• Anonym

Spåra kontantkort?

Om någon åker till en mack/affär och köper ett kontantkort och laddar på det med pengar, kan man spåra den personen då? Man köper allt med kontanter.

Att jag undrar är för att jag har fått lite läskiga hot av någon med ett kontantkort, och det är polisanmält men det går ju inte att spåra personen? Kan man få reda på vilken mack, och av vem som har köpt det eller är det helt lönlöst?

• Svar på tråden Spåra kontantkort?
  • katalysator

Nej, butiker för inga register på vilka som köper saker kontant hos dem. Det man möjligen kan göra är att spåra själva telefonen till en plats. Snart träder ju dessutom datalagringsdirektivet i kraft, så att info om alla sms och telefonsamtal börjar lagras.

• Anonym

Går det att spåra även om personen använder en gammal mobil?

• katalysator

Ja, för att mobilen ska kunna ringa/skicka sms så måste den ha koppling till mobilnätet och då kan man se (ungefär) var den befinner sig.

• Anonym
    standinlovedontfallinlove skrev 2012-04-21 15:00:16 följande:
    Men det borde ju polisen kunna göra:S man som privatperson kan ju själv göra det genom LociLoci
    Dock måste du ha den andres godkännande genom sms.  
    Jaaaaa och den som skickar läskiga sms godkänner ju säkert att man spårar med lociloci, bra tänkt där!
  • Anonym

Så om vi säger såhär då, man får ett hotsms, handlar om inte om att bli dödad. Men hot ändå, hur stor är chansen att polisen får tag i den här personen?

• standinlovedontfallinlove
    Anonym skrev 2012-04-21 15:07:20 följande:
    Jaaaaa och den som skickar läskiga sms godkänner ju säkert att man spårar med lociloci, bra tänkt där!

därför jag skrev DOCK måste han/hon godkänna det.

fattar väl alla att han/hon inte gör. jag mena ju att POLISEN borde ju kunna spåra det UTAN godkännande.

om det inte är så att du själv vill få tag på han/hon :D?  

• katalysator

Hur enkelt det tekniskt sett är att spåra en telefon beror på var man befinner sig och hur många andra telefoner som finns i närheten. Sitter han ensam i en stuga i Norrland kan de nog pinpointa honom ganska exakt, men på Sergels torg är det svårare. Sen tänker jag mig att om det inte är dödshot inblandat så är risken stor att det hamnar långt ner i pappershögen eftersom det är ganska resurskrävande med den här sortens jakt på personer. Däremot tycker jag att du ändå ska göra en polisanmälan! Om han ställer till med mer bråk senare så kommer det ligga honom till last att det finns tidigare anmälningar. Då kan du på polisstationen också få tips och hjälp kring hur du ska spara bevis.

• Anonym

Ska väl tillägga att mobilen efter dessa hot är avstängd..

Usch, känns lönlöst. Kommer nog aldrig få tag på den som skickade smsen..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 15:15:31 följande:
    Ska väl tillägga att mobilen efter dessa hot är avstängd..

Usch, känns lönlöst. Kommer nog aldrig få tag på den som skickade smsen..
    Så behöver det inte alls vara. Tar man ut det sim-kortet ur mobilen så är det som att den är avstängd om man ringer/smsar. Kan mkt väl vara nån som byter till det oreggade kortet efteråt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 15:38:29 följande:
    Så behöver det inte alls vara. Tar man ut det sim-kortet ur mobilen så är det som att den är avstängd om man ringer/smsar. Kan mkt väl vara nån som byter till det oreggade kortet efteråt.
    Nej byter FRÅN det oreggade till sitt vanliga så klart!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 15:38:29 följande:
    Men om personen köpte en mobil bara för att jävlas, och alltså inte använder den mer? För det är så det verkar vara..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-21 15:44:53 följande:
    Men om personen köpte en mobil bara för att jävlas, och alltså inte använder den mer? För det är så det verkar vara..
    Ja nog kan det väl vara så. Men det går väl bara att spåra mobiler som är igång?
    Men du, om nån går så långt att dom köper en mobil och skaffar oreggat kontantkort för att jävlas. Då VET du vem det är, då är det väldigt personligt. Att bevisa det är ju tyvärr en annan fråga...
  • Anonym

Nej, det går inte att spåra orregade kontantkort.

Svar på tråden Spåra kontantkort?