbiga/stressiga frågor, än att de tror att du kommer svara ärligt om dina värsta negativa egenskaper. Det bästa du kan svara på är att välja en negativ sida av dig som du även kan säga konkret hur du arbetar för att hantera. Du ska inte svara med någon klyschig negativ sak som egentligen är positiv, typ att du bryr dig för mycket om dina kollegor ibland.
Ett bra svar kan vara till exempel "Jag är väldigt morgontrött och brukade tidigare försova mig ganska ofta, men det senaste året har jag börjat träna mer och sedan dess har jag upptäckt att jag sover mycket bättre och har aldrig haft problem på morgonen mer."
Fast om någon säger att de inte kan komma på någon negativ egenskap så hade jag reagerat. Alla har negativa egenskaper, och alla har negativa egenskaper som kan påverka negativt på jobbet. Det arbetsgivaren vill veta är om du själv har insikt i vilka dessa är, eftersom du annars kommer ha svårt att kunna förbättra de sidorna. Så var ärlig.
Du ska ge ta egenskaper som är positiva för arbetsgivaren och göra om dom till nåt som du kan säga som negativt.
Exampel på bra "negativ" egenskap kan således vara; Jag är lite av en arbetsnakoman som vill jobba över hela tiden.
Exampel på en dålig negativ egenskap att ta upp skulle kunna vara : jag blir lätt arg och hamnar i konflikt, eller jag brukar bli alldeles för full när jag går på krogen.
Du ska ge ta egenskaper som är positiva för arbetsgivaren och göra om dom till nåt som du kan säga som negativt.
Exampel på bra "negativ" egenskap kan således vara; Jag är lite av en arbetsnakoman som vill jobba över hela tiden.
Exampel på en dålig negativ egenskap att ta upp skulle kunna vara : jag blir lätt arg och hamnar i konflikt, eller jag brukar bli alldeles för full när jag går på krogen.
Du måste definitivt ha förberett svar på den frågan. Senaste intervjun jag var på ville de att jag skulle redogöra för inte mindre än tre förbättringsområden. Jag kom hade förberett två men de nöjde sig med det och jag fick jobbet. Ett av mina förbättringsområden som jag tog upp var att jag har svårt att motivera mig till att göra saker som jag upplever som tråkiga. Jag lade dock till att jag naturligtvis tar mig i kragen och gör dem men att jag kan få kämpa lite med mig själv.
Tycker absolut inte att du ska säga att du har dåliga sidor men inte kan komma på några som skulle påverka detta jobb. Som rekryterare skulle jag tycka att det lät förmätet och oförberett.
Lycka till!