• bruuden

    är buren bra som vinterbur? hur inreda den?

    jag har en sån här utebur

    jag undra hur jag ska inreda den till vintern? i självla bodelen ska man ha hö el halm?
    ska man ha hö/halm upp till taket?   
    tänkte ha buren på vår inglasde altan går det bra? el blir det för kallt?

    jag har aldrig haft kanin ute på vintern men nu börja jag känna av han då han är inne och vill ha hono kvar. 

  • Svar på tråden är buren bra som vinterbur? hur inreda den?
  • Melan

    Klart det går att göra som en vinterbur!

    Vi använde frigolit som isolerade, och plastade över så dom inte skulle äta. Du måste se till att det där lilla huset är väldigt isolerat och varmt. Jag hade också täckt över stora delar av gallret. Sen så om du har en på inglasad altan så är det inget problem alls! Kanske inte om det blir 25 minus, men då kan du väl ha honom inne ett par nätter?

    Jag hade spån i botten, hö över och massor med hö i boet så han kan göra en "håla". Vattnet fryser på vintern så det måste du tänka på...

    LÄS!!!

     http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

  • Melan

    Jag vet faktiskt inte om hö blir varmare. Du kan kanske blanda hö och halm? Det har jag hört en del som gör. För de äter ju upp höet...

  • Fanny b

    Jag har en sådan utebur till mina kaniner. Under vintern har jag haft halm i både övre och undre delen av buren. Det går bra att ha buren på en inglasad altan, en fördel med att ha denna typ av utebur på en mer skyddad plats, då jag tycker det är en nackdel att det inte går att stänga för anslutningen mellan den övre och nedre delen på buren. Det finns en risk att något djur kan komma åt nederdelen av en utebur, så jag tycker det är viktigt det inte finns ett öppet hål till den övre delen av buren.  Själv försökte jag i början stänga in mina kaniner genom att sätta något för detta hål, men de överlistade alltid mina lösningar. Nu står buren på en balkong, så genom den och genom att den står på ett bord så är den skyddad.

  • bustjejen

    Om det är ordentligt med halm i bodelen, så funkar buren jättebra på  vintern. Vi har en liknande, fast större bur till våra kaniner och den ska funka utmärkt.
     Om kaninen har bra mat och ett bra hull, så fryser den inte heller.
    Ta absolut inte in kaninen inomhus mitt i vinten om du tror att den fryser, jag har aldrig hört talat om kaniner som frusit ihjäl, men att de dör av värmeslag är mer vanligt.  

  • Dr Mupp

    Är du helt säker på att den är laglig? Många av dessa burar är nämligen för små för att vara godkända till kaniner. Oftast är det höjden som är för låg. 

    En godkänd bur till kaniner under 3 kg måste ha en yta på minst 0,5 kvm med 50 cm som kortaste sida och 50 cm som lägsta höjd.
    Tvåvåningsburar ska räknas som varje plan var för sig. Dvs båda planen måste vara minst 100x50x50 cm  buren måste också ha en sitthylla som kaninen kan sitta på och under. 

    Men ja är buren godkänd så ska den fungera bra till vintern. Ett ordentligt lager med halm så blir det bra.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Xandriana

    Har hört att om man isolerar för mycket (tex med frigolit) så blir det lätt som ett kylskåp, dvs kallare inuti än utanför. Huvudsaken är att buren är helt tät då kaninerna är mer känsliga för drag (och värme) än kyla. Ett lager halm i boet räcker mycket väl.
    Mina äter aldrig sin halm så länge de har hö att äta istället (vilket de såklart alltid skall ha). Detta är säkert olika från individ till individ. 

  • bruuden

    denna ska som sagt stå på en altan som är inglasad under vinter tid, där finns inget drag el blåst

  • Tudor 05
    Xandriana skrev 2012-05-03 20:57:12 följande:
    Har hört att om man isolerar för mycket (tex med frigolit) så blir det lätt som ett kylskåp, dvs kallare inuti än utanför. Huvudsaken är att buren är helt tät då kaninerna är mer känsliga för drag (och värme) än kyla. Ett lager halm i boet räcker mycket väl.
    Mina äter aldrig sin halm så länge de har hö att äta istället (vilket de såklart alltid skall ha). Detta är säkert olika från individ till individ. 

    så har jag också hört. Att man INTE ska isolera kaninburar. Känner nog ingen som har gjort det till sina utekaniner heller....
Svar på tråden är buren bra som vinterbur? hur inreda den?