• Philippa

Har jag rätt att välja resurspersonal till min son som har autism?

Min son ska börja förskoleklass till hösten, han är autistisk och har svårt för nya platser och personer....

Han har idag två resurpersonal som tar hand om honom på förskolan.

Ena personalen han har idag vill gärna följa med honom upp till nya skolan och jag vill även att hon ska göra det eftersom min son gillar henne och det fungerar kanon mellan dom.

Har jag rätt som föräldrer att kräva att det blir hon som blir min sons resurs i förskoleklass?

Eftersom sonen byter skola, klasskamrater OCH all annan personal är jag rädd att han kommer bli väldigt orolig om han dessutom ska behöva byta resurspersonal.. det är viktigt för hans trygghet att denna person som finns för honom idag följer med honom..

MEN... rektorn ¨på nya skolan säger att de har en lista med resurspersonal som står före i kön innan den personal som jag vill ska jobba med honom...

Så.. vilka rättigheter har jag? Har jag några alls?           

• Svar på tråden Har jag rätt att välja resurspersonal till min son som har autism?
  • rebekalukas

som förälder har du ganska mycket att säga till om!. speciellt om resursen vill följa med upp också.

själv jobbar jag på dagcentrer för personer med Autism. vi kommer få en ny person till oss efter sommaren och  om föräldrarna vill att hon ska med sig pers. ass från skolan så är det så det blir.

• Litet My

Vi får inte bestämma alls. Dock har han ingen resurs nu så för oss spelar det ingen roll då vi inte har någon det funkar med som vi vill behålla.

Däremot har jag krävt att det skall vara en som har utbildning och kunskap om sonens funktionshinder och kommer att ställa till ett jävla liv om de plockar in vem som helst. 

• rebekalukas

jag tycker det är fruktansvärt att vissa kommuner inte låter föräldrarna vara med och säga sitt.
    det är så viktigt för barnets fortsatta utveckling att det funkar med resursen eller pers.ass.
    Det ska ju absolut vara självklart med utbildad personal.  

• Busbellan

Här har vi inget att säga till om alls. Som tur var har vi varit nöjda med de vi haft
    Utbildning är ju bra men en av de som sonen haft som jag tyckte absolut bäst om och som fungerade med sonen allra bäst var en person utan utbildning men hon hade en personlighet som funkade väldigt bra och var väldigt lyhörd mm mm 

Mamma till Nora, August och Ella
  • thegoddess

Skolan får ju pengar för eleven. Prova att säga att du kan byta skola annars och se reaktionen

• Skumboll

På de kommunala förskolor vi var och kikade på så hade vi inte något att säga till om, varken om resurs eller miljö. Vi valde istället en privat förskola, chefen anställde en som hon jobbat med tidigare och som hon visste skulle passa bra ihop med sonen och som hade relevant erfarenhet. Så även om vi inte fick vara delaktiga i rekryteringen så kände vi oss aldrig "överkörda". Och mycket riktigt, resursen är fantastisk och som en del av familjen. 

♥ Simon ♥
Svar på tråden Har jag rätt att välja resurspersonal till min son som har autism?