• Anonym (magproblem)

    Magont

    Hej!

    Nu vet jag inte riktigt om den här sidan bara är till för tjejer eller ej och sen vet jag inte om jag har lagt tråden i rätt "kategori" heller men frågar på här ändå då denna sida verkar vara rätt så vettig. Iaf till mitt problem.
    Har länge haft problem med min mage då jag varit väldigt "surfisig" utav mig. Enligt läkaren så har jag IBS men tvivlar på det just nu då jag själv märkt av att jag blir sämre utav att äta allt för mycket kolhydrater. Gick på LCHF i ungefär 3 månader och gick ner 10 kg. Återgick sedan till vanlig familjekost eller vad man skall kalla det för. Då efter det så gick magen berserkgång och blev jättekonstig. Kan det vara en bieffekt från LCHF dieten? Det är snart ett år sen jag använde mig utav LCHF dieten och idagens läge har jag stora problem med att äta vad jag vill. Så just nu testar jag på att för det mesta äta mindre kolhydrater och mer utav annat intag. Kan det vara som så att man inte tål kolhydrater? 

  • Svar på tråden Magont
  • Allergiexperten

    Hej! Det är många som reagerar mot för stort veteintag i kosten. Ofta räcker det med att ta bort vitt mjöl och pasta/pizza samt även undvika starka kryddor och friterad mat för att magen ska bli normal.
    En annan anledning kan vara att man inte tål laktos i stora mängder. Man kan tidigare ha tålt att dricka mjölk men exempelvis när det blev populärt att dricka kaffe latte så ökade mängden mjölk med magbesvär som följd.
    LHCF är omdiskuterat men klart är att viktnedgång sker men frågan är vad som händer med kroppen på sikt. Kolhydrater behövs men troligtvis inte i så stora mängder som vi nuförtiden äter.
    Tror inte att du är allergisk mot kolhydrater och har heller inte hört talas om kolhydratallergi. 
    vänliga hälsningar Anitha 
     

Svar på tråden Magont