• Anonym

Någon fler som är känslig för kolhydrater (svullnar/binder vatten)?

Jag är inte överviktig men har 3-4 kg att gå ner nu efter jag varit gravid. Jag är kolhydratberoende tror jag,  jag ÄLSKAR kolhydrater. Tar ofta 3-4 dl ris eller ett pastaberg och bara lite sås, älskar smörgåsar och chips (framför godis och choklad).

Så nu beslutade jag mig för att dra ner lite för att kicka igång kroppen. Jag har gått ner ca 1.2 kg på två veckor och jag tror en stor del är vätska. Jag tränar så jag dricker mycket (1-2 l dag) så jag är inte uttorkad. I torsdags åt vi pizza hemma till middag. Nästa morgon visade vågen 0.8 kg +
    Fredag åt jag bra, med reducerat intag av kolhydrater och på lördagen visade vågen 0.9 minus.

Det känns som jag är ganska känslig för kolhydrater och binder vätska fort i kroppen. Runt mens kan jag lägga på mig 3 kilo, vilket säkert är en blandning av hormoner och att jag tenderar att äta just mer kolhydrater innan mensen ska komma.

Är det fler som har det så här? Lever ni med kolhydratreducerad kost eller "gillar ni läget"? Jag hatar att känna mig svullen och att kläderna inte passar.

• Svar på tråden Någon fler som är känslig för kolhydrater (svullnar/binder vatten)?
  • Anonym

Äter du snabba kolhydrater eller händer samma om du käkar fullkornspasta? Snabba tål jag inte.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-22 10:07:40 följande:
    Äter du snabba kolhydrater eller händer samma om du käkar fullkornspasta? Snabba tål jag inte.
    Det vet jag faktiskt inte. Har inte tänkt på att det skulle vara skillnad. Jag blandar lite snabba och långsamma (beroende på vad vi har hemma). 

Vad händer när du äter snabba kolhydrater?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-22 10:09:41 följande:
    Det vet jag faktiskt inte. Har inte tänkt på att det skulle vara skillnad. Jag blandar lite snabba och långsamma (beroende på vad vi har hemma). 

Vad händer när du äter snabba kolhydrater?
    För mej är det stor skillnad om jag käkar en fullkornssmörgås eller vitt bröd. Magen sväller upp och börjar låta och det sitter i i timmar...
  • Anonym (TantGrön)

Jag blir också svullen och ser gravid ut. Jag vet med mig att mjöl är inte min grej och det spelar ingen roll om det är fullkorn eller vitt.

Äter mycket med laktosfritt. Har inte provat glutenfritt än men tänker på vad jag stoppar i mig. Äter jag ute på restaurang så kollar jag noga tillbehören. Såser med redning går bort. Det blir klister i magen. Jag äter för det mesta bara proteinet och lite potatis eller ris. Äter jag hemma så äter jag såsen på redning och mer av det andra. Enklare att knäppa upp byxan hemma : )

Magen blir ännu mer svullen innan mens och det är då jag verkligen är sugen på det mesta.

• Gladskit

Jag är också väldigt känslig för kolhydrater, och började med LCHF förra året.
    För några veckor sen var jag besök hos en släkting över helgen och åt då ganska mycket kolhydrater. På söndagen när jag kom hem låg jag 2kg plus. Men på tisdagsmorgonen var de borta igen. Jag tror inte att jag gick upp på grund av att jag åt fet mat eller så, utan jag är övertygad om att det var vätska till största delen.

Så jag tror att jag har lätt att binda vätska. Tidigare kunde jag se gravid ut på kvällarna och jag märker att magen svullanr om jag tillåter mig att äta kolhydrater. Men allt sånt slipper jag när jag håller mig borta från carbs'en

• Anonym

Jag är jättekänslig, framför allt i form av mjöl. Mina bihålor svullnar så att jag får värk. Har fått övergå till en helt mjölfri kost. Har inga problem med vikten men har gått ner några kilo utan mjöl i kosten.

• zophieed

Varje gram kolhydrat binder ca 3gram vätska- äter man mycket kolhydrater en dag binder kroppen mycket vätska den tiden. Minskar man kolhydratintaget så släpper vattnet och det kissas ut- enkelt sagt.

Även menscykeln påverkar vätskeansamlingen i koppen pga hormoner.

Svar på tråden Någon fler som är känslig för kolhydrater (svullnar/binder vatten)?