Till florister! Hoppas på svar från många
Jag undrar hur mycket ni tjänar i månaden på att jobba som florist.
Skriv både eran bruttolön och nettolön.
Är jätte tacksam för svar
Jag undrar hur mycket ni tjänar i månaden på att jobba som florist.
Skriv både eran bruttolön och nettolön.
Är jätte tacksam för svar
Ingen? :(
Tror du kan strunta i att titta på lönen när du bestämmer vad du ska jobba med. De flesta vanliga yrken med motsvarande utbildning har snarlik lön. Tittar man på serviceyrken med gymnasieutbildning så ligger de flesta på 18-19,5 tusen kr/månad, med 3 årig universitetsutbildning hamnar man på 23-25 tusen kr/månad och med 5årig strax under 30 tusen kr/månad.. Det kostar en del att utbildas sig vilket gör att de hela går på nära nog ett ut.
Som jag ser det. De viktigaste är att man får jobb. Om du har möjlighet att få jobb i någon specifik branch så satsa på de först.
Sedan är de viktigt att man gillar jobbet.
De få hundralapparna från ett jobb till ett annat är de inte värt om man inte gillar jobbet. Dessutom om man inte gillar ett jobb så gör man troligen ett sämre jobb, och får sämre löneutveckling.
Samma sak, om man blir arbetslös ett par år så förlorar man enormt mycket i inkomst, så det är viktigt att få jobb fort
Hej
måste tvärr säga att arbetslösheten bland utbildade florister är jättehög.
Ska du utbilda dig kan jag rekommendera dig att först leta efter om de kommer behöva fast anställda nånstans. Eller planera öppna egen butik. Bäst är att ha ett ordinarie arbete brevid, och hoppa innär det behövs.
Som florist kan du normalt jobba semesterveckorna, en vecka till all helgona, en-två veckor över jul, 3 dagar innan alla hjärtans dag 14/2, möjligen ett par dar kring påsk, fars dag, mors dag och kanske 3-7 dagar kring skolavslutningar och student. Så ser arbetslilvet ut.
Lön? Handels avtalslön. Jag är 34, har 8 års erfarenhet. maxlön för mig är 126:- / tim. Mer blir det inte, man jobbar inom handels och då är det såligt betalt hur länge du än arbetar. Så vida du inte har guld och silver i florist-sm osv.... Då "kanske" du kan få upp lite extra.
Det är ett fantastiskt jobb, kreativt och roligt. MEN det finns oerhört många erfarna florister som jobbar extra på de platser som finns, och fasta jobb...kan jag nästan säga att det inte finns, för de tas av de som varit där extra. Om det inte är så att du bor i Stockholm eller Göteborg, där kanske du kan få mer jobb, men förvänta dig inte att få ett heltids fast jobb. Sorry. Men vill du vet innan. Det är roligt, men hög arbetslöshet.