• Anonym (?)

Fick en kraftig el-stöt igår, hade vatten på händerna

(Visste inte i vilken tråd jag skulle lägga denna.)

Skulle torka av bänken igår och hade precis sköljt ut trasan så mina händer var blöta, Min bakmaskin satt i ett el uttag och när jag skulle flytta på maskinen så fick jag en fruktansvärd stöt. Allt blev svart och det gjorde så ont i hela kroppen.  Fick alltså ström i båda händerna.
    Kommer inte ihåg så mycket efter det.

Fick väldigt ont i huvudet och hela kroppen, fötterna, benen osv..idag har jag fortfarande ont och armarna pirrar än. Gör jag en sak så har jag glömt av den efter en stund. Samma när jag berättat något. 

Är detta farligt? borde man kolla upp detta? 

En sak till, när jag fick el stöten så hade jag min mobil i vänster bh. (brukar ha den där när jag inte har någon ficka på byxorna.) 
    Vet inte om det påverkar något.

• Svar på tråden Fick en kraftig el-stöt igår, hade vatten på händerna
  • Anonym (Laban)

Jag tycker du ska ringa Sjukvårdsrådgivningen (1177) på en gång.

• Nenne 71

Kolla även om det är fel på bakmaskinen då detta inte låter bra. Nästa gång kanske det går värre

• Mynta

Har man fått en kraftig stöt bör det kollas upp, då hjärtat kan påverkas. Ring 1177.

• Anonym

Har svårt att se vad någon skulle kunna göra åt dina symptom inom vården så här en stund efter stöten, men om strömmen gått genom armarna så kan den ha gått genom hjärtat, vilket kanske kan påverkas (jag sitter bara och gissar här). Kanske kan vara bra att kolla upp.

Minnesluckor är inget som går att göra något åt, det är t.ex. en biverkning av elstötar som används inom psykiatrin. Går inte att "laga".

Att du hade mobilen i handen påverkar inte.

• viseversa

Ursäkta ts men du har fått en kraftig stöt och sätter dig på fl och frågar??? Förlåt men man slutar aldrig förvånas. SJÄLVKLART ska du kolla upp det då hjärtat kan bli skadat och du tror väl inte allt är som det ska när du glömmer saker och armarna fortfarande pirrar? Vad hade du gett för råd om någon annan råkat ut för samma sak???

• Anonym

jag fick en riktigt saftig stöt för nåt år sedan (så där så det bara svartnade, jag skakade fick ont etc). konsulterade rådgivn som i princip konstaterade att om jag är ung och frisk är det ingen fara och hade det varit nån fara hade jag helt enkelt inte kunnat ringa dem.... men självklart ska du ringa och fråga om du känner dig osäker. 

• mrsStatham
    viseversa skrev 2012-04-22 12:27:14 följande:
    Ursäkta ts men du har fått en kraftig stöt och sätter dig på fl och frågar??? Förlåt men man slutar aldrig förvånas. SJÄLVKLART ska du kolla upp det då hjärtat kan bli skadat och du tror väl inte allt är som det ska när du glömmer saker och armarna fortfarande pirrar? Vad hade du gett för råd om någon annan råkat ut för samma sak???
    Det är inte alls speciellt självklart. Får man en stöt genom händerna är det inte alls speciellt självklart att det går genom hjärtat.
    Om man inte vet hur el fungerar är det inte alls lätt att veta hur man ska reagera eller vad som är normalt.

112 ska man ringa om den som fått stöten har svårt att andas eller inte andas alls, inte har någon puls, har kramper eller är medvetslös.

Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om man fått ström genom kroppen, har varit medvetslöst, även en kort stund, har en synlig skada på huden, även om den är liten. Ibland kan skadan vara större än vad som syns, om man kissar mindre än vanligt eller har rödbrun urin eller om stickningarna i den kroppsdel som fått stöten inte går över inom någon timme.

Bara två saker är oändliga
  • Anonym (?)

Jag pratade med 1177 och jag ska åka in till akuten på EKG. 

Svar på tråden Fick en kraftig el-stöt igår, hade vatten på händerna