• Heligakossan

Någon som färgat håret med HENNA??? Tips mottages!

Blev lite förskräckt förut, satt med en röra av herbiques rödbruna hårfärgning i håret, då fick jag höra av en vänn, "va Henna men det är ju förbjudet för det är cancerframkallande mm"   Någon som kan mycket om Henna?

Blev tipsad av tjejen i hälsokostaffären om Henna då hon alltid använt det, på google står det bara att det har varit förbjudet med i coh med EU så blev det tillåtet igen. sen om det inte är farligt så vill jag gärna ha Tips omkring Henna färgning...

har nu testat Herbiques rödbruna henna, är nöjd med resultatet och har inte kännt av några allergiska reaktioner, så är det ofarligt så vill jag fortsätta med henna! Finns här någon med svar?

// En som vill slippa alla kemikalier som finns i de vanliga hårfärgerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-22 15:50
    att det var förbjudet, MEN i och med EU ska det stå!

• Svar på tråden Någon som färgat håret med HENNA??? Tips mottages!
  • Kjellgren

På 80-talet färgade jag håret åtskilliga gånger med henna, då ansågs det vara naturligt. I vilket fall blev håret väldigt fint av det - rena dunderinpackningen!

Haha! Jag googlade och Herbique hade precis samma förpackning som på 80-talet - nostalgi!

Annat google:
    Kvällstidningslarmen om cancer av henna kom av en hastig läsning av ett utlåtande från EU:s vetenskapliga kommitté 2002, där man sammanställt resultaten från ett 20-tal studier av det rena röda färgämnet lawson som ingår med ca 1 % i henna. Vad rapporten sa var:
    - Cancerogent? Inga studier.
    - Mutagent? Ja, höga invärtes doser av lawson påverkar celler hos möss och hamstrar.
    - Fosterpåverkan? Ingen påverkan när 2-20 mg lawson per kilo kroppsvikt gavs invärtes till dräktiga råttor.
    - Akut giftigt? Ja, låga invärtes doser av lawson dagligen i tre månader påverkade försöksdjurs blodbild, lever, njurar och gallblåsa. När råttor och möss gavs 200 mg lawson per kilo kroppsvikt dog de efter en halvtimme. För så vitt resultaten är överförbara på människa bör alltså 12 gram lawson, motsvarande 1,2 kilo hennapulver, taget invärtes döda en person på 60 kilo.

shenet.se (vet inte vad de har för trovärdighet dock)

• Heligakossan
    Kjellgren skrev 2012-04-22 16:05:59 följande:
    På 80-talet färgade jag håret åtskilliga gånger med henna, då ansågs det vara naturligt. I vilket fall blev håret väldigt fint av det - rena dunderinpackningen!

Haha! Jag googlade och Herbique hade precis samma förpackning som på 80-talet - nostalgi!

Annat google:
    Kvällstidningslarmen om cancer av henna kom av en hastig läsning av ett utlåtande från EU:s vetenskapliga kommitté 2002, där man sammanställt resultaten från ett 20-tal studier av det rena röda färgämnet lawson som ingår med ca 1 % i henna. Vad rapporten sa var:
    - Cancerogent? Inga studier.
    - Mutagent? Ja, höga invärtes doser av lawson påverkar celler hos möss och hamstrar.
    - Fosterpåverkan? Ingen påverkan när 2-20 mg lawson per kilo kroppsvikt gavs invärtes till dräktiga råttor.
    - Akut giftigt? Ja, låga invärtes doser av lawson dagligen i tre månader påverkade försöksdjurs blodbild, lever, njurar och gallblåsa. När råttor och möss gavs 200 mg lawson per kilo kroppsvikt dog de efter en halvtimme. För så vitt resultaten är överförbara på människa bör alltså 12 gram lawson, motsvarande 1,2 kilo hennapulver, taget invärtes döda en person på 60 kilo.

shenet.se (vet inte vad de har för trovärdighet dock)
    Så vad ska man dra för slutsats av detta? så svårt att veta =/ På förpackningen står det att det innerhåller 100% äkta Henna, men många verkar skeptiska till om det verkligen är så?
    hittade någonstanns att det var tillsatserna i Henna som var det farliga, men om nu Herbiques Henna är helt ren som de påstår, är den helt 100% ofarlig då? pust  när man väl hittar nått som ska vara bra så får men höra annat =/
  • jådåsåatt

Fast henna är rött, inget annat, alltså är det omöjligt att det är 100% henna i herbiques henna som finns i färger som rödbrun och svart, det säger sig själv. Att de bevisligen ljuger på sin förpackning gör att jag aldrig skulle använda henna från dem.
    Helenashenna.se har pulver från olika växter som man kan köpa för att blanda till färgen man vill ha. Eller köp kakorna från lush, de är mina favoriter.

• MonaE

Herbiques "henna" är inte ren! Som jådåsåatt sa så finns inte t ex "brun henna" och det funkar inte bra att blanda t ex henna och indigo från början i pulverform.
    Kolla www.hennahåret.nu  Där står hur man blandar olika växtpulver.

Riktig henna (och andra växtfärger) är bara torkade och malda blad, rötter och frukter. Så klart KAN man säkert vara allergisk mot något, men det är nog inte så vanligt faktiskt. 

Jag färgar bara med växtfärger sedan flera år, och är supernöjd!

• Heligakossan
    MonaE skrev 2012-05-16 11:55:24 följande:
    Herbiques "henna" är inte ren! Som jådåsåatt sa så finns inte t ex "brun henna" och det funkar inte bra att blanda t ex henna och indigo från början i pulverform.
    Kolla www.hennahåret.nu  Där står hur man blandar olika växtpulver.

Riktig henna (och andra växtfärger) är bara torkade och malda blad, rötter och frukter. Så klart KAN man säkert vara allergisk mot något, men det är nog inte så vanligt faktiskt. 

Jag färgar bara med växtfärger sedan flera år, och är supernöjd!
    Men vad är det i Herbiques henna som inte är rent då? Är det örter eller är det kemikalier av något slag? 
Svar på tråden Någon som färgat håret med HENNA??? Tips mottages!