• U Fitzgerald82

Trång förhud på grabben?

Min yngste son är snart 4 år, När han badade idag så pillrade han med snoppen i vanlig ordning så som killar brukar göra. Såg ut som om han försökte dra upp förhuden men det gick inte och han sa att det gjorde ont, sen bad jag om att försöka eftersom det såg så konstigt ut där framme, visade sig att det var omöjligt att dra upp den och den var i princip ihopväxt, endast ett litet hål för att kisset ska ta sig ut.

Ni andra som har pojkar i samma ålder, ska förhuden kunna dras upp eller är det något som växer till sig med tiden ?

Snart dags för 4-års kontroll .. ska jag ta upp detta? Ifall förhuden skulle vara för trång, vid vilken ålder opereras detta isåfall?

/J

• Svar på tråden Trång förhud på grabben?
  • U Fitzgerald82
    Meus Veritas skrev 2012-04-22 01:59:14 följande:
    Det är ju inte färigtväxt än. Man ska inte hålla på och dra tillbaka förhuden.
    Vet att man inte ska hålla på och dra upp förhuden, det var bara det att det såg så himla konstigt ut och det är verkligen helt ihopväxt. Svårt att tro att det bara ska växa till sig.

Någon här måste ju veta hur det normalt sett ska se ut på pojkar i den här åldern?
  • HEARM

jag har för mig. kan ju inte vara helt hundra eftersom jag inte har det imin utbildnign :P Men fram tillskolåldern så sitter förhuden fast och kan då inte dras tillbaka. när barnet är runt 6-7år släpper den och kan dras tillbaka utan problem. säg till honom att han inte ska göra nått som gör ont och vänta tills han börjar skolan. är du orolig så prata med bvc men de säger nog samma sak.om jag fattat det rätt iallafall :P

• fiiinally

Min sambo har sagt förut att det blir så på småkillar men vet inte vilken ålder det va då... Hade kollat upp det ändå men är tydligen inget ovanligt. Han sa det va för att snoppen växte snabbare än förhuden tror jag.

• U Fitzgerald82

Tack för era svar, nu känner jag mig lite lugnare

• Doodelidoo

Min äldsta son har trång förhud och jag har frågat med jämna mellanrum på bvc och nu sist hos skolsköterskan. Man gör inget åt det förrän i 10-12 årsåldern. Låt den vara och försök inte dra den bakåt för då kan den fastna. Min yngre son kan dra tillbaka förhuden och har kunnat det sen han var 2-3 år.

• burnisen

Vår 4 åring står just nu på väntelista för operation av trång förhud, men det är endast för att han har problem av det, annars så brukar trång förhud rätta till sig i 6-7 års åldern och gör det inte det rättas det till kururgiskt där efter ngn gång, detta är vad de har sagt till oss iallafall :) kan ju vara olika i olika landsting.
    Men det är inget farligt iallafall, att bada med barnolja i vattnet är bra för att skölja rent där inne.

• jlivingstonsg

--

Trång förhud kan orsakas av hudsvamp.
    Terbinafin salva hjälper då.

Har hört att folk som har fotsvamp och blivit av med det mha fotbad i ogräsättika
    och provat att tvätta snorre i ogräsättika och ha bomull doppad i ogräsättika under förhuden.
    Men då jag själv provat fotbad i ättiklösning och dagen efter tappat all sjuk hud kan det nog vara smärtsamt om förhuden tappar hud nästa dag.
    Provas varsamt skulle jag rekommendera.

MagI
    -

• smulis 87

våran son fick ont av det så jag sökte hjälp för det gjorde ont att kissa..(han va väl 2,8 år då typ) då fick vi en salva som vi skulle smörja förhuden med som gjorde att den vart mer töjbar och han fick inte ont att kissa eller så :) kortison salva..tycker absolut du ska ta upp det på kontrollen :) så kommer du känna dig mck lugnare efter..för ska du få en tid så kan du få vänta ett tag..vi fick vänta 4 månader innan vi fick tid! :O

lycka till! 

• FruG

Du ska absolut ta upp det med bvc om du ska dit snart, annars tycker jag du ska ringa och fråga så du känner dig lugn.

Vår son på 4 år blev väldigt röd längst ut på snoppen och det gjorde ont. Då sa bvc att han skulle prova och se om han kan dra tillbaka förhuden och det kunde han. Och från att de kan det så ska de dra tillbaka den vid dusch/ bad för att tvätta så det inte blir bakterier innanför. Det var tydligen det som gjorde att det blev rött på honom trots att han badar varje dag. Men jag hade hört det många skrivit här att den absolut inte ska dras tillbaka. Men när det går att göra det så ska det göras för att tvättas.

Min man hade trång förhud när han föddes och de opererade bort den direkt då. Det var visserligen början på 70-talet.

• Veronicka

Jag har fått höra att man INTE ska dra upp förhuden på små pojkar det kan skada. Och trång förhud töjer ut sig själv när pojken blir äldre och börjar onanera.

• smulis 87
    Veronicka skrev 2012-08-01 10:32:49 följande:
    Jag har fått höra att man INTE ska dra upp förhuden på små pojkar det kan skada. Och trång förhud töjer ut sig själv när pojken blir äldre och börjar onanera.

men de är inte alltid så tyvärr..utan de kan behövas ett litet snitt eller ett större ingrepp då förhuden behövs tas bort..
    min son fick en salva som han skulle ha i typ 14 dagar som hjälpte han .. han hade för trång och så hade de kommit in skräp som inte tog sig ut pga de..men sen gick de lättare :)
  • memba

Bra fråga! Funderade precis på om jag ska engagera min 5 åring mer i att försöka dra ned ( ni skriver upp ?! ) förhuden, men kanske ska låta det vara då!! Tänkte så att han inte får problem ... Och ur hygienisk synpunkt!

Svar på tråden Trång förhud på grabben?