• Anonym (mammA)

är det okej att onanera 3 veckor efter förlossningen?

Man bör ju vänta ett antal veckor med att ha sex efter förlossningen. Men är det okej att onanera dvs bara massera klitoris och få orgasm 3 veckor efter förlossningen¿

• Svar på tråden är det okej att onanera 3 veckor efter förlossningen?
  • Anonym

Nej, du MÅSTE vänta minst 21,5 dag med det!!!

• Anonym

Tror jag onanerade efter två dagar. Med fingrarna utanför. Man kan ju undvika att stoppa upp något där?

• Anonym

Så länge det inte gör ont eller är obehagligt och du är ren ska det väl inte vara några problem? Om du skulle få en orgasm i sömnen skulle du ju inte kunna förhindra det?  Och garanterat skulle du inte kunna hindra var dina händer tar vägen... Kör på! :)

• Juppepuppe

Om det inte gör ont och allt känns bra kan du ha sex direkt efter förlossning också. 

• TheFamily

Nä, man ska inte ha sex så länge man blöder pga risk för inflammation i livmodern.

Onanera utan penetration är helt ofarligt dock!

• Anonym
    TheFamily skrev 2012-04-21 22:16:28 följande:
    Nä, man ska inte ha sex så länge man blöder pga risk för inflammation i livmodern.

Man kan visst ha sex, men då med kondom...
  • Fiya
    Anonym skrev 2012-04-21 22:17:33 följande:
    Man kan visst ha sex, men då med kondom...

Man ska helst undvika även det, då det finns bakterier även på kondom. Sen kan man ha sår i magen som inte läkt efter moderkakan med mera. Vill man vara helt på det säkra ska man vänta tills efterkollen. Jag tror dock inte det finns några större risker med att ha det med kondom som du säger - men för den endaste enstaka som det går galet för, hjälper det föga.
  • Fiya

Första orgasmen efter graviditet känns ganska märklig dock :P Särskillt om inte livmodern dragit ihop sig helt - ajaj som det stramar :)

• Juppepuppe
    Fiya skrev 2012-04-21 22:20:02 följande:
    Första orgasmen efter graviditet känns ganska märklig dock :P Särskillt om inte livmodern dragit ihop sig helt - ajaj som det stramar :)
    Nej, tycker jag inte. Det är olika för olika människor. 
  • Hannah76

Självklart.

Man kan även ha sex direkt efter förlossningen om man så vill (dock bör man använda kondom)

• Anonym
    Fiya skrev 2012-04-21 22:19:14 följande:
    Man ska helst undvika även det, då det finns bakterier även på kondom. Sen kan man ha sår i magen som inte läkt efter moderkakan med mera. Vill man vara helt på det säkra ska man vänta tills efterkollen. Jag tror dock inte det finns några större risker med att ha det med kondom som du säger - men för den endaste enstaka som det går galet för, hjälper det föga.
    Nä... men så är det ju alltid...  Man behöver ju inte vara nyförlöst för att få en infektion liksom...  Sen finns det dom nyförlösta som INTE har sex och ändå får en infektion..  Det finns aldrig några säkra alternativ... :)
  • Vitamin

Jag tror att det till och med kan vara bra att få orgasm, det ger ju sammandragningar i livmodern? Precis som eftervärkar...

• Anonym

Vill minnas att jag onanerade samma dag jag kom hem från bb. Har inte tagit skada av det.

• Little Ms Chatterbox
    TheFamily skrev 2012-04-21 22:16:28 följande:

Med kondom under hela samlaget är det helt ok så fort man känner för det även om man blöder fortfarande.

Fick då jag höra redan vid första barnet för 10 år sen, skulle ju vara så om de har ändrat rekommendationerna sen  jag fick barn senast för 5 år sen.
  • Anonym

Är inget konstigt att onanera efter 3 veckor.

Svar på tråden är det okej att onanera 3 veckor efter förlossningen?