• Anonym

Sälja guld i sk "guldbrev" eller gå direkt till butik?

Undrar om någon som läser detta har koll på vad som är bäst då det gäller att sälja guld.

Jag har lite örhängen och annat som jag inte kan använda och tänkte sälja för att få in lite extra slantar. Vill ju såklart sälja det för högsta pris och funderar på vilket som är bäst. Skicka iväg i en sk guldpåse eller gå till ex Albrekts guld?

På Albrekts guld har man pengarna efter ca10 arbetsdgr och vad jag har förstått det tar det upp till flera månader om man skickar iväg det i en påse?

Vilket alternativ tror ni ger mest pengar?

• Svar på tråden Sälja guld i sk "guldbrev" eller gå direkt till butik?
  • Anonym

Verkar ju lite läskigt att skicka guld i ett kuvert?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 12:37:07 följande:
    Verkar ju lite läskigt att skicka guld i ett kuvert?
    Ja jag tycker också det egentligen, men det sägs ju ändå att det ska vara försäkrat etc etc

Jag vill ju som sagt bara  få ut mest pengar
  • Hippopotame1

Jag sålde lite guld via Guldbrev och det gick finfint. Hade pengarna på kontot inom 24 timmar efter att guldet hade kommit fram. Fick först ett sms om hur mycket det hade värderats till.
    Man skickar dem i ett särskilt kuvert som man får hem som man sen ska väga på posten och få ett kvitto på, annars gäller ingen försäkring. 

• Anonym
    Hippopotame1 skrev 2012-04-21 13:10:26 följande:
    Jag sålde lite guld via Guldbrev och det gick finfint. Hade pengarna på kontot inom 24 timmar efter att guldet hade kommit fram. Fick först ett sms om hur mycket det hade värderats till.
    Man skickar dem i ett särskilt kuvert som man får hem som man sen ska väga på posten och få ett kvitto på, annars gäller ingen försäkring. 
    ok, kostar det att skicka iväg allt då? Antar att man skickar det rekommenderat det brukar kosta en hel del om det är så.
  • Hippopotame1
    Anonym skrev 2012-04-21 13:11:55 följande:
    ok, kostar det att skicka iväg allt då? Antar att man skickar det rekommenderat det brukar kosta en hel del om det är så.

Nej det skickar man gratis har jag för mig. Jag gjorde som så att jag gick in på hemsidan hos guldföretaget och beställde ett guldbrev, och om jag inte minns fel så var portot redan betalt på det. Det innehåller även lite papper man ska fylla i. Jag tyckte att det gick väldigt smidigt faktiskt.
    Men ett tag innan så värderade jag guldet hos en guldhandlare i stan, du vet sådana där som kommer någon gång i månaden som man får gå till. Sålde inte guldet då, och när jag väl sålde guldet via guldbrev så fick jag ett par hundra mindre än vid den första värderingen.  
  • Anonym (Jens)

Jag sålde guld och några smycken via www.sjmk.se
    Riktigt enkelt och snabbt! Sändningen är portofri och försäkrad till ett värde av 30 000 kronor. Tillförlitlig sida, jag rekommenderar Guld i mun

Svar på tråden Sälja guld i sk "guldbrev" eller gå direkt till butik?