• skånegås

Ensamstående med många barn, typ 3 eller fler...

Hej!
    Har 4 barn, 1, 5, 8 och 9,5 år. Är nyseparerad från barnens pappa och funderar på om det finns fler separerade med många barn här?

Vore kul att starta en tråd och byta erfarenheter, svårigheter, råd och stötta varann.

• Svar på tråden Ensamstående med många barn, typ 3 eller fler...
  • skånegås

Börjar själv

Är sedan 3 veckor ensamstående med 4 barn som visserligen är hos sin pappa två eftermiddagar i veckan och en dag på helgen. Han har arbetstider så han inte kan ha barnen på vardagarna och jag är för tillfället föräldraledig på heltid. Ska börja jobba halvtid 1 juni.

Att ha fler barn och bo själv innebär ju vissa svårigheter som att man ibland behöver hämta de äldsta barnen från fritidsaktiviteter efter att yngsta lagt sig för natten. Hur löser ni sånt?

• Cecese

Jag separerade för ca 1,5 månad. Har 3 barn växelvist (9 år 5 år 3 år). Har även en 13 åring som bor kvar med pappan och hälsar på ibland.

• Trillingmamma88

Jag är ensamstående med 3st 3månaders flickor sen 1 1/2 månad tillbaka.. Har dem på heltid, och pappan är inte det minsta intresserad av dem tyvärr.. förtillfället har ju inte mina barn några större 'aktiviteter' som dom utför. Förutom matning och sova, men med matning får jag 'palla' upp flaskor så att dem får mat ungefär samtidigt, och har samma sov och vaken tider

• skånegås
    Trillingmamma88 skrev 2012-04-21 22:44:31 följande:
    Jag är ensamstående med 3st 3månaders flickor sen 1 1/2 månad tillbaka.. Har dem på heltid, och pappan är inte det minsta intresserad av dem tyvärr.. förtillfället har ju inte mina barn några större 'aktiviteter' som dom utför. Förutom matning och sova, men med matning får jag 'palla' upp flaskor så att dem får mat ungefär samtidigt, och har samma sov och vaken tider
    Men himlarns!! Hur fixar du det?? Jag är riktigt imponerad, tycker det är alldeles tillräckligt jobbigt med bara en liten...

Och vad kul att vi är några stycken iaf. Eller kul och kul, jobbigt med.. Men jag tycker ändå allt känns lättare efter separationen. Mina barn har för första gången sovit hos sin pappa nu i helgen och jag har haft en ostörd 11-timmarsnatt. Det var eeeevigheter sedan, då min yngste vaknar 5-10 ggr /natt. Hoppas klara denna vecka lite bättre då.
  • Minnie2012

Hej! Är en tjej med 5 barn mellan 3-17 år. Träffade en ny man och är nu gravid i v 18. Det var han som verkligen ville ha barnet men han stack dagen efter fostervattensvaret. Detta var helt ok. ev så har jag oxå fått grav.diabetes. men något stöd har jag inte fått. Förstår inte hur man kan lämna någon tre dagar efter man sagt att man älskar den personen...

• skånegås
    Minnie2012 skrev 2012-04-22 20:59:36 följande:
    Hej! Är en tjej med 5 barn mellan 3-17 år. Träffade en ny man och är nu gravid i v 18. Det var han som verkligen ville ha barnet men han stack dagen efter fostervattensvaret. Detta var helt ok. ev så har jag oxå fått grav.diabetes. men något stöd har jag inte fått. Förstår inte hur man kan lämna någon tre dagar efter man sagt att man älskar den personen...
    Nej du, det förstår inte jag heller!!! Förstår att du har det väldigt jobbigt...
    Hur orkar du?? Har du någon familj eller vänner du får hjälp av?
  • wemman

Hej!
    Kan ni tänka er att ställa upp på en gruppdiskussion, två till tre föräldrar med barn mellan 7 upp till 18 år? Vi är två socionomstudenter från Kristianstad som undersöker strategier som ensamstående föräldrar använder för att få vardagen att gå ihop. Gruppdiskussionen kommer ta ca 1 timme och leds av oss.
    Hör av er, er röst är viktig!

Mvh
    Anna & Jessica

wemman@hotmail.com
    [email protected]

• pipen

Hej.
    Jag och mina barns pappa separerade för 2 år sedan och livet har bara blivit bättre! Jag har fyra barn (i år blir dom 15, 13, 11 och 8 år gamla) och de bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa. Visserligen har man lite logistik-problem som du nämnde men efter ett tag så kommer du nog att hitta lösningar på det mesta. Ibland får man dock inse att vissa saker kan man inte fortsätta med, och det är också ett sätt att lösa ett problem på. (Mina barn är lite äldre än dina så det är rätt mycket läxor och då får fritidsaktivitetrna stryka på foten ialla fall.) Vi har fått välja de aktiviteter som ligger bra till rent lägesmässigt (som barnen själv kan ta sig till och från), alternativt ligger bra till rent tidsmässigt dvs inte för sent på kvällen. Turligt nog för mig så är mina barn riktiga hemma-barn så de har inga större krav på olika fritidsaktiviteter. Det enda jag verkligen propsat på är simskolan, den är viktig tycker jag. Just nu är det den yngste som finslipar sina simkunskaper på simskolan. De andra barnen är stora nog att kunna vara hemma själva den stunden så på det viset har det löst sig för oss.
    Kan tillägga att jag bor inte centralt på en stor ort utan tvärtom, avsides på en liten ort och det påverkar ju logistiken ännu mer negativt. Men trots det så löser det sig!! Skrattande  

Svar på tråden Ensamstående med många barn, typ 3 eller fler...