• Silverdraken

Katten låter oss inte sova på nätterna!!

Hej!

Vi har ett problem med katten.
    Hon är ju som alla andra katter aktiva på natten. Eftersom att hon är innekatt roar hon sig på nätterna.

Om vi låser in till sovrummet ägnar hon hela natten till att krafsa på dörren och jama högljutt.

Om vi lämnar dörren öppen kommer hon in, trampar på en, jamar, kuttrar, klöser i håret, spinner högjutt och gör allt för att man ska vakna och kela med henne.
    Om jag chasar iväg henne har hon minne som en guldfisk och är där igen ett par min senare. Så fortsätter det hela nätterna och jag kan inte sova!!

Jag delar lägenhet med syrran och hon undviker att sova hemma pga detta.

Har ni några förslag på hur jag kan:

1. Få henne att sluta krafsa på dörrarna

2. Sluta väcka oss på nätterna för att kela.

Öronproppar och stängd dörr funkar inte i längden, tänk om det blir inbrott!

• Svar på tråden Katten låter oss inte sova på nätterna!!
  • Röd drake

Jättesvårt... Har du ingen möjlighet att låta henne var ute på dagarna... Vår katt är utekatt men på vintern när det är kallt vill hon inte gå ut och blir då totalt överaktiv inne...

• Silverdraken

Det går tyvärr inte. jag tar ut henne i sele men jag kan inte ha henne lös pga trafiken och andra faror.

• Röd drake

Silverdraken Har ni balkong som han kan vara på? Ordentligt klätterställ? Om du provar att aktivera henne ordentligt på dagen... Innan vi flyttade till huset var vår katt inne och då kastade vi en studsboll till henne som hon hämtade och kom springandes tillbaka med... Så höll vi på några gånger om dagen...

• Jenny70

Går oxå upp varje natt för katten kommer in & krafsar på vår garderobsdörr & säger att hon antingen vill ha mat eller vill gå ut...vareviga natt, känns det som! Skulle jag nå´n gång låtsas sova (jag försöker skita i det, helt enkelt!) Ja, då övergår han till att klösa i mattan i sovrummet för då VET han att jag far ur sängen i 190!!

• mejram

Har inga tips, men lite sympati. Vårt kattskrälle har blivit likadan. Hon krafsar iofs inte på dörren, så vi har löst situationen genom att stänga dörren in till sovrummen. Vår lägenhet är planerad rätt bra på det viset att katterna kan vara i ena halvan och vi stänger av sovrumsdelen, så då hörs knappt jamandet heller. Vet inte vad man kan göra annars - känner så väl igen guldfiskminnet.....

• Silverdraken

Röd Drake

Vi aktiverar misse mycket. Hon har en massa leksaker och jag brukar leka med henne varje kväll. Hon har en klätterställning och jag brukar ta ut henne i sele eftersom att vi inte har balkong utan egen ingång via en veranda.

Hon kanske behöver sällskap? Men då får jag väl två katter som krafsar på dörrarna istället?

Jag började det att spruta på henne med blomspruta md vatten på nätterna när hon kommer och väcker mig för att kela. Jag vet inte om det fungerar än dock.

• Majsan70

Går det inte att aktivera kisse innan läggdags då? Vi brukar köra slut på våra katter under kvällen, sen är de relativt lugna under natten.

Annars så tipsar jag om Feliway, men känns ändå lite fel eftersom det är kattens naturliga beteende det är tal om nu...

• Röd drake

Silverdraken Där tror jag du har lösningen själv, att jag inte tänkte på det... Naturligtvis skulle kissen få en kompis, vad kan vara bättre än det för en leksugen liten katt?

Majsan70 Vad är feliway?

• Silverdraken

Jag vet inte... 2 katter i en trea på 45 kvm... det känns som för trångt!

Svar på tråden Katten låter oss inte sova på nätterna!!