• Erica80

Era bästa tårtfyllningar

Jag vill ha tips på svingoda tårtfyllningar..

Jag har tänkt att ta mitt tårtbakande till nya höjder
    Har hittills bara bakat "vanliga" tårtor med tex marsankräm, banan, sylt m.m. och vill nu ha lite roligare tips.
    Favorittårtan hittills är absolut Red velvet.. Grym fyllning!

Ska även börja använda Sugarpaste för att dekorera..

Snälla kom med förslag..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-23 20:49
    Era bästa tårtbottnar

Startade en tråd till i förmiddags men den går lite segt.. Please kolla in den o ge tips på goda bottnar

www.familjeliv.se/Forum-22-414/m64593856.html
  • Svar på tråden Era bästa tårtfyllningar
  • J a d e d

Vad är red velvet då?

Jeddan
  • Amy27

Jag bakade Red Velvet igår till lillemans födelsedag, grymt god!

Annars vet jag att folk använder mkt fluff, dvs att du låter valfritt godis smälta i vispgrädde. Låt det svalna och sen vispa upp som vanligt. Ska tydligen vara riktigt gott. :)

• Amy27

Jaded: Red Velvet är en tårta från USA. Som namnet säger är den röd i färgen och fylls med philadelphia frosting tex....

• Erica80
    Amy27 skrev 2012-04-22 17:41:31 följande:

Annars vet jag att folk använder mkt fluff, dvs att du låter valfritt godis smälta i vispgrädde. Låt det svalna och sen vispa upp som vanligt. Ska tydligen vara riktigt gott. :)
    Jag har testat det med dumle en gång.. Det blev faktiskt jättegott.. Får nog testa med fler sorters godis
  • Ankmor
    Amy27 skrev 2012-04-22 17:41:31 följande:

min favoritfyllning är just "fluff", fast jag föredrar att kalla det för kräm - det är inte speciellt fluffigt nämligen.
    Dumlefluff och hallonmousse är supergott tillsammans. 

Du tar ca 180g godis till 3 dl grädde

Smält godiset över vattenbad och häll över grädden, rör om tills all godis är helt smält utan klumpar och "genomblandad" med grädden.
    Det är viktigt att grädden inte kokar, därför använder jag vattenbad.
    Låt det kallna i kylskåp minst 6 timmar, helst "över natten", det skall vara absolut kallt.
    Vispa med elvisp tills du fått en krämig konsistens.
    Vispa inte för länge, då kan det skära sig/bli grynigt.

Vit choklad har en tendens att bli grynig eftersom den är känlig för värme, men ge inte upp - den perfekta fyllningen finns, det är bara att testa sig fram och njuta medans man gör det...        
    Tomt här just nu...
  • gullehjärtat

Dumle/choklad fluff som någon annan skrev.
    Glasskräm, som är vispad grädde blandad med vaniljkräm.
    Chokladpudding med riven choklad i.

En annan favorit är att koka en hel burk (stängd, alltså precis som den är) kondenserad sötad mjölk i ca. tre timmar så det blir en kolakräm. Och blanda ut den med lite vispad grädde.

Red velvet var nytt för mig, så det tipset tar jag med mig :) Antar att recept finns på Google?

• Erica80
    gullehjärtat skrev 2012-04-22 17:55:26 följande:
    Dumle/choklad fluff som någon annan skrev.
    Glasskräm, som är vispad grädde blandad med vaniljkräm.
    Chokladpudding med riven choklad i.

En annan favorit är att koka en hel burk (stängd, alltså precis som den är) kondenserad sötad mjölk i ca. tre timmar så det blir en kolakräm. Och blanda ut den med lite vispad grädde.

Red velvet var nytt för mig, så det tipset tar jag med mig :) Antar att recept finns på Google?
    Tack för tipsen

Ja det är bara att googla.. Heter röd sammetstårta på svenska
  • Mynta

Lemon curd utblandad med lite vispad grädde är fantastiskt gott! Gärna ihop med jordgubbar, somrigt och fräscht. Annars gör jag mycket chokladfluff av olika slag, kombinerar gärna det med hallon (rårörda eller mousse) eller päronmousse.

• Mynta

Blåbärsmousse och glasskräm är förresten kanongott tillsammans!

Svar på tråden Era bästa tårtfyllningar