• Anonym (Donationsgrubbel)

Hur mår egentligen donationsbarnen? Och donatorn?

Jag undrar  hur de barn mår som blir till genom donation?

Genom äggdonation så vet man oftast inte vem ens biologiska mor är.

Genom spermadonation så vet man oftast inte vem ens biologiska far är.

Genom embryodonation så vet man oftast inte vem varken den biologiska modern eller fadern är.

Och hur mår donatorerna? Nån donator som ångrar sig senare i livet? Jobbigt att det går omkring en avkomma någonstans, som man aldrig träffar? 

(Självklart finns det ju hundratusentals biologiska barn som har noll eller mycket dålig relation med en eller båda av sina föräldrar oavsett om föräldrarna är biologiska eller ej. Det finns ju tyvärr många hemskt dåliga biologiska föräldrar som aldrig borde fått barn.)

Vad tror ni?  Obestämd

Har ni erfarenhet av detta? När barnet kommer med livsfrågor och identitetsfunderingar, hur svarar man? Andra problem med donation?

Och hur mår den som mottagit ett donerat ägg eller sperma, finns det kluvna känslor där också?

(Adoptivföräldrar är en annan sak eftersom barnen blivit övergivna i sina ursprungsländer. Ofta kan de inte söka efter sina biologiska föräldrar och får då aldrig svar på vilka dessa är. Idag gäller Haagkonventionen för barns rättigheter i många länder. Vilket innebär att om ett barn övergivs så ska det sökas nogrannt efter släktingar och i andra hand adoptivföräldrar till barnet  i ursprungslandet i minst 6 månader. Detta sker tex via tidningsannonser via socialtjänsten/polisen med mera. Först efter dessa 6 månader kan barnet bli aktuellt för internationell adoption till godkända adoptivföräldrar. Därför minskar de internationella adoptionerna nu för varje år som går.)

• Svar på tråden Hur mår egentligen donationsbarnen? Och donatorn?
  • Mariohn

Mina grannar är lesbiska och deras barn har blivit till genom donator. Det är de mest sprudlande och glada ungar jag känner och vi umgås nästan dagligen. De älskar sina mammor och deras mammor älskar dem. Precis som alla föräldrar älskar sina barn och tvärtom. 

• Anonym (Donationsgrubbel)
    Mariohn skrev 2012-04-20 14:41:28 följande:
    Mina grannar är lesbiska och deras barn har blivit till genom donator. Det är de mest sprudlande och glada ungar jag känner och vi umgås nästan dagligen. De älskar sina mammor och deras mammor älskar dem. Precis som alla föräldrar älskar sina barn och tvärtom. 
    Hej Mariohn!

Såklart att de älskar varandra och är sprudlande glada! Solig Det tvivlar jag inte på och jag är inte emot donation heller Glad varken till heterosexuella, ensamstående eller till homosexuella par.

Frågan här är mer livslånga och på djupet:
    - när livsfrågorna kommer, känner barnet/tonåringen en tomhet, ett frågetecken då? Eller tänker de aldrig på den i sitt liv  frånvarande donatorn? Och bryr man sig inte om att man aldrig får träffa den personen som kanske ser ut som en själv?

Finns det rapporter om detta?

Den sista meningen du skrev kan jag tyvärr inte hålla med om, dvs "Precis som alla föräldrar älskar sina barn och tvärtom."  Det stämmer dessvärre inte. - tyvärr känner jag till ett flertal personer som varken älskar sina barn eller någon av sina föräldrar (biologiska). Alla människor är inte lämpliga föräldrar, det finns missbrukare, psykopater, och andra trasiga människor tex, men det är en helt annan debatt...
  • Mariohn
    Anonym (Donationsgrubbel) skrev 2012-04-20 14:55:53 följande:
    Hej Mariohn!

Såklart att de älskar varandra och är sprudlande glada! Solig Det tvivlar jag inte på och jag är inte emot donation heller Glad varken till heterosexuella, ensamstående eller till homosexuella par.

- när livsfrågorna kommer, känner barnet/tonåringen en tomhet, ett frågetecken då? Eller tänker de aldrig på den i sitt liv  frånvarande donatorn? Och bryr man sig inte om att man aldrig får träffa den personen som kanske ser ut som en själv?

Finns det rapporter om detta?

Den sista meningen du skrev kan jag tyvärr inte hålla med om, dvs "Precis som alla föräldrar älskar sina barn och tvärtom."  Det stämmer dessvärre inte. - tyvärr känner jag till ett flertal personer som varken älskar sina barn eller någon av sina föräldrar (biologiska). Alla människor är inte lämpliga föräldrar, det finns missbrukare, psykopater, och andra trasiga människor tex, men det är en helt annan debatt...
    Givetvis finns det föräldrar som inte älskar sina barn och tvärtom. Jag utgick från sunda familjer  Givetvis finns det en risk att sådana frågor dyker upp i framtiden och det bästa man kan göra som förälder är att veta det och att vara beredd att ta diskussionen och svara på frågorna. Att inte förringa barnets funderingar och känslor utan att ta dem på allvar och faktiskt ha de svar som barnet söker. 

• Ravenna

När det gäller livsfrågor så tror jag att alla har olika problem att hantera.

Den som känner sina biologiska föräldrar får brottas med problemet "FYYYYY jag börjar se farsan i spegeln!!!!" eller när sambon (fy i helvete) säger de förbjudna orden "Du börjar likna din mamma..."

Man är inte utan livsfrågor bara för att man har växt upp hos sina biologiska föräldrar... och man är inte utan problem. Har man haft en dålig relation till sina föräldrar kan det vara en plåga att behöva de dem i spegeln.

• Pentagram
    Anonym (Donationsgrubbel) skrev 2012-04-20 14:55:53 följande:
    Jag skulle spontant, och utan någon form av undersökning till stöd, säga att, javisst, kommer de att grubbla på det. När du hamnar i livskris/tonårsångest e d så ifrågasätter du allt omkring dig. Någon som är donationsbarn kommer naturligtvis att grubbla på huruvida det är det faktum att hen inte har en "riktig" mamma/pappa som gör att allt känns svar, svårt, omöjligt, varför hen inte har pojk/flickvän o s v. Den väsentliga frågan är väl om donationsbarn är MER benägna att hamna i grubblerier/livskriser e d i jämförelse med övriga, inte exakt VAD de väljer att fokusera sitt grubblande på. Jag menar, det är ju inte som att "vanliga" tonåringar är i en position ATT känna tomhet över att de är donationsbarn när de inte är det...men det är ju inte som att de är immuna mot tomhetskänslor för det.
  • U never saw me
    Pentagram skrev 2012-04-20 15:11:32 följande:
    Jag skulle spontant, och utan någon form av undersökning till stöd, säga att, javisst, kommer de att grubbla på det. När du hamnar i livskris/tonårsångest e d så ifrågasätter du allt omkring dig. Någon som är donationsbarn kommer naturligtvis att grubbla på huruvida det är det faktum att hen inte har en "riktig" mamma/pappa som gör att allt känns svar, svårt, omöjligt, varför hen inte har pojk/flickvän o s v. Den väsentliga frågan är väl om donationsbarn är MER benägna att hamna i grubblerier/livskriser e d i jämförelse med övriga, inte exakt VAD de väljer att fokusera sitt grubblande på. Jag menar, det är ju inte som att "vanliga" tonåringar är i en position ATT känna tomhet över att de är donationsbarn när de inte är det...men det är ju inte som att de är immuna mot tomhetskänslor för det.
  • jådåsåatt

Det gjordes ju en stor undersökning i Danmark för två år sedan som visade att de barnen som mår bäst och har minst risk att få psykiska problem är barn till lesbiska. Man får ju gissa att de flesta av de barnen tillkommit genom insemination.

• Anonym (Helena)

Just ett par av de frågor som du tar upp är anledningen till att jag ännu så länge inte har ställt upp som äggdonator.
    Jag har annars alltid sagt att när jag fått de barn jag vill ha för egen del så vill jag donera för jag vill så gärna hjälpa någon annan att få bära ett barn och bli mor.

Men jag är inte alls intresserad av kontakt längre fram. Jag skulle allra helst vilja vara anonym.
    Nu är det säkert väldigt långsökt men jag är livrädd för att det ska dyka upp någon hemma hos mig om 18 år och "kräva" någon form av engagemang från mig. Barnet kanske har haft en tuff uppväxt och när han/hon så får veta vem den biologiska mamman är så vill man ta kontakt.

Det kanske är jätteknäppt av mig att tänka så. Rent egoistiskt kanske? Men jag har mina barn och min familj. Det här gör jag i såna fall för någon annan. Det är deras barn, inte mitt. Och jag vill aldrig att det ska kunna blandas ihop eller finnas något tvivel om det, vare sig hos mig, hos dem eller hos barnet.

Svar på tråden Hur mår egentligen donationsbarnen? Och donatorn?