• Anonym (Nyckel)

Tappat bort 2 av 4 lägenhetsnycklar...pris?

Visste ej riktigt vart jag skulle publicera denna fråga så det fick bli här.. vill vara anonym.

Det är så att jag har haft 4 nycklar, 2 är borttappade.

Min mor påstod att det kostar 2000:- per nyckel !!

Men om man går till låssmeden själv?? Men då sa hon att de flesta lgh nycklar är spärrade för kopiering!

Detta är en gammal ASSA nyckel klöverformad. och låset
    är ASSA SCD eller ASSA SDC eller vad det hette...

Nån som vet??          

• Svar på tråden Tappat bort 2 av 4 lägenhetsnycklar...pris?
  • mammatill6

Här kostar det 80:_- spänn att kopiera. Många nyare är spärade men inte de vanliga assa-nycklarna som du beskriver.

• Minne00

En del gamla assa nycklar kan vara spärrade också men gå till låssmeden och kolla innan du pratar med hyresvärden!

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Lena

Har du tappat nycklar kan de vilja byta lås, det kostar en del. Särskilt om nyckeln även går till gemensamma utrymmen så fler nycklar och lås måste bytas.

• Billig trevnad

Är det en hyresrätt?

Jag tappade en nyckel och då bytte hyresvärden låset. 900 kr har jag för mig att det kostade.
    Om det är en hyresrätt får du inte kopiera nycklar själv.

• Anonym

Jag tappade bort en nyckel när jag bodde i min första lägenhet, så sen när jag flyttade därifrån fick jag betala lite dryg 1700:-. Men det var för att dom var tvungna att byta lås.

Jag försökte gå till en låssmed men dom sa att man skulle ha med sig nåt intyg på att bostadsbolaget godkände att man gjorde en ny nyckel för de fick inte göra det annars.

• Momalicious

Du kan ju kolla med ett ställe som kopierar nycklar. Vi tappade bort en nyckel till lägenheten vi bor i och vi kopierade en ny, kostade under hundralappen.

• Anonym (Nyckel)

Om jag nu inte kan kopiera nyckeln, är det då bättre å säga att man typ brytit av nyckeln i låset och pillat ut den och sedan slängt den? Istället för att säga att man tappat den och att den ligger nånstans ...

• Anonym (Ajabaja)

Om du nu in te vet var nycklarna tagit vägen så kan det vara en oärlig vän eller bekant som lagt beslag på dem för att sedan kunna ta sig in i lägenheten för att ta för sig, har någon tagit sig in med nyckel täcker ingen försäkring så vitt jag vet...

.. vill du ha det på ditt samvete? 

• Billig trevnad
    Anonym (Nyckel) skrev 2012-04-21 22:28:33 följande:
    Om jag nu inte kan kopiera nyckeln, är det då bättre å säga att man typ brytit av nyckeln i låset och pillat ut den och sedan slängt den? Istället för att säga att man tappat den och att den ligger nånstans ...
    Jag tror inte att de är så lättlurade.
    Du får nog stå för kostnaden för låsbytet.
  • Billig trevnad
    Anonym (Nyckel) skrev 2012-04-21 22:28:33 följande:
    Hur förklarar du då att 2 nycklar saknas?
Svar på tråden Tappat bort 2 av 4 lägenhetsnycklar...pris?