• Anonym (extra arbete?)

Får man verkligen jobba extraturer när man är sjukskriven?

Är sjukskriven på halvtid sedan några månader. Chefen ville kalla ut mig på 2 extrapass på totalt 20 timmar i helgen.
    Jag tycker att det låter vansinnigt att ta så mycket extrapass och kvalificerad övertid när man är sjukskriven för att man inte kan jobba mer än 50%. Får man ens jobba så mycket då?

• Svar på tråden Får man verkligen jobba extraturer när man är sjukskriven?
  • Anonym

Du får inte ta några extrapass alls om du är sjukskriven på halvtid. Om du tar de passen så har du ju visat att du kan jobba 50%+20 timmar extra =100%. Då ska du inte vara sjukskriven heller.

• Anonym (extra arbete?)
    Anonym skrev 2012-04-21 10:28:12 följande:
    Du får inte ta några extrapass alls om du är sjukskriven på halvtid. Om du tar de passen så har du ju visat att du kan jobba 50%+20 timmar extra =100%. Då ska du inte vara sjukskriven heller.
    Ja jag tänkte väl det! Tack!
  • Anonym (extra arbete?)

Det måste ju till och med finnas en regel/lag mot detta. Att det inte bara är omoraliskt mot skattebetalare? *googlar*

• Anonym
    Anonym (extra arbete?) skrev 2012-04-21 10:40:30 följande:
    Det måste ju till och med finnas en regel/lag mot detta. Att det inte bara är omoraliskt mot skattebetalare? *googlar*
    Ja det kommer att räknas som bedrägeri mot försäkringskassan.
  • Anonym (extra arbete?)
    Anonym skrev 2012-04-21 10:46:47 följande:
    Ja det kommer att räknas som bedrägeri mot försäkringskassan.
    Iofs kanske chefen strykt andra pass för att "gottgöra" tiden men jag kan ändå inte arbeta 10 timmar i sträck då det är meningen att jag ska göra halvdagar. Hon borde ju veta detta kan jag tycka
  • Anonym

Jag jobbar just med sjukpenning och du får inte jobba extra. Tanken är ju att när vi godkände 50% var det just för att du inte klarade att jobba mer. Kanske ska du öka på din arbetad tid o sänka sjp?? Du kanske klarar det??

• Anonym (extra arbete?)
    Anonym skrev 2012-04-22 11:08:33 följande:
    Jag jobbar just med sjukpenning och du får inte jobba extra. Tanken är ju att när vi godkände 50% var det just för att du inte klarade att jobba mer. Kanske ska du öka på din arbetad tid o sänka sjp?? Du kanske klarar det??
    Skrev ju just att jag inte gjorde det...
    Jag vill och kan och orkar inte jobba 20 timmar extra men tydligen tyckte chefen att jag var en bra person att fråga när det gällde extrajobb, det är det jag är mest konfunderad över när vi är 10 till.
  • Anonym (fundering)
    Anonym skrev 2012-04-22 11:08:33 följande:
    Kruxet med det här är väl mycket att FK fortfarande är tämligen rigida i sina 'intervaller'. Antingen jobbar man 25,50 eller 75% med resterande sjukskrivning. Men kanske hade man klarat att jobba tex 60% eller 30% . I mitt jobb tex skulle det inte fungera särskilt bra att arbetsträna pga hög belastning och tja, det skulle vara väldigt svårt, ska man göra jobbet fullt ut med fullt ansvar vill man ju lika gärna få betalt för det också. (dvs arbetsuppgifterna hade varit precis likadana och ansvaret lika stort men man hade fått mindre betalt)

Jag tror det hade varit en god idé att luckra upp de fasta gränserna och låta människor jobba det de klarar. Vissa blir ju tillbakahållna pga att de inte klarar att arbeta 50% men de kanske hade orkat med 40% egentligen.  Då blir de ju kvar på 25%.

• Anonym
    Anonym (fundering) skrev 2012-04-24 18:16:54 följande:
    Kruxet med det här är väl mycket att FK fortfarande är tämligen rigida i sina 'intervaller'. Antingen jobbar man 25,50 eller 75% med resterande sjukskrivning. Men kanske hade man klarat att jobba tex 60% eller 30% . I mitt jobb tex skulle det inte fungera särskilt bra att arbetsträna pga hög belastning och tja, det skulle vara väldigt svårt, ska man göra jobbet fullt ut med fullt ansvar vill man ju lika gärna få betalt för det också. (dvs arbetsuppgifterna hade varit precis likadana och ansvaret lika stort men man hade fått mindre betalt)

Jag tror det hade varit en god idé att luckra upp de fasta gränserna och låta människor jobba det de klarar. Vissa blir ju tillbakahållna pga att de inte klarar att arbeta 50% men de kanske hade orkat med 40% egentligen.  Då blir de ju kvar på 25%.

Du kan vara sjukriven på 60% och 30% med..
  • Anonym

Får jag bara smita in i tråden lite kort....
    Jag är också sjukskriven och förra veckan ringde min arbetsgivare och ville att jag skulle gå på ett fackligt möte.
    Jag gick inte för att jag vågade inte.. tänkte på att de kunde ses som jag skulle kunna jobba med..

jag är sjukskriven 100% 

fel eller rätt? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-24 18:30:56 följande:
    Får jag bara smita in i tråden lite kort....
    Jag är också sjukskriven och förra veckan ringde min arbetsgivare och ville att jag skulle gå på ett fackligt möte.
    Jag gick inte för att jag vågade inte.. tänkte på att de kunde ses som jag skulle kunna jobba med..

jag är sjukskriven 100% 

fel eller rätt? 

Fackliga möte har du ju rätt att gå på så länge du inte får betalt för att närvara.
  • Anonym (fundering)
    Anonym skrev 2012-04-24 18:26:28 följande:
    Du kan vara sjukriven på 60% och 30% med..
    Jaså? Det har jag inte hört talas om under de 10 år jag arbetat med människor i sjukskrivning. Men det var ju trevligt i så fall. :)
    Vi har alltid stött på patrull just för att det varit så kantigt, man måste hoppa från 25-50%. Men då måste det ha ändrats då. :) 
  • Anonym
    Anonym (fundering) skrev 2012-04-24 18:50:12 följande:
    Jaså? Det har jag inte hört talas om under de 10 år jag arbetat med människor i sjukskrivning. Men det var ju trevligt i så fall. :)
    Vi har alltid stött på patrull just för att det varit så kantigt, man måste hoppa från 25-50%. Men då måste det ha ändrats då. :) 

Du tvivlar jag på att du ens jobbar på fk med sjukskrivningar.
  • Anonym (fundering)

Jag arbetar inte på FK. Det finns andra instanser i arbetslivet där man handhar människor som lever med sjukskrivningar. 
    Och om det är så att klienten inte ska arbetsträna/gå på rehab.penning utan arbeta så har vi i alla fall alltid i våra möten med FK fått förklarat att det finns de fyra nivåerna av Sjukskrivning, 25,50,75 eller 100.

• Anonym (fundering)

Nu har jag iofs bara kollat i hyfsat gamla källor sen jag hittade den här tråden, men kan inte du Anonym länka till din källa för jag har inte hittat något som specifikt uttrycker att en person kan vara sjukskriven på tex 35% och sjukskriven på 65.
    Och kan mina klienter ha nytta av detta vore jag bara glad.  

Svar på tråden Får man verkligen jobba extraturer när man är sjukskriven?